رئیس پلیس راهور خراسان رضوی: در ۹ ماه ابتدایی سال ۳۴۰ نفر در تصادفات استان فوت کرده‌اند

کدخبر: 973487

گرایلی گفت: طی چهار سال گذشته روند فوتِ ناشی از تصادفات به صورت متناوب در استان کاهش داشته است/ از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۸هزار نفر نیز در تصادفات استان مجروح شده‌اند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سرهنگ حمیدرضا گرایلی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری در محل ساختمان مرکزی پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: در جریان اجرای طرحی نوروزی سال 93 موفق بودیم و توانستیم آمار کشته‌های تصادفات را به شکل ویژه‌ای کاهش دهیم و در این زمینه رتبه اول کشور را دریافت کردیم. همچنین در سه ماهه نخست سال و مهرماه نیز رتبه نخست کشور در زمینه کاهش مقتولین تصادفات را داشتیم.

گرایلی ادامه داد؛ ما در زمینه تعویض گواهینامه و صدور المثنی نیز رتبه دوم کشور و در زمینه تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو و موتور سیکلت رتبه اول کشور را داریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی با اشاره به ارقام کشته‌شدگان حوادث رانندگی استان گفت: این رقم طی سالیان گذشته با کاهش همراه بوده در سال 90 تعداد کشته‌ها 450 نفر، در 91، 418 نفر و در 92 نیز 411 نفر بوده است که نشان از روندی نزولی دارد. همچنین تعداد فوتی‌های تصادفات در 9 ماهه نخست سال جاری 342 نفر بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود 30 نفر کاهش معادل 11 درصد نزول داشته است.

گرایلی یادآور شد: تعداد مجروحین ناشی از تصادفات در استان هرچند اندک اما روندی افزایشی داشته مثلا تعداد مجروحان سال 91 نسبت به 90 حدود 3درصد و سال 92 نسبت به 91 حدود 11 درصد افزایش داشته است. این رقم برای سال جاری نیز تاکنون 1درصد رشد داشته و در مجموع تاکنون 18308 نفر در تصادفات رانندگی استان در سال جاری مصدوم شده‌اند. گفتنی است تعداد متوفیان موتور سیکلت نسبت به سال قبل 9درصد کاهش داشته است. در سال جاری همچنین تلاش کردیم نسبت به اصلاح هندسی اماکن و همچنین نسب علائم و تابلوها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: برخی مساجد در حاشیه خیابان‌ها و نقاط پرترافیک قرار دارند که در هنگام اذان شرایط خاصی پیدا می‌کنند، در این زمینه اصلاح 178 تابلو را صورت داده‌ایم؛ به گونه‌ای که اعمال قانون با پارک ممنوع و حمل با جرثقیل را نیم‌ساعت قبل و نیم ساعت بعد از اذان مورد استثنا قرار داده‌ایم، اگر خودرویی در محدوده مسجد برای انجام فریضه نماز پارک کند، اعمال قانون نمی‌شود.

گرایلی افزود: با توجه به کارشناسی انجام شده، 733 تابلو حمل با چرثقیل در سطح شهر که نیازی به وجود آنها نبود را حذف و یا اصلاح کردیم. تابلوهایی که محدودیت به وجود می‌آوردند را زمان‌دار کردیم و در این زمینه 141 تابلو زمان‌دار شده، به گونه‌ای که پارک ممنوع در حد فاصل زمانی باشد که در آن اوج ترافیک است.

وی با اشاره به ادامه طرح زوج و فرد در اطراف حرم رضوی نیز گفت: شرایط ایجاد می‌کند که این طرح ادامه یابد و ادامه آن نیز تا زمانی است که زیرساخت‌هایی لازم برای اجرای طرح دوم فراهم شود. در طرح دوم ورودی و خروجی محدوده با دوربین‌های ثبت تخلف کنترل می‌شوند. در طرح دوم قرار نیست از مأمور و یا طناب‌گذاری استفاده کنیم و بهره‌مندی از فناوری در دستور کار است. استفاده از دوربین‌ها و کنترل پارکینگ‌های حاشیه‌ای در طرح دوم باید در دستور کار باشد و تا زمانی‌که این زیرساخت‌ها آماده نباشد، اجرای طرح دوم صورت نمی‌گیرد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: در محدودیت 17 کیلومتری طرح ترافیک چند مدخل اصلی وجود دارد که ما باید تمام مسیرهای فرعی را نیز با دوربین ببینیم تا خودروها از مسیرهای فرعی وارد اصلی نشوند. ما در گیت‌های ورودی دوربین داریم و پلاک آنها را می‌بینیم. در طرح دوم که طرح شبکه‌ای است، دوربین‌ها خودروهایی که وارد میادین می‌شوند را نیز رصد می‌کنند.

گرایلی با بیان اینکه در زمین نصب دوربین‌ها اختلافاتی با شورای ترافیک استان وجود دارد، تأکید کرد: ما خواهان آن هستیم دوربین‌ها هم در مسیرهای اصلی و هم فرعی وجود داشته باشد اما شورای ترافیک خواهان آن است که میزان دوربین‌ها کاهش یابد. دوربین‌های نظارتی در سطح مشهد 25 دستگاه است، دوربین‌های ثبت تخلف 33 مورد، دوربین‌های طرح ترافیک فعلی 12 مورد، دوربین عبور از چراغ قرمز 9 مورد و دوربین خط ویژه یک مورد است. بیشترین تصادفات شهر مربوط به خودروهای پژو و پراید است.

وی اظهار داشت: در زمینه طرح‌های اجرایی آینده نیز "خط ایست در تقاطع‌ها" را مدنظر داریم که خط قبل از عابر است و خودروهای در حال تردد باید پشت خط ایست باشند و خودروهایی که در زمان چراغ از این خط عبور کرده‌اند می‌توانند بروند. در حیطه گردش به راست نیز در جاهایی که نیاز به توقف باشد تابلو گذاشته‌ایم و در جاهایی که تابلو وجود ندارد، گردش به راست آزاد است؛ در این زمینه تابلوهایی در حال ساخت است که نشان دهد گردش به راست آزاد است که این تابلوها باید در چهارراه ها قرار گیرد. 30 درصد فوتی‌های تصادفات عابرین پیاده هستند، 30 تا 35 راکبان موتور و درصد باقی‌مانده نیز شامل سایر موارد می‌شود.

ارسال نظر: