دریادار سیاری: نیروی دریایی آماده مقابله با هرگونه تهدید مرزی است

کدخبر: 956377

فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: از دو هزار کشتی دریایی حفاظت و به ۲۲ کشور نیز کمک کرده‌ایم/ حضور در دریاها، روابط با کشورهای حاشیه این مناطق را تحکیم بخشیده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، امیر دریادار سیاری در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: نیروی دریایی موجب شده اقتصاد کشور ثابت و سالم بماند، کشور ما یک کشور دریایی است و دروازه ورود به آب‌های جهان است، یکی از دلایل اهمیت دریا این است که دریا منبع بزرگ تامین مواد غذایی است و متاسفانه ما کمترین استفاده را از این منابع داریم، دریا همچنین تامین‌کننده منابع انرژی مثل نفت و گاز و منبعی مهم برای تامین آب است. بیشترین مسیر حمل و نقل تجاری جهان دریاها هستند و 90 درصد حمل و نقل و صادرات نیز از طریق دریا انجام می‌گیرد.

سیاری افزود: آبادانی باید از طریق توسعه دریایی انجام شود، دریا جایگاه بسیار مهمی در بحث دفاعی دارد، رهبری بر روی این موضوع تاکید ویژه دارند، بعضی از دلایل ناتوانی ما در دریاها به دلیل بی‌لیاقتی حاکمان پیش از انقلاب بوده، آنها متوجه اهمیت دریاها نبوده‌اند و در این زمینه فعالیت خاصی نکرده‌اند.

تمام شهرهای مهم جهان در کنار دریاست و حدود دو سوم جمعیت جهان در کنار دریاها زندگی می‌کنند. تمام شهرهای مهم جهان در کنار دریا واقع هستند اما از 20 شهر مهم کشور ما که جمعیت بالای 500 هزار نفر دارند کدامیک در کنار دریا واقع شده است؟ خواسته استعمار ما را از کنار دریا دور کرده تا ملتی ضعیف باشیم، چون دریا قدرت‌آفرین است.

به برکت رهبری مقام معظم رهبری، طی چند سال گذشته بازگشت به دریا مورد تاکید قرار گرفته است. رهبری در این زمینه دو تدبیر داشتند، اول توسعه سواحل مکران، که بخشی از آن وظیفه نیروی دریایی است و در حال حاضر جمعی از خانواده نیروهای دریایی در این منطقه حاضر هستند و ساکن شده‌اند-رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر از جزئیات استقرار نیروها پرس و جو کردند-و وظیفه دیگر بر عهده دولت است که وزارت‌خانه‌ها امکانات را پای کار بیاورند. تدبیر دیگر رهبر معظم انقلاب در این زمینه اقتدار دریایی است، ما باید حضور خود را در دریاها نشان دهیم، به دستور رهبری در آب‌های اقیانوس هند حضور پیدا کرده‌ایم، امروز نیروهای دریایی جهان بر روی نیروی دریایی ما حساب باز کرده و قدرت آن را قبول دارد.

حضور در دریاهای آزاد و بنادر خارجی با توجه به تدابیر رهبری، ترفند دشمن را در برابر ایران حراسی تا حد زیادی خنثی می‌کند و پیام‌آور صلح و دوستی است، این موضوع روابط ما را با کشورهای حاشیه اقیانوس هند تحکیم بخشیده است. این موضوع به غرور ملی می‌انجامد.

ما امروز با تروریسم دریایی مواجه هستیم که اقتصاد کشور را به خطر انداخته است ومی‌تواند به کشور آسیب بزند. با تدبیر رهبری امنیت خلیج عدن را برقرار کردیم و از سال 87 تاکنون از دو هزار کشتی دریایی حفاظت کرده‌ایم و حدود 160 درگیری دریایی نیز داشته‌ایم، اما اقتصاد کشور را سالم کردیم و اجازه ندادیم اهداف آنها به نتیجه برسد. در 22 مورد به کشورهای دیگر نیز در این زمینه کمک کرده‌ایم و این باعث شده کشورهای دیگر روی نیروی دریایی ما حساب باز کنند. امروز نیروی دریایی برای مقابله با هرتهدیدی علیه کشور حاضر است.

ارسال نظر: