نامه سرگشاده جبهه عدالتخواه مشهد به جبلی

کدخبر: 2379026

جبهه عدالتخواه مشهد در واکنش به طرح صداوسیما برای نامزدهای انتخاباتی، نامه‌ای سرگشاده به رئیس این سازمان نوشت.

جبهه عدالتخواه مردمی مشهد در واکنش به برنامه‌ی صداوسیما برای دریافت هزینه از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و قرار دادن آنتن در اختیار آنان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نامه‌ای سرگشاده نوشت. متن این نامه به این شرح است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر جبلی، رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

مردم سالاری دینی حرف نوی انقلاب اسلامی در دنیای کنونی است و انتخابات، از جلوه‌های مهم آن در جمهوری اسلامی بوده‌است.

از آنجا که مردم سالاری دینی، مردم را محور برپایی توحید و عدالت می‌داند و حضور آنها را به رسمیت می‌شناسد، مشارکت آگاهانه و حداکثری مردم از دغدغه‌های اساسی انتخابات در جمهوری اسلامی است. اکنون که با گذر از بازه‌ی «شناسایی و معرفی اشخاص مطلوب برای نامزدی»، «ثبت نام نامزدها» ‌و «احراز صلاحیت‌ها»، به مرحله‌ی تبلیغات انتخاباتی نزدیک می‌شویم؛ توجه به آگاهی محوری و عدالت در تبلیغات انتخاباتی، ضروری است؛ که لوازمی دارد از جمله:

- نگریستن به فرصت تبلیغات انتخاباتی به‌عنوان فرآیند منتهی به کشف گزینه‌های جدید برای تزریق خون تازه در رگ‌های حکمرانی؛

- تلاش برای پیدا کردن نامزدهای مطلوب و چه بسا گمنام و اکتفا نکردن به چهره ‌های مشهور؛

- دوری از هیجان‌‌های کاذب در فرآیند انتخابات؛

- تلاش برای حداکثر کردن دسترسی نامزدها به مردم و مردم به نامزدها برای شناساندن و شناخت بیشتر به‌عنوان یک تکلیف دینی؛

- تلاش برای دسترسی عادلانه‌ی نامزدها به فرصت‌های تبلیغاتی و پیشگیری از تأثیر قدرت و نفوذ سیاسی یا ثروت و طبقه‌ی اقتصادی؛

این اقتضائات سبب تحقق سیاست «مشارکت آگاهانه»، «عدالت انتخاباتی حداکثری» و «رقابت» خواهد شد که از سیاست‌های مصرح انتخابات است.

اکنون که قانون تبلیغات انتخاباتی زمان کوتاهی در اختیار نامزدها قرار داده و خصوصا در شهرهای بزرگ، امکان شناسایی و انتخاب آگاهانه و به دور از زد و بندهای فاسد را سخت کرده، تصمیم صداوسیما برای اعطای فرصت تبلیغات تلویزیونی به علت امکان دسترسی گسترده، پدیده‌ی مبارکی است و می‌تواند آگاهی در انتخابات را بالا ببرد.

اما پس از اعلام هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی به مدت ۲۰ دقیقه در شبکه‌ی اختصاصی انتخابات، که در بعضی کلان‌شهرها این هزینه ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است، خود موجب نقض غرض این تصمیم مبارک شده است.

این هزینه اگر چه ممکن است در مقایسه با هزینه‌کرد اغلب نامزدها زیاد به نظر نیاید و به زعم عده‌ای بتواند معیاری برای تفکیک نامزد جدی از نامزد بدون برنامه و عزم باشد، اما باید توجه کرد که هم مطلق این هزینه در برابر آورده‌ی آن، که پخش از شبکه‌ی اختصاصی باشد زیاد است، و هم خود قابلیت دارد که انتخابات را طبقاتی کرده و فرصت معرفی نامزد را در اختیار کسانی قرار دهد که پول و سرمایه بیشتری دارند یا به جناحی متصل هستند که سرمایه‌ی بیشتری دارند. این مسأله، اصل دسترسی عادلانه و انتخاب آگاهانه را مختل کرده و سرمایه سالاری را بر قواعد مردم سالاری دینی، غالب خواهد کرد.

تشخیص نامزد جدی را باید به تحلیل و آگاهی مردم واگذار کرد و برای رفع معضل کمبود زمان پخش، باید با عزمی جهادی شبکه‌های اختصاصی بیشتری ایجاد کرد وگرنه طرح تبلیغات تلویزیونی به ضد خود تبدیل خواهد شد.

نداشتن زمان پخش کافی، حتی اکنون نیز از لحاظ کارآمدی زیر سوال است، چرا که باید پیش‌بینی کرد که اگر تعداد بسیار زیادی از نامزدها خواستار این تبلیغ بودند و از زمان و تعداد پیش‌بینی‌شده‌ی سازمان تجاوز کرد، چه خواهد شد و آیا مطابق سازوکار بازار با افزایش تقاضا، قیمت بالا خواهد رفت؟

پیشنهاد می‌شود با معقول و منطقی شدن هزینه، طرح تبلیغ تلویزیونی را اصلاح کنید و اگر امکان رفع محدودیت زمانی پخش در شبکه اختصاصی وجود ندارد، اصراری بر قالب کنونی نباشد و به سوی کاهش زمان پخش تبلیغ یا الغای طرح کنونی و چرخش به برنامه‌های گفتگو محور گروهی و میزگرد و مناظره با نامزدهای داوطلب حرکت شود. این تغییر می‌تواند به قالب‌های ابتکاری و جذاب‌تر از برنامه‌های یک‌سویه و تکراری که شوق به مشارکت را افزایش دهد، بیانجامد.

می‌توان در برنامه تلویزیونی، نامزدها را در موضوعات و مسائل اختصاصی در حیطه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به صورت گروهی دعوت کرد تا امکان مقایسه و تشخیص برای مخاطبین فراهم شود؛ و تبیین برنامه‌ها و مواضع نامزدها را به صورت فرد به فرد، به رسانه‌های در دسترس نامزد یا بستر تلوبیون واگذار کرد. با شکل‌گیری شناخت اولیه و مقایسه‌ای مخاطبین از نامزدها در برنامه تلویزیونی، امکان پیگیری برنامه‌ها و مواضع تفصیلی آن نامزد برای مخاطبان علاقه مند، در دیگر بسترها و رسانه‌ها نیز فراهم خواهد شد و نگرانی درباب شناخت انفرادی نامزدها رفع خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمة الله

جبهه عدالت‌خواه مشهد مقدس

ارسال نظر: