گزارش خبرنگار نسیم‌آنلاین از تجمع در بلوار کشاورز تهران

کدخبر: 2375654

در پی فراخوان صورت گرفته در فضای مجازی، عصر دیروز تجمعی در محدوده خیابان‌ حجاب و بلوار کشاورز برگزار شد، مشاهدات خبرنگار نسیم از تجمعات را در این گزارش بخوانید.

نسیم‌آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، فراخوان تجمع در تهران در اعتراض به گشت ارشاد و واکنش به مرگ مرحومه مهسا امینی برای ساعت 18 روز دوشنبه 28 شهریورماه، از یک روز قبل در فضای مجازی منتشر شده بود. مکان قرار، طبق فراخوان، تقاطع خیابان حجاب با بلوار کشاورز بود. بنابراین برای تهیه گزارش، رأس ساعت 18 در میدان ولی‌عصر حاضر شدم و به‌سمت محل تجمع حرکت کردم. در میدان ولی‌عصر اوضاع آرام بود و جمعیتی دیده نمی‌شد. اولین گروه از تجمع‌کنندگان، حدود ساعت 18:10 در چهارراه فلسطین مشاهده شدند. دختران معترض روسری‌های خود را برداشته بودند و شعا‌رهایی مثل «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دادند. چند دقیقه بعد اما شعارها از موضوع حجاب دور شد و رنگ و بویی رادیکال گرفت. در میان بلوار کشاورز مشغول تماشا بودم که متوجه شدم نیروی انتظامی به سمت تجمع‌کنندگان در حال حرکت است و در همین نقطه بود که اولین درگیری میان نیروی انتظامی و معترضین اتفاق افتاد و نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن جمعیت کرد. پس از مدت کوتاهی، تجمع‌کنندگان متفرق شدند و من نیز به حرکت به سمت محل اصلی قرار ادامه دادم. گروه دیگری از جمعیت معترض نیز در تقاطع خیابان نادری با بلوار کشاورز جمع شده بودند. از این گروه، بیش از آن که صدای شعار به گوش برسد، همهمه به گوش می‌رسید. خود را به تقاطع حجاب رساندم. در سمتی از تقاطع، یک دسته از نیروهای انتظامی به‌صورت موتوری و پیاده آماده متفرق کردن جمعیت بودند و جمعیتی از معترضین نیز به‌صورت پراکنده شعار می‌دادند. ساعت حدود 18:40 بود که یکی از همراهان از من جدا شد و به سمت میدان ولی‌عصر حرکت کرد و چند دقیقه بعد در تماسی از وخامت اوضاع در میدان ولی‌عصر خبر داد:

«با توجه به شدید شدن درگیری بین معترضین و مأمورین نیروی انتظامی در بلوار کشاورز، ورودی بلوار در میدان ولی‌عصر توسط چند ماشین نیروی انتظامی بسته شد. همزمان با این اتفاق گروهی از معترضین از تقاطع بلوار کشاورز با خیابان فلسطین به سمت میدان ولی‌عصر حرکت کردند. در همین موقعیت بود که از ورودی بلوار کشاورز خودروی آب‌پاش نیروی انتظامی از مسیر خط ویژه خیابان ولی‌عصر وارد میدان شد و با فشار آب سعی بر متفرق کردن معترضین داشت. پس از چند دقیقه و شدت گرفتن درگیری، معترضین نیز دو خودروی نیروی انتظامی در ابتدای بلوار را تخریب کردند.»

با شدت گرفتن درگیری‌ها در حدفاصل بین خیابان نادری و خیابان حجاب، نیروی انتظامی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و نیروهای حاضر در تقاطع حجاب که چند خانم نیز در میان آن‌ها بودند، به خودروهای عبوری تذکر می‌دادند که شیشه‌ها را بالا بکشند و با کسانی که مشغول فیلم‌برداری از محل بودند برخورد می‌کردند. البته این برخوردها هیچ‌کدام منجر به دستگیری نمی‌شد. در این لحظات، طبق آن‌چه که من دیدم، فقط یک نفر به‌صورت هدفمند دستگیر شد.

در طول این مسیر، نیروهای بسیج حضور نداشتند و تعداد نیروهای امنیتی لباس‌شخصی کم بود. حدود ساعت 19 از تقاطع حجاب به‌سمت خیابان 16 آذر حرکت کردم. اوضاع در این مسیر کمی آرام‌تر بود. تقریبا روبروی خیابان قدس، سه نفر در تلاش برای آتش زدن سطل زباله بودند و جلوتر، در ابتدای خیابان 16 آذر تعدادی از نیروهای انتظامی مستقر شده بودند.

پرتاب گاز اشک‌آور از سوی نیروی انتظامی شدت گرفته بود و در طول بلوار کشاورز، بوی تند گاز به مشام می‌رسید. نزدیک به اذان مغرب، تقاطع حجاب توسط نیروی انتظامی مسدود شد و خودروهای عبوری به سمت جنوب و خیابان وصال هدایت می‌شدند. کمی جلوتر، ناگهان موتورهای پلیس به‌خاطر پرتاب چند سنگ از سمت معترضین به عقب بازگشتند و اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند که منجر به آتش‌سوزی محدود یکی از درخت‌های بلوار کشاورز شد. در این لحظات، بلوار کشاورز بعد از چهارراه وصال به سمت میدان ولی‌عصر کاملا مسدود و دو سطل زباله در میان خیابان به آتش کشیده شده بود.

نیروهای انتظامی افراد تماشاچی حاضر در پیاده‌روهای چهارراه وصال را متفرق می‌کردند که این اقدام، منجر به درگیری محدودی نیز شد؛ این درگیری ناشی از برخورد بد پلیس با مردی مسن و ضرب و شتم او در فرآیند متفرق کردن افراد تماشاچی از پیاده‌رو بود. از سوی دیگر تقاطع ایتالیا با خیابان وصال نیز به‌خاطر آتش گرفتن یک سطل زباله کاملا مسدود شده بود و معترضین در اطراف چهارراه تجمع کرده بودند.

حدود یک ساعت پس از اذان مغرب متوجه کم شدن سرعت اینترنت و در نهایت قطع شدن آن در محدوده شدم. ساعت 21 در خیابان پورسینا چند موتور پلیس با دنبال کردن چند دختر و پسر معترض، اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم یکی از پسران کردند. متفرق کردن معترضین توسط نیروی انتظامی و جمع شدن دوباره آن‌ها به همین منوال در سرتاسر بلوار کشاورز تا حدود ساعت 21:30 ادامه داشت. در نهایت با کاسته شدن از جمعیت معترضین، تجمع پایان یافت و اتصال اینترنت نیز پس از ساعت 12 شب دوباره برقرار شد.

ارسال نظر: