لاریجانی: اولین تصمیم این همایش باید این باشد که دیگر از این همایش‌ها برگزار نکنیم

کدخبر: 957551

رئیس مجلس در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد افزود: تشکیل یک سازمان فراقوه‌ای برای پیشگیری از فساد و جرم می‌تواند موثر باشد/ ستاد مبارزه با فساد در این دولت بهتر از دولت قبل عمل کرد

به گزارش خبرنگار «نسیم» علی لاریجانی، رئیس مجلس در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: اولین تصمیمی که ما در این همایش باید بگیرم این باشد که دیگر از این همایش‌ها برگزار نکنیم و نشست‌های تخصصی برای این موضوع را تشکیل دهیم.

وی افزود: لازم است کارهایی صورت بگیرد که صاحب‌نظران و نخبگان حضور پیدا کنند و نظرات تخصصی بدهند و بقیه بخش‌ها تصمیماتی گرفته‌اند تا ریشه های فساد کاهش پیدا کند.‬

لاریجانی با بیان اینکه من فکر می‌کنم ستادی که برای مبارزه با فساد تشکیل شده است در این دولت بهتر از دولت قبل عمل می‌کند گفت: در جلسات این ستاد هم آقای جهانگیری و نمایندگان دستگاه های مختلف حضور پیدا می‌کنند که جای تشکر دارد اما چند مسأله است که من در این فرصت که مقتضای این مقام است و فکر می‌کنم از موضوعات کلان کشور هست عرض می کنم؛ نکته اول در مبارزه با فساد چند رکن دارد که یکی از آنها شفافیت و عدم انحصارات و تبعیض است.‬

رئیس مجلس با اشاره به عدم انحصارات سیاست اصل 44 اظهار داشت: این قانون هم ناقص اجرا شد و هم غلط؛ ‬‫امروز بخش خصوصی قدرت رقابت را ندارد و ممکن است انحصارات از یک شکلی به شکل دیگر اجرا شود.

وی تاکید کرد: موارد زیادی است در این زمینه که نشان می دهد اجرای اصل 44 هم ناقص و هم غلط اجرا شد‬؛ ‫مثلاً پالایشگاه از نظر حکومتی معنایش چیست؟ یا چه معنی می‌دهد بنیاد شهید بانک داشته یا دامداری و مرغداری داشته باشد و یا اینکه چرا بسیاری از بانک ها باید شرکت‌های بزرگی داشته باشند؟ لذا بخش خصوصی نمی‌تواند با اینها رقابت کند.

لاریجانی تصریح کرد: مسأله انحصارات مسأله جدی است و من فکر نمی‌کنم بخش خصوصی به صورت عادی بتواند رقابت کند و تا رقابت شفاف هم وجود نداشته باشد فساد در آن وجود دارد.

وی با اشاره به این بهم ریختگی در مسائل تاکید کرد: این بهمریختگی در کار کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شد و من یکی از اشکالات کشور را به هم ریختگی می‌بینم و دولت فعلی باید اقدامات اجرایی روشنی را انجام دهد که فضای کشور فضای برابری از نظر رقابت اقتصادی شود.‬

رئیس مجلس گفت: ‫تا این سد را ما بر نداریم نه رونق و نه یک فضای عادلانه‌ای از نظر رقابت بوجود آید.

لاریجانی به نکته دوم در خصوص مسأله رکود اشاره کرد و اظهار داشت: از حضرت اباذر نقل است که اگر فقر از یک دری وارد شد از در دیگر ایمان خارج می شد‬؛ بنابراین راه حل موضوع فقر ‫یکی از ارکانش این است که در کشور رونق وجود داشته باشد که ما در این زمینه هنوز مشکل داریم.

وی با بیان اینکه رشد تولید و رونق اقتصادی یکی از مسائل مهم برای مبارزه با فساد است خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم در دولت افراد کارآزموده ای هستند‬ و ‫آقای جهانگیری هم یک نیروی اجرایی است که سابق بر این هم وزیر اقتصاد بودند و وزیر موفقی هم بودند.

لاریجانی ضرورت کمک به بانک ها برای سرپا ایستادن تولید کنندگان ضروری دانست و افزود: برخی سوء استفاده کردند که پولها ها را گرفتند و رفتند به جای دیگر مصرف کردند‬؛ ‫من یک بار دیگر این نکته را عرض کردم که باید یک ستادی وجود داشته باشد در استان ها که مسئولین مختلف هم در آن حاضر باشند.‬

وی با بیان اینکه ‫ تولید کنندگان برای اینکه سرمایه در گردش ایجاد کنند مشکلات دارند و به فساد می‌افتند گفت: این حسن نیست که تولید کننده کار خود را تعطیل و برود اوراق بخرد و زندگی بگذراند.

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز ما باید زیر بغل تولید کننده را بگیریم و کمک کنیم در غیر اینصورت تولید راه نمی افتد و تا راه نیفتد وضعیت اقتصادی همین است.‬ ‫ وی به مسأله سوم درخصوص موضوع مبارزه با فساد با کوچک کردن دولت اشاره کرد و گفت: ‬ اینکه دولت دولت الکترونیک شود و ما جلوی استخدام ها را بگیریم یک امری است که باید کمک کنیم تا دولت این کار را انجام دهد‬ اما اینکه ما 300 هزار نفر را استخدام کنیم دی گر در بودجه چیزی برای مسائل عمران نمی‌ماند.‬ ‫

لاریجانی افزود: کوچک شدن دولت کمک می کند به تغییر شرایط؛ ما باید هم از انباشت قانون جلوگیری کنیم و در این راستا ما بحث تنقیح قوانین را دنبال می کنیم و دولت هم دارد کمک می‌کند؛ البته دولت قبل کمک نمی کرد و به دستگاه ها دستور داده بود که همکاری نکنند.

رئیس مجلس با اشاره به نکته چهارم در خصوص مبارزه با فساد با بازدارندگی و جلوگیری از فساد خاطر نشان کرد: ما کمتر در این کشور به این مسئله که باید با فساد و جرائم سخت افزارانه برخورد می کنیم توجه کردیم و این مشکلاتی دارد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در همه کشورهایی که توسعه را جدی انجام می‌دهند وزن اصلی کار را روی پیگیری می گذارند که ما در این زمینه عقب هستیم‬.

وی به سفری که به ژاپن و دیدارش با رئیس قوه قضائیه این کشور اشاره کرد و گفت: ‫از رئیس قوه قضائیه ژاپن پرسیدم چرا سرتان خلوت است گفت ما سالی 200 هزار پرونده داریم و بعد پرسیدیم طول مدت رسیدگی چقدر است گفت 6ماه و بعضی از آنها نیز یک سال؛ این درحالی است که ما در ایران سالی 8 میلیون پرونده داریم و با توجه به اینکه جمعیت ما 76 میلیون نفر است، طول مدت دادرسی ما خیلی طولانی‌تر خواهد شد.‬ ‫ لاریجانی گفت: من از رئیس قوه قضائیه ژاپن پرسیدم که چرا مدت زمان رسیدگی به پرونده های شما این چنین است گفت؛ ما وقتمان را گذاشتیم روی پیگیری یعنی از دوره آموزش و پرورش به بچه ها یاد می دهیم که قانونمند زندگی کنند اما ما در این زمینه کم کار کردیم.

وی با بیان اینکه باید یک نهاد و سازمانی درخصوص جلوگیری از فساد و جرم مطالعه و بررسی کند گفت: در قانون اساسی آمده یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از جرایم است.‬

لاریجانی مطالعه در مورد چگونگی جلوگیری از فساد را مربوط به همه قوا دانست و اظهار داشت: امروز به دلیل حجم بالای کاری و تعدد جلسات مختلف برای مسئولین، مبارزه با فساد در اولویت کاری قوای ما وجود ندارد.

وی در همین زمینه گفت: من محاسبه کردم دیدم در هر هفته حدود 35 ساعت از وقتم در شوراها و جلسه علنی و شورای عالی مجازی یا مجمع تشخیص می‌گذرد که ‫علی القاعده رئیس جمهور وضعش از ما ناجورتر است و وزرا هم همینطور ، ‫بعد یک سری ملاقات خارجی هم هست و اگر حادثه‌ای هم در منطقه پیش بیاید جلسات فوق العاده تشکیل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم هر قوه این کار را برای خودش انجام دهد چراکه این یک مسأله فرا قوه ای است گفت: هر قوه ای اگر میخواهد در این راستا اقدام کند باید بتواند رسانه و بخش‌های آموزشی را سیاست گذاری کند.

رئیس‌ مجلس با پیشنهاد تشکیل یک سازمان برای پیشگیری از فساد و جرم تصریح کرد: با تشکیل این سازمان همه قوا درباید آن شرکت کنند ولی اگر این موضوع را رها کنیم من مطمئنم قوا اولویت‌شان مبارزه با فساد نخواهد بود. چراکه انقدر از اول انقلاب ما را در گیر کرده اند که اولویت با این مسائل نمی‌ماند؛ از اول انقلاب یا جنگ بوده یا تحریم و به همین دلیل مسئولین باید اولویت‌هایشان را حل چنین معضلاتی قرار می‌دادند.

وی برخورد با فساد و جرم را در کشور اصلاح زیربناها عنوان کرد و گفت: ‬‫وقتی در فرهنگ ما تخلفی از یک امرر قباحت پیدا کند ما دیگر به عنوان مثال مشکل محیط زیستی پیدا نمی‌کنیم که تحقق این مهم مستلزم یک برنامه آموزشی برای جامعه است.

لاریجانی ‫با بیان اینکه بقیه امور از جمله مبارزه با فساد را هم هم همینطور باید در جامعه جا انداخت تصریح کرد: ‬‫نوع رفتار ما در مبارزه با فساد طوری است که یک شرایطی به وجود می آورد که هر کسی باید گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و این اشتباه است.

رئیس مجلس با اشاره به نکته پنجم در مبارزه با فساد مبنی بر ایجاد سازمان مبارزه با فساد گفت: من مخالف با ستاد در این زمینه نیستم ولی این ستادها برای کار عملیاتی مناسب نیست‬. مثلا ‫وقتی بازرسی کل کشور فسادی را کشف می‌کند، فاصله بین پیدا کردن فساد تا رسیدگی به آن بسیار زیاد است و با سرعت عمل محقق نمی‌شود‬ ‫و به همین دلیل هم جنبه بازدارنده ندارد.‬ اگر مردم ببیند فسادی کشف شد و ظرف سه ماه رسیدگی شد آنوقت اثر بازدارندگی دارد‬.

وی افزود: ‫ یا ما باید در اختیار سازمان بازرسی کل کشور را اختیاراتی بگذاریم تا بتواند دادگاه‌هایی برای رسیدگی داشته باشد یا باید یک سازمان مبارزه با فساد ایجاد کنیم که دغدغه اصلی‌اش حل و فصل رسیدگی به آن باشد. ‬

‫رئیس مجلس با بیان اینکه ما آماده‌ایم که این کمک ها را انجام و اگر لازم باشد تقنینی صورت دهیم گفت: ‬در این زمینه اگر هم نیاز بود ما از مقام رهبری یا مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک می‌خواهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم در این همایش با یک نگاه کلان به حل مسائل کشور از بعد مبارزه با فساد توجه و راهکارهایی اندیشیده شود که بتواند در سال‌های آتی ما شاهد نتایج ملموس آن در جامعه باشیم.

ارسال نظر: