کنعانی‌مقدم: اختیارات محدود اوباما متضمن اجرای هیچ تعهدی در قبال ایران نیست

کدخبر: 972238

این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «نسیم» تصریح کرد: در صورتی که کنگره نتواند علیه توافق ایران و ۱+۵ اقدامی انجام بدهد، موضوع تحریم‌ها در خصوص حقوق بشر یا مسئله تروریسم را دنبال خواهد کرد

حسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «نسیم»، در ارزیابی درخصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: با توجه به توافقاتی که پیش از این در خصوص تمدید مجدد توافقنامه ژنو شکل گرفت بود، قرار شد که تا پایان بهمن ماه به چارچوبی برای توافقنامه نهایی شکل گیرد و در مذاکره اخیر در ژنو نیز عملاً این چارچوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به همین دلیل اکنون در مرحله بسیار مهم و سازنده‌ای قرار داریم.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه مسئله عمده‌ای که اکنون مطرح می‌شود این است که با وجود اراده سیاسی از طرف ایران برای رسیدن به یک توافق همه جانبه طرف غربی خصوصاً آمریکایی‌ها دچار پارادوکسی در سیاست داخلی خود هستند گفت: این پارادوکس به این شکل است که آقای اوباما نتوانست توافق تام الاختیار از کنگره امریکا اخذ کند تا بتواند بر اساس آن اختیارات تام توافق نامه را امضاء کند.

وی افزود: موضوعی که مطرح هست، این است که رئیس جمهور آمریکا با اختیارات محدودی که دارد و تقابلی که جمهوری‌خواهان در کنگره و سنا با آقای اوباما دارند هیچ تضمینی برای اجرای تعهدات آمریکا در بحث برداشته شدن تحریم‌ها و یا انجام توافق نامه ندارد و آقای اوباما نتوانسته این اختیارات را اخذ کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از دلایلی که اوباما به دنبال طولانی کردن مذاکرات است عدم توفیق در کسب اختیارات از کنگره آمریکا است گفت: ممکن است هدف دیگر وی این باشد که مذاکرات را به سمتی ببرد که در چارچوب اختیارات آقای اوباما باشد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال بعضی از کشورها که عمدتاً تحت تأثیر لابی صهیونیستی هستند به دنبال طولانی کردن مذاکرات هستند، تا تحریم‌ها اثر خود را بیشتر در اقتصاد ایران بگذارد.

کنعانی‌مقدم با اشاره به کاهش قیمت نفت و مسائلی که می‌تواند در بحث اقتصادی به وجود بیاورد گفت: به هر حال عربستان از نفت به عنوان سلاحی سیاسی علیه ایران استفاده می‌کند و حرکت آن در راستای فشار آوردن به ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال مسائل در خاورمیانه هم به عبارتی گره خورد و مسائل عراق، سوریه، لبنان و فلسطین به مسائل ایران مرتبط است و چون ایران حاضر به گفتگو در این خصوص در چارچوب مذاکرات 1+5 نیست آنها به دنبال فشار بیشتر به ایران برای ورود به بحث مذاکرات مسائل خاورمیانه هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اوباما دارای اختیاراتی برای وتو کردن مطالبات کنگره است گفت: اما این وتو محدود است و در عین حال کنگره به خاطر اینکه در اختیار جمهوری‌خواهان هست نه فقط در بحث مسئله هسته‌ای در مورد تحریم‌ها می‌توانند فشار بیاورند بلکه در خصوص مسائلی مانند حقوق بشر یا بحث تروریسم نیز آنها می‌توانند خارج از چارچوب توافق نامه 1+5 با ایران اقدامات یک جانبه‌ای را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر هم کنگره در بحث توافق ایران و 1+5 نتواند اقدامی علیه تحریم ایران انجام بدهد آنها به دنبال تحریم‌های در خصوص موضوع حقوق بشر یا مسئله تروریسم خواهند بود.

کنعانی‌مقدم پیش نویس طرح کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ایران را تهیه شده توسط لابی صهیونیستی ایپک در آمریکا دانست و اظهار داشت: آنها مخالف هرگونه توافق آمریکا و 1+5 با ایران هستند و باتوجه به اینکه می‌توانند از طریق فشار کنگره به اوباما، وی را محدود کنند در حال استفاده از این ابزار هستند.

وی افزود: با توجه به مفادی که تاکنون مطرح شده است کاری که در این پیش نویس انجام شده و در رسانه‌ها نیز شاهد آن هستیم، تکمیل حلقه تحریم علیه ایران و فشار بیشتر به ایران برای دادن امتیاز در مذاکرات 1+5 است و عملاً می‌شود گفت دو سر قیچی آقای اوباما و کنگره در نهایت در حال فشار به ایران برای تسلیم شدن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: اگر مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران بر اساس خط مشی تعیین شده توسط رهبری حرکت کنند ودر این مسیر مستدام باشند و همچنین اقتصاد مقاومتی در مسائل اقتصادی کشور خصوصاً در بحث بودجه در مجلس مطرح است پیاده شود، عملاً دشمنان از اینکه بتوانند با تحریم و تهدید جمهوری اسلامی را به سازش و یا تسلیم بکشانند ناامید خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: این تکلیف مسئولین و مردم است که با رها کردن وابستگی اقتصادی از نفت اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند تا نه فقط برای سال‌های اخیر بلکه برای سال‌های آینده جمهوری اسلامی بتوانیم از تحریم‌های ایجاد شده فرصتی بسیار خوبی برای استقلال، آزادی و رونق اقتصادی به دست آوریم.

ارسال نظر: