"رسانه ملی در بحث هسته‌ای فضای تک صدایی را ادامه ندهد"

کدخبر: 992324

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای خطاب به سرافراز: انتظار می‌رود که رسانه ملی به عنوان منبع اصلی و مورد اطمینان اطلاع رسانی و روشنگری به مردم، در بحث هسته‌ای فضای تک صدایی را ادامه ندهد

به گزارش «نسیم»، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرد:

بسمه تعالی

جناب آقای سرافراز

ریاست محترم سازمان صدا و سیما

با عرض سلام و تبریک و تحیت بهار همدلی و همزبانی

در ارتباط با موضوعات کلان ملی، انتظار می رود که رسانه ی ملی به عنوان منبع اصلی و مورد اطمینان اطلاع رسانی و روشنگری به مردم، رسالت خود را که همانا دانشگاه عمومی جمهوری اسلامی است، مد نظر قرار دهد و در بحث هسته ای فضای تک صدایی را ادامه ندهد.

همانطور که مستحضرید روزهای حساس مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس با قرائت بیانیه ای توسط جناب آقای محمدجواد ظریف و خانم موگرینی به پایان رسید. بیانیه ای که اگرچه مطبوعاتی بود اما تا فردای پایان مذاکرات در خروجی هیچ رسانه ای قرار نگرفت. در همان زمان «فکت شیت» آمریکایی ها منتشر شد. مقام ارشد تیم مذاکراتی ایرانی درباره این فکت شیت در صفحه شخصی خود نوشت: «فراموش نکنید که Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت.»

علیرغم این اظهار نظر صریح، جناب آقای ظریف در برنامه ای یکطرفه که سازمان تحت زعامت شما برای ایشان تدارک دید، اذعان کرد که بخش مهمی از تعهداتی که ایران پذیرفته یعنی حذف تاسیسات فردو طبق محتوای فکت شیت آمریکایی ها اجرا خواهد شد در حالی که پیشتر گفته بود این فکت شیت بویی از واقعیت ندارد!

به واسطه این تناقض و تناقضات گسترده دیگر جناب ظریف در آن برنامه و بصورت کلی در اتفاقات افتاده و نتایج حاصله لوزان سوییس و برای تنویر افکار عمومی هم که شده رسانه ملی می توانست در گفتگو با یک کارشناس یا متخصص مسائل هسته ای یا دیپلماتیک مسائل مطورحه را مورد بررسی و نقد قرار دهد حال آنکه این اتفاق نیافتاد و گویا سازمان تحت زعامت حضرتعالی این اجازه را نداشت.

برنامه دیگری هم که دکتر عراقچی میهمان آن بود بدلیل آنکه مجری برنامه متخصص نبوده و نمی توانست کارشناسی کند، ابهامات متعدد بیانیه لوزان را بیان نکرد، تا افکار عمومی از واقعیت آنچه بر سر کشور آمده است آگاه شود.

رییس سازمان انرژی اتمی هم که گویا برخلاف همتای امریکایی خود که پس از برگشتن از مذاکرات به ایالات متحده در نشست های متعدد خبری شرکت می کند، در برنامه تلویزیونی حضور نیافت تا مگر درباره تناقض های بیانیه لوزان مورد سوال قرار نگیرد.

در این دنیای ارتباطات که هر بنگاه رسانه ای واقعیت های مد نظر قدرتهای پشتیبان خود را به مردم می نمایاند، رسانه ملی متاسفانه حتی در مورد خبررسانی از لوزان نیز به شدت ضعیف عمل کرده است. انتشار اخبار به کندی، قرار نگرفتن اولویت های اصلی خبری در گزارشهای ارسالی و نبود بخش های تحلیلی و تفسیری درست و بهنگام، باعث شده تا بگوییم در این موضوع رسانه ملی به رسالت تاریخی خود عمل نکرده است. چنانکه در روزهای حساس لوزان صدا و سیما از جمله رسانه هایی بود که کمتر مورد ارجاع قرار می گرفت و این اتفاق خوشایندی نبود.

جناب دکتر سرافراز

به بیانیه لوزان ایرادات جدی اقتصادی، حقوقی، سیاسی و فنی وارد است به نحوی که موجبات دلنگرانی اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان را فراهم کرده است. بی تردید هیچ کس را نیز یاری آن نیست که ادعا کند انتقاد سازنده به ضرر کشور و یا مذاکره کنندگان خواهد بود . از این رو بر صدا و سیما تکلیف است که امکان انجام تحلیل و نقد توافق لوزان را فراهم آورد .

مطلعید که طی یک سال و چند ماه گذشته صدا و سیما درب را به روی منتقدان بسته است و تریبون های یکطرفه ای برای دولت گشوده که گزارش های چند هزار ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی را روابط عمومی رسانه ملی منتشر کرد و با این همه از سوی برخی اعضای دولت و خود رییس جمهور و برخی حامیان دولت متهم به «اظهار خلاف واقع» شد.

در این میان اما منتقدان توافق پرابهام ژنو و پرابهام تر سوییس مجالی برای ابراز نظر نیافتند تا ملت را از خطری که پیش روی منافع ملی ماست آگاه کنند. رسانه ملی به پایگاه اختصاصی دولت تبدیل شد و منتقدان تحصیلکرده، معتقد، متعهد، منطقی و پرشمار و دانشگاهی توافق ژنو و بیانیه لوزان که بخش گسترده ای از نخبگان و مردم را تشکیل می دهند در کوران پوپولیسم رسانه ای و جشن گرفتن معدودی برای خسارت وارده به کشور با این وضع صدا و سیما چگونه می توانند آگاه سازی کنند؟

آیا صدا و سیما به مردم گفت که بر اساس توافق سوییس بخش اعظمی از تاسیسات هسته ای ما در فردو از اساس برچیده خواهد شد؟(تاسیساتی که برای طراحی و ساخت آنها سالها زمان صرف شده است)

رسانه ملی محترم به مردم گفت که به دلیل کلی گویی های فراوان درباره تعهدات طرف غربی به ایران براساس قوانین حقوق بین الملل امکان عمل نکردن به بسیاری از آنها وجود دارد؟

رسانه ملی درباره دومرحله ای شدن توافق که مورد تذکر رهبر انقلاب قرار گرفت، نقدی را به تیم مذاکره کننده انتقال داد؟

صدا و سیمای محترم آیا درباره جزییات بلایی که سر آب سنگین اراک و نطنز خواهد آمد تنویر افکار عمومی نمود؟

درباره تعهدات الی الابدی که تیم مذاکره کننده ایرانی داده است چطور؟

و سوالات متعددی که حقیقتا دهها برنامه برای بررسی آنها لازم است.

آقای سرافراز

مجموعه تحت مدیریت شما تا این لحظه متهم است که منافع جناحی و حزبی مد نظر دولتمردان را بر منافع ملی ترجیح داده و در مورد مسئله هسته ای هیچ گاه رویکرد انتقادی اعمال نکرده است و در این مسئله به تریبون یکطرفه دولت تبدیل شده است در حالی که منتقدان فراوان توافقات ذکر شده از سراسر کشور حرف برای گفتن فراوان دارند تا آنجا که مسئولین ارشد مذاکرات را به مناظره دعوت کنند. گویا در نظرگاه مدیران سازمان تحت امرتان جدال لفظی مربی با بازیکن فوتبال بر سر میلیون و میلیارد مهم تر از مسئله ای است که منافع ملی بدان متوجه است.

رییس محترم رسانه ملی

از شما دعوت می کنیم تا یکبار دیگر متون منتشر شده از نتایج جلسات لوزان را مطالعه بفرمایید و حساسیت بیشتری نسبت به منافع ملی در برنامه ریزی ها اعمال بفرمایید. بدون شک رسانه ی ملی در این فرصت اندک این قابلیت را دارد که با فراهم آوردن فضای بحث و نقد کارشناسی ، خالی از جهت گیری های جناحی و سیاسی و به دور از هیاهو و هیجان کف و سوت هواداران ، به یاری تیم مذاکره کننده بشتابد و به وظیفه ی تاریخی خود در این برهه عمل کند و فضای دو قطبی در شرف شکل گیری در جامعه را از بین برد. تلاش همه خدمتگزاران به انقلاب در جهت پیشرفت کشور است و در گرو همدلی و همزبانی در برابر دشمن خارجی است. این نامه نیز در همین راستا محضر جنابتان ارسال می شود.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

ارسال نظر: