جوکار: آمریکا به انسداد سیاسی تاریخی در منطقه گرفتار شده است

کدخبر: 990703

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در حرم رضوی گفت: هشدار رهبری درباره تلاش دشمن برای تقویت نگاه برون‌زا در کشور به دلیل بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی است

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: در سخنان رهبری در مشهد مقدس چند نکته وجود دارد. یکی بحث‌هایی که در داخل خود آمریکا بین دو جناح حاکم این کشور وجود دارد. در انتخابات گذشته آمریکا، مسئله ایران به عنوان یک موضوع تبلیغاتی برای جذب آراء برای دو جناح بود و امروز هم همان بحث در سنا هست. کنگره آمریکا در سیطره جمهوری‌خواهان است و دولت در سیطرة دموکرات‌ها و هر دو جناح می‌خواهند از فرصت مذاکرات و رسیدن به توافق با ایران استفاده کنند.

وی دلیل به نتیجه رسیدن مذاکرات را نیاز درونی آمریکا دانست و گفت: می‌خواهند مذاکرات و به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران را کار جناح خود قلمداد کنند تا بتوانند از آن در صحنه داخلی آمریکا بهره‌برداری سیاسی کنند. این قضیه در بازخورد داخلی آمریکا برای هر دو جناح بسیار حائز اهمیت است.

جوکار به تزلزل جایگاه آمریکا در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: نکته دیگر این است که آمریکا هژمونی خود را در منطقه از دست داده و در حقیقت امروز در یک بن‌بست و انسداد سیاسی تاریخی گرفتار شده است. ذخایر استراتژیک آمریکا رو به اتمام است فلذا آمریکا برای بازسازی خود احتیاج دارد با ایرانی که در 36 سال گذشته به عنوان جبهة مقابل استکبار عمل کرده به نوعی از در آشوب در بیاید و بخواهد که مذاکرات را به نتیجه نرساند.

وی همچنین افزود: یک نکته اساسی دیگر این است که انقلاب ایران در معادلات منطقه‌ای نفوذ و تأثیر خود را گذاشته و این انقلاب جایگاه بسیار بالایی برای جبهة مقاومت دارد فلذا این هم بخشی از واقعیت‌هایی است که در منطقه شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به شرایط کنونی ایران در منطقه گفت: امروز شرایط ما مانند شرایط گذشته نیست. هم از نظر موقعیت و جایگاه استکبار و هم موقعیت و جایگاه ما آنها به ایران احتیاج دارند که این مذاکرات تداوم بخشیده شود و به جایی برسد. البته نکته‌ای است که آمریکایی‌ها می‌خواهند نتیجة مذاکرات به گونه‌ای باشد که آنها بیشتر بهره‌برداری سیاسی از آن داشته باشند؛ چه در مسائل داخلی و چه در مسائل منطقه‌ای. این نکته یعنی نتیجة مذاکرات برای آنها بسیار حائز اهمیت است و از یک طرف هم برای ما هم حائز اهمیت است که نتایج مذاکرات به گونه‌ای رقم بخورد که منافع ملی ما تضمین شود.

محمدصالح جوکار همچنین اظهار داشت: وقتی غرب فهمید که در واقع گزینه نظامی نسبت به ایران جواب نمی‎‌دهد، در عرصة سیاسی و در عرصة فرهنگی نتوانستند راه به جایی ببرند و همة این راه‌ها به بن بست خورد جنگ اقتصادی تمام عیار را برعلیه مردم به راه انداختند.

وی افزایش فشار تحریم‌ها را حربه‌ای برای ناامیدی مردم از نظام دانست و گفت: اگر بخواهند مردم را از نظام جدا کنند، بیشترین فشار را بر مسائل معیشتی مردم ایجاد می‌کنند که این مردم بگویند ما فشار اقتصادی نمی‌خواهیم و به گونه‌ای افکار عمومی را به این سمت مذاکره با آمریکا جلب کند. این دلیل سخنان رهبری در مشهد در خصوص هدف آمریکا تقویت نگاه برون‌زا در کشور بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به لزوم توجه به پتانسیل‌های داخلی کشور اشاره کرد و افزود: اگر نگاهمان درون‌زا نباشد و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی تکیه نکنیم و نتوانیم از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در راستای برپا کردن اقتصاد ملی اقدام کنیم وابسته می‌شویم و نگاهمان این است که از بیرون از کشور فناوری و کالا بیاوریم و مصرف کنیم. این مسائل به مسئله تحریم گره خورده و ما ملزم به نگاه درون‌زا هستیم. اگر نگاه درون‌زا نداشته باشیم یعنی نگاهمان درونی و بهره‌گیری از منابع داخلی نباشد نهایتاً بایستی که با همان شیوة سابق و وابستگی قبلی بیاییم و هر چیزی که آنها به ما دیکته می‌کنند را بپذیریم. هشدار رهبری در تلاش دشمن برای تقویت نگاه برون‌زا در کشور به دلیل بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی است .

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم با حمایت از اقتصاد و تولید ملی کشور را از خارج بی‌نیاز کنیم. رهبری در این خصوص راهکارهای فراوانی را در پیش پای مسئولین اجرایی گذاشته‌اند. ایشان با شعار سال بحث مردم و حضور مردم در عرصه اقتصاد را مطرح کردند که این‌ها به عنوان مؤلفه‌های اساسی اقتصاد ملی مطرح می‌شود و باید به کار گرفته شود. دغدغه رهبری در خصوص بانک‌ها نیز از همین نوع نگرانی‌ها برای ترمیم اقتصاد ملی است.

ارسال نظر: