معاون شهردار مشهد: طرح جامع مشهد با رویکرد فرهنگی به تصویب می‌رسد

کدخبر: 964050

حسین‌نژاد افزود: با توجه به تأیید نهاد مطالعات و توسعه عمران شهرداری مشهد مبنی بر ضرورت توجه به بافت حرم مطهر رضوی، مقرر شد این طرح یکپارچه‌سازی شده و به ساختار مرکزی شهر مشهد متصل شود

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد تصریح کرد: با توجه به تایید نهاد مطالعات و توسعه عمران شهرداری مشهد مبنی بر ضرورت بافت حرم مطهر رضوی، مقرر شد این طرح یکپارچه‌سازی شده و به ساختار مرکزی شهر مشهد متصل شود. محدوده حرم مطهر رضوی با 360 هکتار و محدوده مرکزی شهر با 800 هکتار به عنوان سند بالادستی شهر مشهد مطرح هستند که یکپارچه‌سازی می‌شوند. طرح جامع مشهد دقایقی پیش در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب رسید ضمن اینکه این موضوع تا یک ماه آینده به تمام دستگاه‌ ‎ های مرتبط شهر مشهد ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که ایرادات جزئی این طرح از سوی مشاور طرح جامع مرتفع شود. طرح جامع مشهد در این جلسه به تصویب رسید اما فصل مشترک محدوده و حریم شهر مشهد - شاندیز به دلیل اینکه جزو تقسیمات کشوری است، در جلسه پایانی تصویب طرح به تصویب نرسید و تصمیم‌گیری نهایی به وزارت کشور محول شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: طرح جامع شهری، طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط(ترمینال) و فرودگاه‌ها، بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آنها تعیین می‌شود.

حسین‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه نخستین مطالعات طرح جامع شهر مشهد در سال 1346 با افق سال 1370 آغاز شد، افزود: در سال 1349 مرحله نخست آن و در سال 1350 مرحله دوم آن به تایید و در سال 1352 به تصویب رسید ضمن اینکه طرح جامع دوم در سال 72 به تصویب رسید که افق در نظر گرفته برای آن، سال 95 است. در این طرح که سومین طرح جامع شهر مشهد است، مساحت محدوده شهر 30 هزار و 558 هکتار و مساحت حریم شهر 77 هزار و 541 هکتار تعیین شده و افق طرح سال 1405 است.

ارسال نظر: