ورود آب به سیستان متوقف شد

کدخبر: 2375662

بعد از بسته شدن بند کمال خان و به ثمر نشستن دیپلماسی، وزارت امور خارجه اقداماتی انجام داد که شاهد ورود حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به خاک کشورمان بودیم، این رقم در برابر حقابه تعیین شده در سال ۱۳۵۱ که ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال بود

حبیب‌اله دهمرده در بازدید از روند اجرای طرح های آب رسانی به سیستان افزود: سیستان تنگه احد ایران تشنه است و اگر این تشنگی ادامه داشته باشد، شاهد مهاجرت و خالی شدن این استان خواهیم بود که تبعات گسترده را به دنبال  دارد، بزودی مرزهای جنوب شرقی کشور خالی خواهد شد.

نماینده مردم زابل بیان کرد: دولت افغانستان در طول تاریخ حقابه‌ای که سهم ایران بود را پرداخت نکرد و این حقابه به واسطه جاری شدن سیل به خاک کشور ما می‌رسید که طی چند سال اخیر حقابه ما به شوره زارها هدایت می‌شود تا وارد خاک کشور ما نشود و امروز با تغییر دولت اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان شاهد پررنگ شدن دسیسه دشمنان برای خالی شدن سیستان از سکنه هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: بعد از بسته شدن بند کمال خان و به ثمر نشستن دیپلماسی، وزارت امور خارجه اقداماتی انجام داد که شاهد ورود حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به خاک کشورمان بودیم، این رقم در برابر حقابه تعیین شده در سال ۱۳۵۱ که ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال بود؛ زمین تا آسمان فاصله داشت که با گذشت زمان همان اندک حقابه‌ای که به کشور ما تعلق می‌گرفت به بیابان‌ها و شوره‌ زارها جاری شد.

دهمرده با ارائه راهکار، برای حل تشنگی سیستان ۴ گزینه تعریف کرد و گفت: مرحله نخست، تامین حقابه مورد نیاز از افغانستان است که متاسفانه با وجود ضعف‌هایی منجر شده تا این آب به ایران تعلق نگیرد، از طرفی دیگر می‌توان آب مورد نیاز سیستان را از دریای عمان که به اقیانوس‌ها وصل است، تهیه کرد و همچنین آب‌های ژرف می‌توانند گزینه مناسبی برای رفع تشنگی سیستان باشند در کنار این موارد و تمام گزینه‌های عنوان شده، جلوگیری از تبخیر آب بهترین مانع از رسوب گذاری چاه‌ها و منابع آبی است، تمام موارد عنوان شده قانون دارد و ردیف بودجه‌ای مشخصی برای آنها تعریف شده است.

وی ادامه داد: برای تمام مردم سیستان سوال ایجاد شده که آبی برای کشاورزی نیست و درآمدی حاصل نمی‌شود و بیکاری در این استان بیش از سایر استان‌ها شدت گرفته است آیا چاره‌ای غیر از مهاجرت وجود دارد؟ با تمام این تفاسیر امروز شاهد خروج بسیاری از مردم و خالی شدن این استان مرزی کشورمان هستیم. مردم سیستان خواهان اجرایی شدن تمام قوانینی هستند که به رفع تشنگی این استان ختم شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر: