آصفری: آمریکا با تحریم‌های جدید به دنبال تغییر دیدگاه ایران نسبت به مذاکرات است

کدخبر: 966946

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: ۹۰ درصد از بودجه عربستان متکی به نفت است و بسیار بیشتر از ایران نسبت به کاهش قیمت متضرر می‌شود

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با تحریم‌های جدید دیدگاه جمهوری اسلامی را نسبت به مذاکرات عوض شود و ادامه مذاکره را متوقف کند. اگر ایران مذاکرات را ترک کند به نفع آمریکایی‌ها نخواهد بود بلکه به ضرر آنها است. اگر این اتفاق رخ دهد جمهوری اسلامی کماکان غنی‌سازی را دنبال خواهد کرد و حقوق هسته‌ای خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی دنبال می‌کند.

وی به نقش صهیونیست‌ها در مذاکرات اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها به جهت تعهدی که به صهیونیست‌ها دارند و با توجه به فشاری که صهیونیست‌ها به طرف‌های 1+5 می‌آورد، نمی‌خواهد توافقی با ایران شکل نگیرد. امروز منافع صهیونیست‌ها به خطر افتاده و دنبال این هستند که با به بن‌بست رسیدن مذاکرات اهداف خود را دنبال کنند.

آصفری در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که غربی‌ها از خطوط قرمز ما عبور نکنند، مذاکرات را ادامه می‌دهیم. آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند پشت میز مذاکرات امتیاز بیشتری از ایران بگیرند این تحریم‌های جدید را اعمال کردند.

وی به اشتباه تاکتیکی آمریکا در تحریم اخیر ایران اشاره کرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند که اگر فکر می‌کنند با اعمال این تحریم‌های جدید می‌توانند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند. این یک اشتباه تاکتیکی بزرگی است که آمریکایی‌ها مرتکب می‌شوند. آنها دنبال این هستند که در 25 دی‌ماه که قرار است مذاکرات جدید برگزار شود بتوانند زیاده‌خواهی داشته باشند که این هم شدنی نیست.

آصفری افزود: چه این مذاکره انجام بشود و توافقی بین ما و 5+1 انجام شود یا نشود ایران از مواضع هسته‌ای خود عقب نخواهد نشست. تنها اتفاقی که در این مدت افتاده است این است که ما به این نتیجه رسیدیم که به آمریکایی‌ها نباید اعتماد کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به نامه وزیر امور خارجه به همتایان خود افزود: ظریف به وزرای خارجی کشورها نامه نوشت و یک نسخه هم برای خانم اشتون فرستاد که در این نامه نسبت به وضعیت هسته‌ای و روند مذاکرات اشاره داشته و در نامه گفته که فعالیت هسته‌ای ایران به چه طریق بوده و در مذاکرات ایران آن اعتمادسازی که می‌خواسته را انجام داده و در این قضیه شفاف‌سازی داشته است.

وی در مورد اثر این نامه‌نگاری اظهار داشت: اثر این نامه این است که باعث می‌شود که اولاً کشورهای دنیا متوجه شوند که روند مذاکرات چگونه بوده و اگر مذاکرات احیاناً با بن‌بست و چالش مواجه شده بدانند که ایران مقصر نبوده و این هم یک راه دیپلماسی است که به نظر من می‌تواند از جهت آن کشورهایی که به دنبال ایران‌هراسی هستند و می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را در حالت انزوا قرار دهند این نامه‌نگاری‌ها تا حدودی می‌تواند مؤثر باشد.

آصفری به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و اذعان کرد: روند کاهش قیمت نفت بی‌ارتباط با مسئله مذاکرات هسته‌ای نیست و از آنجا که کشورهایی مثل عربستان سعودی علاقمند نیستند که مذاکرات بین ایران و 5+1 به نتیجه برسد و بخواهد یک چالشی به نام ایران‌هراسی در منطقه وجود داشته باشد لذا امروز وقتی متوجه شدند که مذاکرات ممکن است به نتیجه برسد به فشار اقتصادی به ایران روی آوردند که مطمئناً اینگونه رفتارها به سمت خود آنها منعکس می‌شود. 90 درصد اقتصاد عربستان سعودی متکی به نفت است. بودجه ایران به مراتب نسبت به عربستان سعودی کمتر متکی به نفت است.

ارسال نظر: