ستاری: زمینه ورود شرکت‌های بزرگ فناوری به صحنه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم می‌کنیم

کدخبر: 985083

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در استان آذربایجان غربی گفت: حمایت از ایده‌ها و پژوهش‌های فناوران، صنعتگران و استعدادهای برتر، لازمه پیشرفت در عرصه اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش «نسیم» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز 9اسفندماه، با هدف فرهنگ‌سازی، ترویج علم و فناوری، دیدار و گفت‌و‌گو با مسئولان، استعدادهای برتر و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنان به استان آذربایجان غربی سفر کرد و طی آن از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و فناور این استان بازدید کرد و با دانشگاهیان، استعدادهای برتر، فناوران و صاحبان شرکت های دانش بنیان به گفت وگو پرداخت.

وی در بخشی از این سفر، با بیان اینکه دستیابی به فناوری روز دنیا و ارتقای اقتصاد کشور، نیازمند حضور شرکت های بزرگ فناوری به عرصه اقتصاد دانش بنیان است، ابراز کرد: بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از شرکت های دانش بنیان را به شکل جدی در دستور کار خود قرار داده است و با بکارگیری فناوران، استعدادهای برتر و صاحبان ایده، بسترهای تحقق اقتصاد دانش بنیان را در کشور ایجاد خواهد کرد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه و ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان در آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر 6 شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت می کند که این تعداد با توجه به استعداد و پتانسیل های موجود، بسیار کم است و لازم است این فضا، توسعه و ترویج پیدا کند.

تحقق اقتصاد دانش بنیان با محوریت دانشگاه رییس بنیاد ملی نخبگان، همچنین رفع مشکلات موجود، با حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان با محوریت دانشگاه را امکان پذیر دانست و ادامه داد: حمایت از ایده‌ها و پژوهش های فناوران، صنعتگران و استعدادهای برتر، لازمه پیشرفت در عرصه اقتصاد دانش بنیان است که در این راستا، بازنگری در حوزه پژوهش، امری ضروری است. از آنجا که اقتصاد کشور همواره متکی بر درآمدهای نفتی بوده است، پژوهش های ما نیز با رویکرد اقتصاد نفتی صورت می گرفته که متاسفانه کاربردی نبوده و لازم است به سمت پژوهش های غیرنفتی و دارای مشتری حرکت کنیم. رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در ادامه تاکید کرد: حتی پژوهش های حوزه مرز دانش نیز باید صاحب مشتری و ارزش افزوده باشند.

حل مشکل تجاری سازی فناوری با ورود بخش خصوصی ستاری همچنین به اهمیت حضور بخش خصوصی در تجاری سازی فناوری و پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و گفت: بسیاری از ایده های جوانان و استعدادهای ما در خارج از کشور تبدیل به محصول تولیدی و تجاری می شوند اما در داخل متاسفانه در تجاری سازی ایده ها مشکل داریم که باید از طریق ایجاد اکوسیستم تزریق فناوری به بخش خصوصی و رشد و توسعه پارک های علم و فناوری در کشور این معضل را از سر راه برداریم. وی با اشاره به نیاز روزافزون مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به تجهیزات آزمایشگاهی افزود: از همین رو با وجود توانمندی فناورانه در شرکت های داخلی، باید شرایط مناسب ایجاد زیرساخت ها و به کارگیری ساز و کارهای دقیق اجرایی صنعت تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در کشور فراهم شود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین ابراز کرد: ظرفیت‌های استان باید بر اساس سند آمایش استان احصا و در این راستا کارهای پژوهشی انجام شود. از این رو، سند آمایش برای استان آذربایجان غربی باید هر چه سریعتر تدوین شود. دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این سفر که با همراهی مهندس قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی روسای دانشگاه های استان، علی وطنی معاون توسعه فناوری، اسماعیل قادری‌فر مدیر کل تجاری سازی فناوری، فتح الله امی مدیرکل امور استان ها، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیر حسین کاظمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و مدیرکل حوزه ریاست صورت گرفته است، از پارک علم و فناوری استان و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک، بازدید کرد و در ادامه، علاوه بر حضور در دانشگاه علوم پزشکی و بازدید از بخش های مختلف آن و همچنین مرکز تحقیقاتی سلولی این دانشگاه، در جمع دانشگاهیان به سخنرانی پرداخت.

ارسال نظر: