رئیس‌جمهور: عقب‌نشینی در برابر فساد و مفسدان، ضربه به انقلاب اسلامی است

کدخبر: 957343

روحانی در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد: خدمت رهبر معظم انقلاب درباره فساد گزارشی می‌دادم، ایشان فرمودند در این مورد جدی باشید و اگر لازم بود کمک‌تان می‌کنم/ چرا با یک سری رسانه‌ها برخورد نمی‌‌شود؟

به گزارش خبرنگار «نسیم» رئیس‌جمهور در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه اساس قیام ابی عبدالله الحسین ایجاد صلاح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد و مفسده‌ها بود اظهار داشت: موضوع این گردهمایی از مهمترین اهداف و موضوعات مربوط به اصل انقلاب است.

وی با طرح این سوال که انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پا گرفت گفت: ما در همه بیانات و اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم. در واقع یک عامل مبارزه مردم در برابر رژیم سابق این بود که آن رژیم هم فاسد بود و هم مفسد.

روحانی علت انقلاب مردمی را پاکسازی کشور از فساد عنوان کرد و اظهار داشت: مردم انقلاب کردند تا هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند و اگر خدای ناکرده ما در مبارزه با فساد ناتوان باشیم این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب است.

وی افزود: موضوع فساد از دیدگاه مردم اینچنین است که یا مسئولین می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خود آلوده‌اند و بنابراین کل نظام و انقلاب زیر سوال است و یا آنکه نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند در مبارزه با فساد ناتوانند که در نتیجه دولت اسلامی یک دولتی ناکارآمد است.

روحانی با بیان اینکه چه فاسد بودن نظام و چه ناکارآمد بودن نظام به معنای آن است که ما به یکی از مهمترین اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم گفت: مبارزه با فساد و ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است

رئیس‌جمهور با اشاره به آرمان امام(ره) در مبارزه با فساد تاکید کرد: اینکه امام بزرگوار ما آن همه در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخش های مختلف سخن می‌گفت و فرمان می داد و تأکید می‌کرد و اینکه مقام معظم رهبری مسئله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار داده و خواسته است که جامعه ما از فقر و فسار و تبعیض مبرا باشد به معنای اهمیت این هدف مهم برای همه مسئولین است.

وی افزود: ما امروز در دولت یازدهم هدف اولیه ما این است که کشور از لحاظ اقتصادی از لحاظ فرهنگی از لحاظ اجتماعی از لحاظ سیاسی از معضلات و مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده رهانیده شود. اگر در سال‌های گذشته مردم از تورم بالای 40 درصد در فشار بودند و اگر کشور دارای رشدی نبود و یا حتی رشد منفی 9 درصد در طی دو سال بود و اگر بیکاری و عدم اشتغال مشکل روشن همه خانواده‌ها بود و اگر ارتباطات ما با جهان دچار اختلال بود و اگر مسائل اجتماعی ما و آسیب‌های اجتماعی ما نگران کننده بود، اما مردم در حماسه سیاسی 24 خرداد شرکت کردند تا دولتی کار را آغاز کند که بتواند این معضلات را حل و فصل کند و گرنه مردم برای چه به صحنه انتخابات آمدند؟ و چرا آن شور بزرگ را آفریدند و چرا به تعبیر مقام معظم رهبری آن حماسه سیاسی محقق شد؟

رئیس‌جمهور هدف این حرکت مردم را ایجاد دولتی دانست که بتواند ربای معضلات اصلی و اساسی جامعه راه حل پیدا کند و در همین زمینه تاکید کرد: اگر این دولت نتواند راه حل پیدا کند و ناتوان باشد به معنای بی توفیقی و ناکارامدی این دولت است.

وی با تاکید بر اینکه ما دو معیار بیشتر نداریم یکی رضایت خداوند است دوم رضایت مردم است گفت: همان که امیر المؤمنین فرمود "احب لعامه رعیتک ما تحب لنفسک و اهل بیتک" و به محمد ابن ابی بکر فرمود در دوران ولایتت و حکومتت چیزی را برای عموم مردم بخواه که برای خودت و خانواده‌ات می‌خواهی.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر مردم احساس کردند مردم فرزندان حاکمان هستند و برادران حاکمان هستند و خواهران و مادران و دختران مسئولین هستند و اگر مردم دیدند رئیس جمهور یا رؤسای دیگر و وزرا و مقامات مسئول و نمایندگان مجلس آنچه برای بچه‌هایشان می‌خواند برای مردم هم می‌خواهند رضایتشان جلب نمی‌شود.

وی افزود: مگر امکان دارد در جامعه‌ای فساد باشد و کار اداری با رشوه حل شود و طبقات ساختمان با رشوه مرتفع‌تر شود و جنگل و مرتع به عنوان منابع ملی کشور مورد دست اندازی قرار گیرد. آنچه به عنوان مزایده و مناقصه مطرح می‌شود اگر روی پرده و پشت پرده‌ای داشته باشد آیا مردم می‌توانند از این حکومت راضی باشند؟ برای چه راضی باشند؟ ما باید همه توانمان را در این زمینه به کار گیریم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری در ذیل نامه مربوط به همین سمینار خواستار تصمیمی قاطع عملی و بدون ملاحظه کاری برای مبارزه با فساد شدند این خواست عامه مردم است و اگر ما می‌خواهیم آن مشکلات را حل کنیم و کشور در ریل درست قرار بگیرد باید با فساد مبارزه کنیم و ملاحظه هیچ‌کس را نداشته باشیم

وی تصریح کرد: هر کس در هر مقامی که هست اگر دیدیم به اموال مردم و منابع عمومی کشور دارد دست اندازی می کند و کاری می کند که شکاف اجتماعی را بیشتر می‌شود و فقیر و فقیرتر و غنی غنی‌تر می‌شود و اگر کاری می‌کند که فقر در جامعه گسترده‌تر شود و بیکاری در جامعه بیشتر شود باید در برابر او ایستادگی و برخورد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه برای ما اصل رضایت خدا و مردم است گفت: ما مشروعیتمان را از آراء مردم به دست آوردیم و اگر رأی تک تک مردم پای صندوق آراء نبود ما نه مشروعیت حقوقی و نه مشروعیت شرعی داشتیم. پس اگر ما می خواهیم در این دولت مشکلات حل کنیم بدون مبارزه با فساد مشکلات ما حل نخواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هر زمینه ای وارد شویم فساد همانند موریانه‌ای است که پایه ها را تباه و فاسد می کند و از پای در می‌آورد خاطر نشان کرد: ما باید با فساد همزمان که با تورم، رکود، بیکاری مبارزه می کنیم مبارزه کنیم

وی تاکید کرد: مردم باید ببینند یک اراده جدی در سطح مسئولین بالای کشور در مبارزه وجود دارد. رونق اقتصادی، شکستن رکود، توانمندکردن کشور، بالا بردن قدرت ملی ثروت ملی علم و دانش در جامعه در سطح کشور از اهداف بالای ما است.

روحانی رسیدن به رونق اقتصادی را بدون حضور بخش خصوصی ممکن ندانست و تاکید کرد: مگر با وجود فساد بخش خصوصی با فساد می‌تواند در جریان رونق اقتصادی حضور پیدا کند؟ مگر با وجود فساد، بخش خصوصی می‌تواند رقابت کند؟ البته بگذریم از آنجایی که انحصار وجود دارد و خود این عامل فساد است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید با انحصارها مبارزه کنیم تصریح کرد: باید نظارت قوی‌تر بر روی بخشی که متأسفانه انحصار وجود دارد صورت گیرد. ما باید شرایط رقابت در همه امور را فراهم کنیم. امروز بزرگترین فساد با رانت شروع و آغاز می شود. ما هر چه ما بتوانیم رابطه مردم را برای حل مسائل روزمره و مهم از رو در رو شدن با کارمند کاهش بدهیم بهتر است. ما باید بگوییم رشوه نگیرید و نظارت کنیم و اگر هم صورت گرفت و اگر هم فهمیدیم او را مجازات کنیم.

روحانی درا دامه گفت: برای اینکه بعضی از جاها دستگاه ناظر و مجری در این زمینه مطلع نشود راهش این است رابطه مردم را به جای اینکه با پنجاه نفر مواجه شود با یک نفر مواجه شود و ما تنها بر آن یک نفر نظارت کنیم نه بر پنجاه نفر.

وی افزود: اگر کسی در اداره‌ای کاری دارد باید با یک نفر مواجه شود و پرونده اگر اشکال دارد این شخص باید به او بگوید مراجعه کننده با یک نفر مواجه باشد. ما می‌توانیم سطح فساد را از صد نفر بیاوریم بر یک نفر و به جای نظارت بر صد نفر بر یک نفر نظارت کنیم.

رئیس‌جمهور به اهمیت و ضرورت ایجاد دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: ما باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم تا مردم نیاز به مراجعه نداشته باشند و تمام مکاتبات اداری و مکاتبات مردم با ادارات از طریق سیستم الکترونیک قابل نظارت باشد و آن وقت است که فساد کاهش پیدا می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید از فناوری‌های نو برای مبارزه با فساد استفاده کنیم گفت: البته اولین قدم مبارزه با فساد ایجاد فرهنگ سالم و تدین و اعتقاد به خداوند و قیامت است. البته همه‌جا ممکن است این کنترل درونی معنوی حضور فعال نداشته باشد و ما در این زمینه باید از فناوری‌های نو استفاده کنیم و رابطه مردم را با کارمند ها به حداقل برسانیم.

رئیس‌جمهور ضرورت حذف تجمیع قدرت برای جلوگیری از فساد را ضروری دانست و تاکید کرد: با تجمیع قدرت در یک نهاد فساد درست می‌شود . اگر تفنگ و پول و روزنامه و سایت و تبلیغات همه یک جا جمع شد حتماً فساد است و شک نکنید. دنیا عقلش رسیده که این قدرت‌ها را تفکیک کرده است.

وی با اشاره موضوع بررسی تشکیل وزارت اطلاعات در زمان مجالس اول انقلاب گفت: ما در مجلس شورای اسلامی شاید یک سال گرفتار این مسأله بودیم و به ما فشار می‌آوردند که دستگاه اطلاعاتی کشور را به یک نهاد نظامی بدهیم و ما زیر بار نرفتیم اما فشار که زیاد شد از امام سوال کردیم و امام فرمود من چنین نظری ندارم و ما یک وزارتخانه درست کردیم با اینکه کار سختی بود تا مجلس بتواند بر آن نظارت کند.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر تفنگ و پول و سرمایه و سایت و روزنامه و خبرگزاری همه را جمع کنید در یک نهاد، مسلمان هم باشد فاسد می‌شود. این کار اشکال دارد و ما باید آن را رفع کنیم. تجمیع قدرت در یک جا فساد است.

وی همچنین افزود: امروز قانون اساسی آمده یک مجلس را درست کرده (مجلس خبرگان رهبری) در کنار رهبری تا بتواند روی صفات رهبری نظارت کند. خب چرا قانون اساسی این کار را کرده است؟ به خاطر اینکه هر قدرتی که در کشور بر رویش نظارت نباشد در ان مشکل پیش می‌آید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید نظارت در هر موردی را ایجاد و نظارت کنیم تا فساد ایجاد نشود، البته فساد یک معنای گسترده‌ای دارد، در یک معنای دقیق آن حتی آنجایی که ما اولویت‌ها را خدای ناکرده عوض کنیم یعنی فساد، اگر یک جایی به جای جاده که اولویت آنجا هست سد بسازیم این یعنی فساد، یعنی اگر کار اقداماتمان در تخصیص منابع هم عادلانه نباشد یعنی فساد.

روحانی در ادامه گفت: البته همه ما می‌دانیم در کشور ما و قانون اساسی ما دستگاه‌های ناظری همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری ایجاد شده است. خب اینها برای این است که نظارت‌ها دقیقتر شود و در نهایت هم قاضی و قوه قضائیه برای مواردی که تخلف قانونی جرمی صورت گرفته رسیدگی می‌کند.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه ما بر همه چیز توان نظارت نداریم خاطر نشان کرد: اولویت‌بندی در نظارت یک اصل هست. در قضاوت پرونده های فراوانی می‌آید و این پرونده‌ها بخش بزرگی از آن ممکن است در خصوص انواع فسادها باشد و ما باید آن را دسته بندی کنیم. البته تاریخ وصول شاید ساده‌ترین و عادلانه ترین از یک نظر باشد اما گاهی می‌شود یک پرونده دارای اولویت و مهم است و اگر پرونده مهمی را زود به آن رسیدگی کردیم و مردم ما از مجازات و برخورد ما مطلع شدند این امر بازدارنده می‌شود.

روحانی تصریح کرد: هدف ما این نیست که یک فردی را مجازات یا شلاق کنیم بلکه هدف اصلی ما بازدارندگی است تا دیگران بفهمند که راه ناصواب پایانش کجاست و به عنوان مثال اگر در یک کشوری قبح رشوه از بین برود قبح دزدی از بین برود قبح فساد از بین برود باید پناه به خدا برد. آنجایی که قبح شکسته شود "ثم کان عاقبه اللذین اساء السوء ان کذبوا بایات الله" و اینجاست که به جایی می رسد که راه خدا و حکم خدا انکار می‌شود و نعوذ بالله کم کم قانون هم مسخره می‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه من می‌ترسم به جایی برسیم که قبح فساد شکسته شود گفت: قدیم می‌گفتند "زیر میزی" اما امروز آمده "روی میزی"؛ باز زیر میزی یعنی اینکه قبحی وجود دارد ولی اگر از زیر میز امد روی میز آنوقت باید چه کرد؟ انوقت ما باید در برابر فساد عقب نشینی کنیم باید در برابر فساد اعلام کنیم که نمی‌توانیم و این امر به معنای زیر پا گذاشتن بالاترین وظیفه ما یعنی امر به معروف و نهی از منکر است.

روحانی با اشاره به اینکه شاید شما فکر کنید این تعبیر من تند است گفت: اما بدانید ادامه فساد و گسترش فساد به معنای در خطر افتادن نظام و انقلاب است؛ مردم که نوکر اسم جمهوری اسلامی ایران نیستند بلکه مردم نوکر اسلامند و نوکر جمهوریت و نوکر آراء عمومی هستند.

رئیس‌جمهور مطالبه مردم را هم جمهوریت و هم اسلام دانست و تاکید کرد: در این شرایط است که جمهوری اسلامی مقدس مورد احترام همه مردم و بزرگان و شخص ولی عصر(عج) خواهد بود. جایی که رضای عامه و خواست مردم باشد و اجرای حکم خدا و فرمان خدا باشد این کار را باید انجام بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید کمربندها را محکم تر ببندیم گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در این امر جدی باشید و من کمک و حمایت می کنم و درا دامه آن هم قوای سه گانه باید در این خصوص پافشاری کنند.

روحانی افزود: مردم باید بدانند اگر خودشان نایستند و خودشان به صحنه نیایند و فداکاری نکنند موفقیت ما در مبارزه با فساد در حد لازم و حد کافی نخواهد بود بلکه ما نظارت عامه می‌خواهیم "و المؤمنین و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض" این ولایت را نسبت به همدیگر اعمال کنیم "یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرحم الله".

وی با بیان اینکه چرا یک رسانه تهمت می‌زند و با آن برخورد نمی‌شود گفت: چرا یک رسانه‌ای یک قوه ای را هجو می‌کند و با آن برخورد نمی‌شود چرا یک رسانه ای یکی را بزرگ می کند و یکی را خار می کند چرا برخورد نمی شود؟ چرا عده ای به نام کار خیر و خیریه تابلو می زنند و زیر آن تابلو به فساد می پردازند چرا برخورد نمی شود؟ همه باید به صحنه بیاییم، اول رئیس جمهور ، قوه مقننه و قوه قضائیه و بعد مردم.

روحانی تصریح کرد: مسئولین در مبارزه با فساد به تنهایی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند بلکه باید تمام سندیکاها انجمن‌ها احزاب گروه‌ها همه نقش خود را ایفا کنند، تمام سازمان های مردم نهادی که این امر به آنها مربوط می شود باید به صحنه بیایند، در واقع بدون رسانه، بدون مبارزه عمومی و بدون آمدن جامعه مدنی و بدون حضور مردم ما نمی توانیم به مقصد برسیم.

به گفته رئیس‌جمهور ما با برتری جویی بر یکدیگر نمی‌توانیم به آن بهشت برویم و نمی‌توانیم در سرای آخرت به رضوان خدا دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه هرچه کار مردم را طولانی کنیم داخلش فساد می آید افزود: یک راه حل هم مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است یعنی اگر کسی یک مجوزی بخواهد، راهش کوتاه باشد فسادش کم است و هر چه طولانی و مقررات آن دست و پا گیر شود فساد در آن افزایش پیدا می‌کند.

روحانی شفافیت در امور و مقررات را از ضروریات مبارزه با فساد دانست و گفت: مجلس شورای اسلا هم هم قانونش باید شفاف باشد و هم نظارتش و از همه مهمتر قوه قضائیه که پایان راه است باید بتواند دقیق، سالم و عادلانه به مسأله برخورد با فساد رسیدگی کند وگرنه اگر خدای ناکرده در قوه قضائیه هم فساد موجود شود دیگر می‌شود "نمک" و وای به وقتی که بگندد نمک.

وی تاکید کرد: قضات شریف ما و قوه قضائیه ما و دستگاه‌های نظارتی ما همه باید به صحنه بیاییم؛ این تعارف و شعار نیست و این سمینار و امثال اینها در صورتی مؤثر است که پایان امروز شما به راه حلی روشن برسید و همه برویم دنبال عمل که اگر این کار را کردیم آنوقت سمینار بعدی تشکیل می دهیم.

ارسال نظر: