هاشمی رفسنجانی: مهمترین پروژه دولت، مذاکرات هسته‌ای است

کدخبر: 985822

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تریبون مجلس تریبون بازی است و هرچه دلشان می خواهد می‌گویند، اینها مزاحم کار است/ بانک‌ها باید جواب دهند پول‌های مهمی که دستشان است چه کار می‌کنند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای با بیان این مطلب که مهمترین پروژه دولت تیم مذاکره کننده است که می‌خواهد مشکلات خارجی را حل کند یادآور شد تیم مذاکره کننده مورد حمایت رهبری هستند.

وی همچنین با بیان اینکه دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند چرا که آنها با نتانیاهو همنوا شده‌اند افزود: نتانیاهو آنجا رفته و اوباما را تحریک می‌کند اینجا هم دلواپسان می‌گویند ما اسرار را می‌گوییم اما نمی‌دانم که چه سری هست.

هاشمی رفسنجانی تریبون مجلس را یک تریبون باز خواند و در ادامه گفت: (نمایندگان) هر چه دلشان می‌خواهد می‌گویند، اینها مزاحم کار است.

وی با بیان اینکه بعضی جاها می‌بینید برخی نیروهایی که مسئولیت دارند از اینها (دلواپسان) حمایت می‌کنند اظهار داشت: ما بعد از جنگ اینها را نداشتیم، یک جور انتقاداتی در مجلس داشتیم ولی کارشکنی را نداشتیم آن هم در چنین شرایطی؛ الآن در این فشار بین المللی نباید فشار داخلی داشته باشیم.

وی خطاب به مسئولین حاضر در همایش تأکید کرد: یکی از مشکلات کار شما همین است البته این وظیفه حکومت است که درست مسئولیت‌شان را در این خصوص انجام دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از اینکه فضای تخریب به هیچ وجه سازنده نیست چرا که باعث ایجاد دشمنی و کینه می‌شود وطرف مقابل را از کار کردن مأیوس می‌کند اذعان داشت: کدام دانشگاهی می‌تواند تحت سانسور و تهدید شدید استادش بالای سر دانشجو کار کند و خلاقیت داشته باشد و ترقی بیاورد.

هاشمی رفسنجانی در بحث دیگر سخنانش با بیان اینکه اصل 44 را طبق منویات رهبری اجرایی کردیم و این امر خواست ایشان بود اظهار داشت: واگذاری‌هایی را در اصل 44 در نظر گرفتیم اما در جلسه‌ای که با رهبری داشتیم ایشان گفتند من انتظار داشتم اصل 44 انتقلاب اقتصادی را در کشور ایجاد کند که این موضوع محقق نشده است.

وی در همین زمینه گفت: اولین بمبی که در بحث خصوصی‌سازی و عدم اجرای اصل 44 بوده همین طرح سهام عدالت بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه الآن نزدیک 700 هزار میلیارد دلار نقدینگی بانکی داریم خطاب به وزیر اقتصاد انتقاد کرد و گفت: الآن 700 هزار میلیارد دلار نقدینگی شما باید در بانک‌ها باشد و جای دیگری ندارد پس چرا بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات تأمین کنند.

هاشمی رفسنجانی در همین راستا تشریح کرد: این که می‌گویند بانک‌ها تسهیلات ندارند تا به مردم بدهند اصلاً قبول ندارم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید پاسخگو باشند که با پول‌های مهمی که دستشان هست چکار می‌کنند خطاب به مسئولین اجرایی حاضر در همایش گفت: اگر در این زمینه جوابی پیدا کردید به من هم بگویید.

هاشمی رفسنجانی همچنین اظهار داشت: تنها چیزی که آدم در این رابطه باور می‌کند این است که بانک‌‌ها پول‌هایشان را در جایی که سودش برایشان بیشتر باشد هزینه می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اعلام آمادگی وزیر کشور جهت اداره چندین استان کشور در طی سال ضمن استقبال از این طرح گفت: این سیاستی که در بحث توسعه متوازن و پایدار انتخاب کرده‌اید که در رسیدن به هدفتان متکی به توان مردمید سیاستی کاملاً منطقی و عملیاتی است و کشور را یک پله بالاتر می‌برد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری‌ام دست استانداران باز بود و محدودشان نکرده‌ بودیم متذکر شد اما امروز اختیار استانداران کم است .

وی با بیان اینکه توسعه متوازن حق مردم است گفت: این وظیفه ما است تا استعدادهای موجود را برای رسیدن به این توسعه متوازن فعال کنیم.

هاشمی رفسنجانی طرح نیاز مردم را از عوامل مهم توسعه برشمرد و تأکید کرد: طرح نیاز مقوله بسیار مهمی است که خوشبختانه امروز به خاطر انفجار اطلاعات حتی مردم روستاها می‌دانند که چه چیزهایی کم دارند وباید داشته باشند و بر همین اساس می‌توانند نیازشان را مطرح کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حرف‌های آقای رحمانی فضلی کاملاً عملی است گفت: در شرایط کنونی کشور خیلی از چیزها و وتسهیلات فراهم است و بر همین مبنا عملیاتی شدن نقطه نظرات صرفاً همت ما را می‌طلبند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درادامه گفت: مسئله توازن منطقه‌ای، توسعه دانش‌محور و توسعه‌ای که امروز شما (وزارت کشور دنبال آن هستید طی سال‌های قبل جمع‌آوری کرده و خدمت رهبری فرستاده بودم و ایشان آن را تأیید و ابلاغ کردند بر همین مبنا باید بگویم که اصول این کار آماده است و نیاز به کار دیگری ندارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بررسی طرح آمایش سرزمینی در مجمع تشیخص خاطرنشان کرد: با توجه به این بررسی‌ها در حال حاضر به خوبی می‌دانید که ایران از لحاظ بنیه طبیعی، شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی آماده است و فقط راهکارهای اجرایی آن باید پیاده شود.

رئیس دولت سازندگی همچنین به بررسی و تدوین برنامه تمدن بزرگ اسلامی در دولت متبوعش اشاره کرد و گفت: این طرحی بود که ما روی آن کار کردیم و رهبری با عنوان حیات طیبه از آن یاد کردند و در شرایط کنونی به کار شما هم می‌آید چرا که ما از فرمانداران و استانداران خواستیم نیازها و موانع و ظرفیت‌های بومی‌شان را جمع‌بندی و ارسال کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه طرح حیات طیبه را ضمن بررسی در سازمان برنامه و بودجه جمع‌بندی و تدوین رساندیم ابراز تأسف کرد منتهی بعد از آن دولت ما به پایان رسید و طرح مذکور اجرایی نشد و بعد از من هم این فکر از سوی دولت بعد انجام نشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه با توجه به اجرایی نشدن طرح حیات طیبه بعد از من فکری به نظرم رسید که با رهبری در مورد چشم‌انداز توسعه در میان گذاشتم افزود: برنامه این بود که مبحث چشم‌انداز توسعه را به عنوان یک سند بالادستی ارائه کنیم که البته این ایده‌ای بود که رهبری خودشان هم به آن فکر کرده بود که بعد از آن برنامه‌ چهار ساله و پنج ساله نوشته شد اما متأسفانه دولت وقت عقیده‌ای به انجام آ> نداشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام با اعلام اینکه طبق گزارش معلوم شد که تنها 23 درصد برنامه چهارم و پنجم انجام شده بود متذکر شد آن فرصت رفت اما این برنامه هنوز هم هست و شما می‌توانید در مدت باقی‌مانده همه کارهایش را انجام دهید.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اخیراً مسئله توسعه دانش‌‌بنیان را مطرح کردیم اظهار داشت: در گذشته از از ماشین‌آلات بیشتری استفاده می‌کردیم و در واقع نقش نیروی انسانی کم بوده به همین دلیل بهره‌وری کمتر بود و البته هنوز هم کم است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها به ا ین نتیجه رسیدیم که حداقل از 5/2 رشد سالانه می‌توانیم جهت تأمین بهره‌برداری استفاده کنیم افزود: در سند بحث توسعه از رشد 8 درصدی حرف زدیم که 5/2 درصدش سهم بهره‌وری بوده که اگر همین 5/2 درصد عملی می‌شد به نقطه‌ای که در سند چشم اندازی تعیین شده بود می‌رسیدیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به این که برنامه داشتیم تا در پایان سال 1404 به رتبه اول منطقه دست یابیم عنوان کرد: اما متأسفانه عدم توجه به این امر باعث شدتا از جایی که بودیم عق بمانیم و کشورهایی از جمله ترکیه از ما جلو بزنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بحث دیگری از سخنانش به قدرت مردم و همراهی مردم برای به ثمر رسیدن انقلاب مد نظر امام اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی صرفاً با تکیه بر مردم و قدرت آنها توانست پیروز شود و این در حالی بود که قدرت حاکم آن زمان کم نبود چرا که حامیان شاهنشاهی هم شرق و هم غرب و هم مرتجعین منطقه بودند واگر حاکم آن زمان نیاز داشت هر تکنولوژی را از جمله هسته‌ای می‌توانست جذب کند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر نیروی مردم توانست از بحران‌هایی از جمله جنگ تحمیلی و حتی شورش‌های مسلحانه ابتدای انقلاب عبور کند یادآور شد وقتی جنک تمام شد مردم ما ماندند و با اتکا بر نیروی مردم توانستیم ویرانی‌های جنگ را ترمیم کنیم.

وی شرایط بعد از جنگ با روزگار کنونی را غیر قابل مقایسه دانست و افزود: در سال 67 که ما دولت را به دست گرفتیم بوداجه کشور با 59 درصد کسری مواجه بود.

وی در ادامه گفت: وقتی جنگ تمام شد و دولت کار را شروع کرد از لحاظ ارزی یک میلیارد دلار ارز در خزانه داشتیم و 12 میلیارد دلار هم از محل سررسید کالایی که خریده بود داشتیم.

رئیس دولت سازندگی با بیان اینکه در زمان ریاستش از محل بودجه‌ای مجلس برای دولت در نظر گرفته بود: 95 میلیارد دلار طی پنج ساله اول هزینه مواجه شد گفت: در آن زمان ما به همه زمینه‌ها ورود کردیم و شهرها را دوباره آباد کردیم. این در حالی بود که در آن دوران 16 درصد بیکاری رسمی داشتیم و وقتی پایان دوره ما رسید نرخ بیکاری به 9 درصد رسیده بود و این یعنی سالی یک درصد نرخ بیکاری کم شده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نرخ تورم را در زمان آغاز دولت سازمند 30 درصد عنوان کرد و گفت: وقتی ما دولت را تحویل دادیم نرخ تورم به 17 درصد رسیده بود.

ارسال نظر: