مدیرعامل قطارشهری مشهد: احداث هر کیلومتر مترو ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد

کدخبر: 968830

کیانوش کیامرز گفت: این در حالی است که بودجه اختصاص‌یافته از سوی دولت به خط دو کفاف احداث ۷۰۰ متر از هر کیلومتر را می‌دهد/ احداث نمازخانه و پله برقی در ایستگاه‌های این خط پیش‌بینی شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: حفاری تونل خط یک قطار شهری انجام شده است و در سال 94 ریل‌گذاری به پایان می‌رسد. یکی از مشکلات جدی ما "شبکه بالاسری" است زیرا این شبکه قبلا از شرکت زیمنس آلمان بود ولی با تلاشی که همکاران ما داشته‌اند توانسته‌اند 70 درصد از تجهیزات مذکور را بومی‌سازی کنند و تنها 30 درصد آن را وارد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همه شهرها نسبت به آن با چالش مواجه هستند، بحث تأمین واگن است که ما توانسته‌ایم با پیگیری دولت این موضوع را به نتیجه برسانیم و هم‌اکنون واگن‌ها در مرحله ساخت قرار دارد. یکی از موضوعات مهم دیگر بحث تأمین برق است که با همکاری خوب شرکت برق استارت آن خورده و پست‌های مربوطه در میدان راه‌آهن ایجاد شده است و تا طی 1.5 سال آینده به طور کامل انجام می‌شود.

کیامرز گفت: خط سه قطار شهری با پیگیری‌های شهردار مشهد از مهرماه 94 استارت می‌خورد و عملیات احداث آن از شهرک ابوذر آغاز و تا انتهای قاسم‌آباد ادامه می‌یابد. فاز اول این خط 11 کیلومتر است و از بولوار صبا تا میدان فردوسی انجام می‌شود. دستگاه حفاری پس از پایان کار خود از سعدی به خط سه قطار شهری مشهد منتقل می‌شود.

مدیرعامل قطارشهری مشهد افزود: مطالعات خط چهار قطار شهری مشهد نیز آغاز شده است و طبق زمان‌بندی تا پایان سال 94 به پایان می‌رسد و در صورت باقی‌ماندن بودجه عملیات اجرایی این خط از خواجه‌ربیع تا شهرک باهنر آغاز می‌شود. ورود تجهیزات قطار شهری از خارج نیازمند پرداخت هزینه گمرک است که در تلاش هستیم تا با همکاری دولت معافیت گمرکی آن را اخذ کنیم ولی تاکنون محقق نشده است.

وی در پاسخ به خبرنگار «نسیم» مبنی بر سیستم خاص واحدهای تجاری و عدم احداث نمازخانه در برخی ایستگاه‌های پر رفت و آمد مترو، گفت: این موضوع و بحث‌های تجاری و مسافران قطار به مدیریت بهره‌برداری قطار شهری مربوط می‌شود، ولی در خصوص احداث نمازخانه، این نقد وارد است و در خط یک کمتر به آن توجه شده است و در خط دو پیش‌بینی لازم برای احداث نمازخانه و پله‌برقی در تمامی ایستگاه‌های مترو شده است.

ارسال نظر: