نامه جمعی از فعالان حوزه زنان در خصوص تعیین حداقل دستمزد

کدخبر: 2379204

جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده در خصوص تعیین حداقل دستمزد کارگران به رئیس جمهور نامه نوشتند.

باسمه‌تعالی

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

رئیس‌جمهور محترم

با سلام و آرزوی قبولی طاعات

مسئله تعیین دستمزد کارگران، مسئله‌ای صرفا اقتصادی نیست بلکه به دلیل جمعیت حدود چهل‌میلیون‌نفری خانوار کارگری از یک سو و سرپرست خانواده بودن اغلب کارگران محترم از سوی دیگر،این موضوع، مسئله‌ای اجتماعی است لذا با توجه به این‌که وضعیت یک سال آینده خانواده این عزیزان به تصمیم جلسات شورای عالی کار وابسته است لازم دانستیم مواردی را از حیث دغدغه‌های خانواده‌محور کارگران محترم به سمع و نظر حضرتعالی و کابینه محترم برسانیم.

واقعیت این است که تورم‌‌های بالای سالیان اخیر، خصوصا تورم مضاعف اقلام ضروری زندگی مانند خوراک و پوشاک و اجاره‌خانه،  در حالی رشد داشته که کارشناسان وابسته به دولت متاسفانه در غیاب امکان مدیریت رانه‌ها و دلایل تورم‌زا، با ساده‌سازی امور، سفره کارگر را کوچکتر کردند. ادامه این وضعیت اما دیگر مقدور نیست چرا که شکاف موجود میان تورم و دستمزد پایین کارگران نه فقط بنیاد کار و کارگری که بنیاد خانواده کارگران را در معرض فروپاشی قرار داده است.

 مطابق اصل دهم قانون اساسی که خانواده را واحد بنیادی جامعه اسلامی می‌داند، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوطه، نیاز است در جهت آسان کردن تشکیل خانواده‌، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق واخلاق اسلامی سامان یابد. متاسفانه در سال گذشته حداقل دریافتی کارگران در حالی هفت میلیون تومان تعیین شد که قیمت سبد معیشت خانوار به 13 میلیون تومان رسید، تداوم این شکاف ضربه جبران‌ناپذیری به جایگاه والای پدری و مادری به مثابه سرپرستان خانواده زده و آنان را در تأمینابتدایی‌ترین نیازهای خانواده، ناتوان می‌نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امنیت شغلی و چرخیدن راحت چرخ زندگی کارگران را تلاشی برای ارتقای زندگی  کارگران از یک سو و سرمایه‌گذاری برای سود بیشتر دانستند. لزوم تعیین حقوقی مناسب و مکفی که یک زندگی عزت‌مندانه را برای کارگران و خانواده آنان رقم زند موضوعی است که هم در اسناد بالادستی و قوانین مجلس نسبت به آن تصریح شده است و هم بنابر ماده 5 سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ناظر به حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه از طریق متناسب‌سازی مزد شاغلین، مستمری بازنشستگان و مقرری بیکاران انتظار می‌رود که نظام اخلاق‌محور جمهوری اسلامی، آن را مورد توجه قرار دهد.

رئیس ‌محترم جمهور مستحضرند که مطابق ماده 125 قانون خدمات کشوری، اگر حقوق کارگران حداقل به اندازه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش یابد، خانواده چهل‌میلیونی کارگری کشور تقویت شده و این تحکیم و تقویت موجب کاهش بودجه نهادهای فرهنگی برای اصلاح آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد.

فعالان حوزه زنان و خانواده با توجه به این‌که افزایش حقوق کارگران، جبران تورم است نه موجب تشدید تورم، خواهان حمایت جدی از تعیین حقوق کارگران در شورای عالی کار هستند چرا که  نسبت به مواضع ریاست سازمان برنامه، اظهارات وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی و رفتار نمایندگان دولت در آن شورا نگرانند که مبادا اشتباه سال گذشته تکرار و افزایش دستمزد به میزان نصف تورم اعلامی تصویب شود.

طرح حقوق مصرح کارگران، خطاب به عالی‌ترین مقام دولتی از سوی فعالان حوزه زن و خانواده، ناشی از دغدغه‌مندی نهادهای مردمی و نشانه بلوغ و مشارکت سیاسی دلسوزان مسائل اجتماعی و فاصله گرفتن از رویکردهای صرفا نمایشی در حوزه زنان و خانواده است، بنابراین ضمن تأکید بر تقویت نهاد خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن نظام اسلامی از رئیس‌جمهور محترم خواهشمندیم علاوه بر شفاف‌سازی آرای موثران جلسات شورای عالی کار و توجه به ضرورت پخش مباحث مطروحه در جلسات، نسبت به تعیین دستمزد کارگران به میزان تامین سبد معیشت خانوار کارگری مطابق معیارهای مصرّح در ماده ۴۱ قانون کار اقدام نمایید.

دکترعاطفه صادقی، دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی

 استاد توران ولی‌مراد، متخصص حوزه زنان و خانواده

خانم  دکتر راضیه زارعی، دکتری علوم سیاسی و نویسنده

خانم زیبا رحیمی، قائم مقام جامعه فاطمیون

خانم طیبه میرزا اسکندی، دبیر کل جامعه فاطمیون

دکتر زهرا بابازاده، دکتری مطالعات زنان و پژوهشگر خانواده دارای فرزند خاص

دکتر محسن بدره، هیأت علمی دانشگاه الزهرا

 دکتر فاطمه نعمتی، دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی

دکتر زهرا میرزایی، دکتری مطالعات زنان

آمنه موسوی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده

دکتر اکرم‌عشقی، دکتری برنامه‌ریزی فرهنگی و مشاور نماینده مجلس

دکتر زهرا راد، سطح چهار فقه و اصول  

دکتر ریحانه طبری، دکتری مطالعات زنان

دکتر منیره افشین‌پور، دکتری فقه و مبانی حقوق

 دکتر کمیل حسینی، مشاور و دکتری جامعه‌شناسی

دکتر الهام معصوم‌نژاد، دکتری سیاست‌گذاری عمومی

فاطمه گودرزی، تهیه‌کننده و مستند‌ساز

خانم زینب شکوهی، پژوهشگر حوزه رسانه

 دکتر وجیهه دیو‌سالار، مسئول واحد خواهران جامعه اسلامی کارمندان

خانم فاطمه روزبهانی، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز

خانم عطیه گورزی، پژوهشگر موضوعات حقوقی زنان و خانواده

 دکترهانیه مدرسی، دکتری مطالعات زنان

خانم فاطمه قائنی، مسئول تشکیلات جامعه زینب

دکتر مرضیه زارعی، پزشک و جراح عمومی

خانم زهره شجاعی، استاد حوزه علمیه

دکتر مهدیه شادمانی، دکتری روابط بین‌الملل

دکتر محدثه کامیار، دکتری مطالعات زنان

ارسال نظر: