سرهنگ دوم یاسمین مقبلی چطور فضانورد ناسا شد؟

کدخبر: 2377946
خبرنگار:

سرهنگ دوم [1] یاسمین مقبلی خلبان نظامی نیروی دریایی آمریکا به عنوان فرماندۀ فضاپیمای اسپیس ایکس ناسا انتخاب شد. اما این نظامی با سابقه چگونه فضانورد ناسا شد؟

نسیم‌آنلاین: یاسمین مقبلی در سال 1983 در شهر بادنواهایم آلمان به دنیا آمد. پدر و مادر او پس از 4 سال سکونت در آلمان به شهر بالدوین واقع در ایالت نیویورک آمریکا مهاجرت کردند. او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه‌ای در بالدوین پشت سر می‌گذارد. پس از پایان مقطع دبیرستان برای تحصیل در رشتۀ هوافضا وارد دانشگاه خصوصی ام‌آی‌تی می‌شود و مقطع کارشناسی خود را در این دانشگاه می‌گذراند.

مقبلی بعد از کسب مدرک کارشناسی در دانشگاه ام‌آی‌تی، وارد مدرسۀ عالی نیروی دریایی آمریکا می‌شود و مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه نظامی دریافت می‌کند. پس از آن نیز دورۀ خلبانی را در مدرسۀ خلبانی آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده واقع در ایالت مریلند پشت سر می‌گذارد و به طور رسمی به ارتش آمریکا می‌پیوندد و فعالیت نظامی خود را آغاز می‌کند.

مقبلی در سال 2005 به عنوان ستوان دوم در تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به مأموریت گماشته می‌شود. پس از به اتمام رساندن دورۀ‌های پرواز مقدماتی[2] و آموزشی پایه[3] در کوانتیکوو ویرجینیا به ایستگاه هوایی نیروی دریایی[4] واقع در پنساکولا فلوریدا برای گذراندن آموزش پرواز معرفی می‌شود.

پس از گذراندن این دوره در سال 2008 به گروه اسکاداران هلیکوپترهای تهاجمی سبک دریایی([5]HMLA/T‑303) جهت آموزش دورۀ خلبانی هلیکوپتر ای‌اچ سوپر کوبرا[6] معرفی می‌شود. او این دوره را نیز با موفقیت پشت سر می‌گذارد و پس از آن وارد سلسله عملیات‌های نظامی ارتش آمریکا می‌شود.

او در سال 2008 حرفه نظامی خود را آغاز می‌کند. اولین پرواز عملیاتی او در سال 2008 همراه با گروه اسکاداران هلیکوپترهای تهاجمی سبک دریایی در کمپ پندلتون کالیفرنیا در ایستگاه هوایی نیروی دریایی انجام شد. پس از آن او مأموریت حضور در جنگ افغانستان را از طرف ارتش آمریکا دریافت می‌کند.

مطابق با گزارش سایت ناسا[7] مقبلی طی سال‌های 2009 تا 2012 برای پشتیبانی از نیروهای ای‌اس‌ای‌اف[8] در جنگ افغانستان گماشته می‌شود. او نقش مهمی را در جنگ ایفا می‌کند به طوری که در طی این دوران 150 عملیات جنگی در افغانستان انجام می‌دهد که بخشی از این عملیات‌ها به صورت محرمانه انجام می‌شده است. در طول جنگ به او لقب آرواره را می‌دهند.[9] نشریه نیویورکر جنگ‌آوری او در افغانستان را اینگونه توصیف می‌کند:

مقبلی تا به حال سه بار در مناطق جنگی مستقر شده است. او هلیکوپترهای کوبرا را در حالی که به مسلسل‌های چند لوله‌ای و موشک‌های مرگبار هل‌فایر مسلح شده بودند به پرواز درمی‌آورد.[10]

یاسمین مقبلی کار خود در افغانستان را حتی بیش‌تر از فضانوردی دوست داشته و عاشق کار خود در آن برهه زمانی بوده است به گونه‌ای که دوران حضور خود در افغانستان را اینگونه توصیف می‌کند:

وقتی در افغانستان خلبان هلیکوپتر کوبرا بودم، مطمئن نبودم اگر به من پیشنهاد فضانورد شدن می‌شد قبول می‌کردم یا نه. چون در آن لحظه عاشق کاری که می‌کردم بودم. [11]

پس از بازگشت از افغانستان او برای خدمت به مدرسۀ خلبانی ایستگاه هوایی نیروی دریایی در مریلند معرفی می‌شود. در سال 2014 او برنامۀ توسعه مهارت‌های خود در امور نظامی را آغاز می‌کند. او نخست به اسکاداران تست و ارزیابی هوایی 31(VX-31) در کالیفرنیا معرفی می‌شود و پس از تکمیل سلسله دوره‌های آموزشی در کمپ ایستگاه هوایی نیروی دریایی در پندلتون آمادگی به پرواز درآوردن هلیکوپترهای  AH-1Z و UH-1Y را بدست می‌آورد.

زمانی که مقبلی در اردوگاه VX-31 است و مشغول پشت سرگذاشتن تست‌های پرواز متعددی است، همزمان پیگیر بدست آوردن مدرک کارشناسی ارشد خود از مدرسۀ عالی نیروی دریایی آمریکا می‌شود. تست‌های پرواز مقبلی در آن زمان در زمینۀ سیستم‌های تسلیحاتی، سیستم هشدار مجاورت زمینی، ارتقاء نرم‌افزار و جنگ الکترونیکی بوده است.

در سال 2015 مقبلی به کمپ ایستگاه هوایی نیروی دریایی در ایالت آریزونا معرفی می‌شود تا به اسکاداران تست و ارزیابی عملیاتی دریایی 22(VMX-22) بپیوندد. پس از آن نیز یکی از اعضای گارد ساحلی اسکاداران تست و ارزیابی عملیاتی دریایی 1(VMX-1) می‌شود.

 در سال 2017 مقبلی تست‌های مربوط به هلیکوپترهای H-1 را انجام می‌دهد و همزمان مسئولیت بخش تضمین کیفیت VMX-1 را عهده دار است. او که حالا نظامی کارکشته‌ای است و بیش از 150 عملیات نظامی جنگی انجام داده و بیش از 2000 ساعت پرواز با 25 هواپیمای مختلف انجام داده، گزینۀ مناسبی برای پیوستن به ناسا و انجام مأموریت‌های فضایی است.

اما یاسمین مقبلی چرا توانست با موفقیت تبدیل به یکی از فضانوردان ناسا شود؟ ناسا 4 شرط را برای پذیرش فضانورد عنوان می‌کند. اولین شرط این است که فرد شهروند آمریکا باشد. دومین شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های مهندسی، علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم کامپیوتر یا ریاضیات از یک موسسه معتبر است. سومین شرط داشتن تجربه حداقل 1000 ساعت تجربۀ فرماندهی خلبانی جت است. چهارمین شرط نیز توانایی پشت‌سرگذاشتن تست‌های فیزیکی در پروازهای طولانی است که توسط خود ناسا برگزار می‌شود.[12]

مقبلی شرط سوم و چهارم را به دلیل سابقه طولانی مدت نظامی که داشته است به راحتی بدست می‌آورد. در مورد شرط دوم نیز او دارای تحصیلات کارشناسی ارشد از یک دانشگاه نظامی است. به عبارت دیگر نظامی بودن او راه را برای فضانورد شدنش باز می‌کند.  

مقبلی در آگوست 2017 توسط ناسا برای پشت سرگذاشتن دوره‌های فضانوردی انتخاب می‌شود. او  به دلیل تجربه نظامی-عملیاتی که در زمینۀ خلبانی دارد این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر می‌گذارد و در نهایت به عنوان فرماندۀ فضاپیمای ناسا انتخاب می‌شود.

فضاپیمای ناسا در 26 آگوست سال 2023 به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کرده است. عملیات این فضاپیما در فضا 6 ماه ادامه خواهد داشت. فضانوردان حاضر در این عملیات ملیت‌های روسی، دانمارکی و ژاپنی دارند و فرماندۀ این سفر نیز سرهنگ دوم یاسمین مقبلی است.

 


[1] Lieutenant Colonel

[2] Initial Flight School (IFS)

[3] The Basic School (TBS) (دوره‌ای است که هر افسر نیروی دریایی قبل از ورود باید آن را بگذراند)

[4] Naval Air Station (NAS)

[5] Marine Light Attack Helicopter Training Squadron 303

[6]  AH-1W Super Cobra

[8] International Security Assistance Forces (ISAF)

[12] برای دیدن شرایط فضانورد شدن در ناسا اینجا را ببینید.

 

ارسال نظر: