اوباما و مرکل خواستار "توافق جامع بلندمدت" با تهران شدند

کدخبر: 990964

کاخ سفید اعلام کرد اوباما و مرکل روز جمعه در گفتگویی تلفنی، از ایران خواستند تا گام‌هایی در جهت حل و فصل مسائل باقی مانده بردارد/ ایران باید تصمیماتی برای حل و فصل مسائل باقی مانده اتخاذ کند

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره ادامه مذاکرات با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای گفتگو کردند و خواستار توافق جامع بلندمدت با تهران شدند.

کاخ سفید اعلام کرد اوباما و مرکل روز جمعه (7 فروردین) در گفتگویی تلفنی، از ایران خواستند تا گام‌هایی در جهت حل و فصل مسائل باقی مانده بردارد.

بیانیه کاخ سفید می افزاید که این دو رهبر تاکید کردند: ایران باید تصمیماتی برای حل و فصل مسائل باقی مانده اتخاذ کند.

این در حالی است که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه بعلاوه آلمان، در حال مذاکراه برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ضرب الاجل اول ژوئیه (10 تیر) هستند.

مذاکرات سه جانبه نیز روز جمعه در شهر لوزان سوئیس با حضور نمایندگان ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، هیات آمریکایی به ریاست جان کری وزیر خارجه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هلگا اشمیت معاونش برگزار شد.

ظریف پس از مذاکرات روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: طرف مقابل باید میان فشار و توافق سیاسی یکی را انتخاب کند.

ظریف افزود: احساس می‌کنم حتما می‌توانیم به راه حل دست پیدا کنیم. ولی دستیابی به راه حل نیاز به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل دارد.

وزیر خارجه ایران خاطر نشان کرد: «دلیل آنکه به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل تأکید می‌کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی در بالاترین سطوح و در سطح مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری دارد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که همه در ایران خواهان رسیدن به توافق برای حل موضوع هسته‌ای هستند. لذا ما هیچ شکی در اراده سیاسی از سوی ایران نداریم.»

وی افزود: باید همین اراده را با همین جدیت و اتفاق نظر از سوی همه مذاکره کنندگان طرف مقابل ببینیم تا بتوانیم به توافق برسیم.

ارسال نظر: