مشاور رئیس‌جمهور: کارآمدی، مشروعیت دولت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

کدخبر: 985575

حسام‌الدین آشنا گفت: برخی دولت‌ها حتی با کودتا روی کار می‌آیند اما به واسطه کارآمدی مشروعیت می‌یابند/ مهمترین منابع یک دولت، مشروعیت و مقبولیت است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسام‌الدین آشنا ظهر امروز در نشستی در محل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید بررسی کرد که منابع یک دولت برای اداره کشور چیست؟ دولت‌ها منابع مختلفی دارند اما مهمترین منبع یک دولت در این مسیر مقبولیت و مشروعیت است، مردم باید قبول کنند یک دولت استحقاق اداره دولت را دارد.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: در کشور ما مشروعیت از دو مسیر رای مردم و انصاب از سوی رهبری انجام می‌شود. باید ریشه‌های مشروعیت را به شکل عمیق ببینیم. یکی از مسائلی که مشروعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کارآمدی است، برخی دولت‌ها حتی با کودتا روی کار می‌آیند اما به واسطه کارآمدی خود مشروعیت می‌یابند.

وی گفت: تلاش برخی در این راستا است که بتوانند اولویت‌های خود را به عنوان اولویت‌های ملت و دولت توجیه کنند. ضعف قدرت دستگاه‌ها به عنوان مقوله تاریخی در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر می‌گذارد. باید ببینیم کجا می‌توانیم در زنجیره تصمیم‌گیری شکاف ایجاد کنیم تا کسانی‌که صدای‌شان شنیده نشده، اکنون اولویت یابند و صدای آنها شنیده شود. نمی‌توان از ساز و کارهای گذشته نتیجه گرفت بنابراین مجبوریم در آنها تجدیدنظر کنیم. چند اصل بر تصمیم‌گیری و ساز و کارها حاکم است که مسئله بازنگری در نظام دانشجو یکی از این موارد است.

آشنا تصریح کرد: در مملکت ما تلاش کردیم دانشگاه‌هایی معطوف به کارآفرینی داشته باشیم اما خیلی در این زمینه موفق نبودیم و هیچ تلاش برای اینکه دانشگاه‌ها سیاست‌محور و سیاست‌پژوه باشند نداشتیم. آیا از دانشگاه‌ها خواسته شده سیاست تولید کنند تا پژوهش‌های لازم را برای سیاست‌گذاری انجام دهند؟!. همیشه از اینکه دانشگاه سیاسی شود ترسیده‌ایم، زیرا سیاسی‌بودن را به معنای جناحی‌بودن دیده‌ایم. صحبت من این است که دانشگاه باید سیاستی شود نه سیاسی؛ زیرا دانشگاه سیاستی یعنی دانشگاهی که می‌تواند اولویت‌های ملی و منطقه‌ای را مطرح کند و سیاست‌های دولت را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: پژوهش‌های اساتید و مقاله‌های دکترا می‌تواند به مسائل جدی، سیاست و راه‌حل‌های پژوهش تبدیل شود؛ به اینکه دادستان مشهد می‌تواند راجع به اتفاق فرهنگی که قرار است در دانشگاه رخ دهد تصمیم بگیرد یا خیر. آیا نمی‌شود راجع به اتفاق اخیر پایان‌نامه سیاسی نوشت؟ و آیا نمی‌توان در بررسی اظهارات امام جمعه مشهد در صحبت‌هایی حول محور مسائل سیاسی، فرهنگی و حقوقی بود وارد بحث شد و مباحث تخصصی را در مقابل متخصصان رشته‌های الهیات و حقوق مطرح کرد.

وی افزود: چه بخواهیم، چه نخواهیم قوای قضائیه، مقننه و مجریه بر دانشگاه‌ها تأثیر می‌گذارند، سوال این است که این تأثیر به چه صورت است؟ آیا ما دانشگاهیان را راه‌حل می‌دانند یا مشکل؟! اگرچه نیاز نیست دانش دانشگاه‌ها معطوف به سیاست باشد اما نباید خالی از سیاست هم باشد.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دومین مسئله موردنظر بنده "بینش" است که تا تغییر نکند هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و مشکلات حل نمی‌شود. اگر بخواهیم رویکرد بینشی خود را تغییر دهیم نیاز به روش‌های جدید داریم. گاهی در دانشگاه‌ها به دنبال کشف حقیقت نیستیم بلکه به دنبال مصلحت می‌رویم؛ یعنی درست‌ترین اقدام به شرط امکان. عاقل کسی نیست که از بین خوب و بد بخواهد گزینه‌ای را انتخاب کند، بلکه عاقل آن کسی است که از بین بد و بدتر انتخاب مناسب داشته باشد.

آشنا اظهار داشت: تا زمانی‌که قدرتِ مرکزمحور را قبول کرده باشیم صدای پیرامون شنیده نمی‌شود اما اگر امکانات را فراهم کردیم که صدای پیرامون در مرکز شنیده شود و همه یکصدا شویم، مسائل تغییر کرده و مشکلات حل می‌شود. دانش، بینش، روش و برش مهمترین مقوله است و این اتاق فکر اساتید که پیوند استراتژیک نظام و وزارت علوم است می‌خواهد این برش و امکان را فراهم کند تا این صدا در مرکز شنیده شود.

ارسال نظر: