روحانی در حاشیه اجلاس جاکارتا با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد

کدخبر: 996121

رئیس‌‌جمهور کشورمان و "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن عصر چهارشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی دیدار و درباره مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند

به گزارش «نسیم»، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار خود با نخست‌وزیر ژاپن که عصر امروز چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای آسیایی - آفریقایی برگزار شد، با اشاره به روابط همواره مثبت میان دو کشور گفت: تهران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه بوی‍‍ژه در عرصه‌های علمی، فناوری، زیست محیطی و اقتصادی با توکیو است.رئیس‌جمهور با اشاره به حضور گسترده شرکت‌های بزرگ از اروپا و سایر کشورهای جهان در ایران، افزود: ژاپن نیز این فرصت را دارد که از فرصت‌های همکاری اقتصادی با ایران بهره گیرد.

روحانی با اشاره به آغاز همکاری‌های تهران - توکیو در حوزه محیط زیستی، گفت: این همکاری‌ها بویژه در زمینه‌های مقابله با آلودگی هوا و حفاظت از آب‌های ساحلی، می‌تواند تعمیق و گسترده‌تر شود.

وی ضرورت همکاری‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را خاطرنشان کرد و افزود: یکی از مهمترین ریشه‌های تروریسم در منطقه، فقر و عدم توسعه یافتگی است، ایران و ژاپن می‌توانند با همکاری مشترک جهت پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه همکاری کنند و با همکاری مشترک اقتصادی، زمینه‌های فقر را کاهش دهند.

روحانی با اشاره به وضعیت یمن و نیاز شدید مردم این کشور به کمک‌های درمانی و انساندوستانه، گفت: ثبات و صلح در هر منطقه به نفع کل جهان و نا آرامی و درگیری در مناطق مختلف نیز به ضرر جامعه بین‌المللی است، ایران با این دیدگاه از هر گونه همکاری مشترک استقبال می‌کند.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جمهور کشورمان گفت: روابط ایران و ژاپن در دوره جدید پیشرفت خوبی دارد و توکیو از گسترش همکاری‌ها استقبال می‌کند. شینزو آبه اظهارداشت: همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های انسان دوستانه، محیط‌زیست و مبارزه با مواد مخدر همچنان ادامه دارد و علاقمندیم که در زمینه‌های پزشکی هم این همکاری‌های مشترک آغاز شود.

نخست‌وزیر ژاپن در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دوکشور در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و در خصوص ایمنی نیز توسعه یابد. وی با اشاره به اینکه امیدوارم ایران نقش سازنده خود را در خاورمیانه همچنان ادامه دهد، افزود: تبادل نظر در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، بین دو کشور باید ادامه یابد.

ارسال نظر: