ایران هسته‌ای: تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران تصویب می‌شود

کدخبر: 970861

این پایگاه تحلیلی در گزارشی با اشاره به طرح‌های موجود در کنگره آمریکا برای تحریم جدید علیه ایران نوشت: اوباما بی میل نیست قانونی در کنگره تصویب شود که قدرت چانه زنی تیم وی در مذاکرات را بالا ببرد

پایگاه خبری-تحلیلی ایران هسته‌ای در گزارشی نوشت:

طی روزهای گذشته مقام های کنگره آمریکا گفته‌اند طرح جدید تحریم ایران را به زودی به رای خواهند گذاشت و متقابلا دولت امریکا هم اعلام کرده مخالف اعمال هرگونه تحریم جدید است.

این مباحثات هم اکنون به فضای غالب رسانه ای درباره برنامه هسته ای ایران در امریکا تبدیل شده است.

هم اکنون در سنای امریکا دو طرح درباره برنامه هسته ای روی میز قرار دارد.

طرح نخست را رابرت منندز سناتور دموکرات و مارک کرک سناتور جمهوریخواه ارائه کرده‌اند. در قالب قانون مطرح شده از سوی آنها، در صورتی که تهران از امضای توافق‌نامه نهایی امتناع کند، تحریم‌های جدیدی به صورت تقریباً‌ خودکار در تاریخی از پیش تعیین شده، اعمال خواهد شد.

طرح دوم متعلق به باب کروکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی سناست. طرح وی این هدف را دنبال می‌کند که قانونی تصویب شود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را مجبور کند هر گونه توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران را به رای کنگره منوط کند.

در واقع این طرح بدان معناست که کنگره می تواندبا توافق نهایی مخالفت کند.

هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام طرح به رای گذاشته خواهد شد و این مایکل مک کانل رییس سناست که تصمیم می گیرد نتیجه نهایی چه باشد.

با این حال، بنابر اعلام برخی منابع آگاه به بلومبرگ ویو در روز 26 دی، مک کانل رهبر اکثریت جدید سنا متعهد شده است که لایحه کِرِک و منندز را در اواخر فوریه یا اوائل مارس در صحن علنی سنا مطرح کند.

این بدان معناست که تا آن زمان طرح های موجود باید در هم ادغام شوند.

با توجه به اکثریت داشتن جمهوری خواهان در سنا و مجلس نمایندگان، و همراهی برخی دموکرات ها با آنها، کارشناسان می گویند شانس تصویب این طرح ها بالاست.

اگر نمایندگان کنگره با اکثریتی بیش از دو سوم این طرح ها را تصویب کنند رئیس جمهور آمریکا اجازه وتوی آن را نخواهد داشت.

کارشناسان در تهران می گویند اگرچه اوباما اختیارات زیادی در حوزه های سیاست خارجی دارد ولی آشکارا در زمینه مقابله با سنا کم کاری کرده است.

به عقیده این کارشناسان علت احتمالا این است که اوباما بی میل نیست قانونی در کنگره تصویب شود که قدرت چانه زنی تیم وی در مذاکرات را بالا ببرد.

ناظران می گویند بعید است جمهوری خواهان بتوانند اکثریت دو سوم را فراهم کنند.

هنوز روشن نیست که واکنش دولت حسن روحانی به این اقدامات جدید چه خواهد بود ولی برخی کارشناسان می گویند اگر دولت روحانی به وضعیت التماس گونه خود برای توافق هسته ای ادامه بدهد، احتمالا رفتار کنگره رادیکال تر خواهد شد.

ارسال نظر: