ظریف: بی‌توجهی به مقدسات دینی مسلمانان به افراط‌گرایی دامن می‌زند

کدخبر: 972124

وزیر امورخارجه در حاشیه دیدار با "عبدالله عبدالله" با بیان اینکه شرایط منطقه ما با حضور نیروهای خارجی بهبود نیافت تصریح کرد: ما از حضور این نیروها نگرانی‌هایی داشتیم که آن را با مقامات کشورهای منطقه مطرح کردیم

به گزارش «نسیم»، محمد جواد ظریف امروز در حاشیه سفر به افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ همسایگی و مشترکات دینی و تاریخی همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و ما از تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور که همه گروههای افغان حضور خود را در حکومت شان احساس می کنند، خرسند هستیم.

ظریف با اشاره به همزمانی سفرش با معرفی اعضای کابینه جدید افغانستان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس این کشور افزود: روابط دو جانبه میان ایران و افغانستان موضوعات مختلفی را دربرمی گیرد و امیدواریم در این سفر بتوانیم در این مسیر حرکت و با مقامات افغان درباره روابط دو کشور مذاکره کنیم.

تروریسم و افراط گرایی؛ تهدیدی جهانی

وزیر امور خارجه گفت: هم اکنون تروریسم و افراط گرایی همه کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به مقدسات دینی مسلمانان به افراط گرایی دامن می‌زند.

با حضور نیروهای خارجی وضعیت در منطقه بهبود نیافت

ظریف پس از دیدار با "عبدالله عبدالله " رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: متاسفانه شرایط منطقه ما با حضور نیروهای خارجی بهبود نیافت و ما از حضور این نیروها نگرانی هایی داشتیم که آن را با مقامات کشورهای منطقه مطرح کردیم و مقامات افغان در این زمینه اطمینان هایی به ما داده اند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در امور داخلی افغانستان دخالت نکرده و دخالت نخواهد کرد، گفت: ایران خواستار ثبات در افغانستان و مشارکت همه افغانها در بازسازی کشورشان است.

کمک های ایران به حل مشکلات امنیتی افغانستان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی

وزیر امورخارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران از سالها پیش تاکنون به حل مشکلات امنیتی افغانستان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی کمک کرده است.

وی با بیان اینکه ایران، ثبات و توسعه افغانستان را ثبات و توسعه خود می‌داند گفت: توسعه و تامین امنیت در افغانستان اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

ظریف تروریسم و افراط گرایی را از جمله چالشهای مشترک در منطقه دانست و افزود: هم اکنون تروریسم و افراط گرایی همه کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به مقدسات دینی مسلمانان به افراط گرایی دامن می زند و امیدواریم کشورهای منطقه حرکت مشترک را برای مقابله با این چالشها آغاز کنند.

وی ضمن انتقاد از بی توجهی کشورهای خارجی در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: همکاری جامعه بین المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان کافی نبود.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه کشت و قاچاق مواد مخدر درافغانستان افزایش یافته است، افزود: مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر از اولویت های کاری دولت افغانستان است.

وی گفت: فرصت های زیادی برای توسعه همکاریهای دوجانبه از جمله در زمینه های تجارت، ترانزیت ، حمل و نقل و مسایل علمی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

تمجید عبدالله عبدالله از نقش ایران

عبدالله عبدالله پس از دیدار با ظریف گفت: ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر به دولت افغانستان کمک زیادی کرده است.

وی با قدردانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان تصریح کرد: ایران،‌ یکی از بازیگران اصلی در افغانستان بوده است و نقش مهمی در کنفرانس "بن" نیز ایفا کرد.

عبدالله با تاکید برلزوم تقویت هرچه بیشتر روابط میان افغانستان و ایران گفت: با تشکیل حکومت وحدت ملی ،‌ زمینه برای تقویت همکاریهای دوجانبه بیش از پیش مساعد شده است.

رئیس اجرایی دولت افغانستان تصریح کرد: دوستی و روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران ،‌ اساس سیاست خارجی افغانستان را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به ظرفیت های همکاریهای دو جانبه گفت: تجارت،‌ ترانزیت، حمل و نقل،‌ آموزش و پرورش و امور فرهنگی مهمترین ظرفیت های همکاری ایران و افغانستان را تشکیل می دهد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان استفاده از بندر چابهار و وصل شدن این کشور به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران را از مهمترین مسایل مورد بحث در دیدار با ظریف اعلام کرد.

عبدالله تصریح کرد: متاسفانه کشورهای منطقه با مشکلاتی از جمله مسئله داعش مواجه هستند و این موضوع ایجاب می کند همکاریهای منطقه ای افزایش یابد.

وی از سفر قریب الوقوع محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تهران خبر داد و گفت: با سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران کار بر روی توافقنامه راهبردی دو کشور ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر: