عنکبوت مقدس؛ هجمه علیه جامعه ایرانی

کدخبر: 2375167

بعد از مستند و عنکبوت آمد ساخته‌ی مازیار بهاری، امسال دو فیلم با عنوان مشابه عنکبوت و عنکبوت مقدس ساخته شد

نسیم‌آنلاین: بعد از اکران فیلم سینمایی عنکبوت مقدس در جشنواره کن و کسب جایزه بهترین بازیگر زن توسط بازیگر این فیلم در جشنواره، اظهارنظرها درخصوص این فیلم حاشیه‌ساز اوج گرفت.

کارگردان عنکبوت مقدس، علی عباسی است. عباسی متولد ایران است ولی از ایران مهاجرت کرده است. در سوئد معماری خواند و مدتی بعد وارد مدرسه ملی فیلم دانمارک شد. عباسی در سال 2018  با فیلم مرز  جایزه‌ی یکی از بخش های جشنواره کن را دریافت کرد و به عنوان نماینده سینمای سوئد در اسکار شرکت کرد.

داستان عنکبوت مقدس برخلاف ساخته‌ی قبلی عباسی مربوط به ایران است. سوژه فیلم فردی است که در اواخر دهه هفتاد مرتکب قتل‌های زنجیره‌ای در مشهد شده است. اولین بار مازیار بهاری مدیر و موسس ایران وایر به این سوژه در مستند «و عنکبوت آمد» پرداخت. بعد از گذشت سالها امسال دو فیلم دیگر از این سوژه ساخته شد. اولی در داخل ایران با عنوان عنکبوت به کارگردان ایرج زاده و دیگری در دانمارک به کارگردانی علی عباسی. ایرج زاده که از سال 97 مشغول ساخت این فیلم بود معتقد است بین تولید فیلمی او و فیلمی با همین سوژه در دانمارک ارتباط وجود دارد.استناد او برای این تشابه به تفاوت تاریخ ثبت فیلمنامه در بانک فیلمنامه است. او معتقد است عباسی، ایده کار را از خواندن فیلمنامه کسب کرده است. 

بنابر شنیده‌ها فیلم عباسی کاملا ضد ایرانی و ضددینی است و با هدف تخریب وجهه ایران و فرهنگ دینی مردم ایران در ذهن مخاطب تولید شده است. همین باعث واکنش‌های بسیار علیه این فیلم در روزهای اخیر شده است.

در روزهای اخیر علاوه بر موضوع فیلم و واکنش‌ها به آن، بازیگر زن این فیلم خانم زر امیرابراهیمی که موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره کن شد هم حاشیه ساز شد. بازیگری که سالها پیش به خاطر حواشی ایجاد شده از ایران رفت.  در ساعات ابتدایی دریافت این جایزه توسط امیرابراهیمی، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بی توجه به ماهیت فیلمی که این بازیگر در آن بازی کرده به او تبریک گفتند و تلویحا از او تمجید کردند. همین تبریک و تمجیدها واکنش‌های بسیاری در پی داشت. 

به نظر می‌رسد انتخاب سوژه‌ی فیلم، انتخاب بازیگر دارای حاشیه و دادن جایزه به این فیلم با هدف پیش بردن پروژه‌ علیه مردم ایران بوده است. پروژه‌ای که علاوه بر ارائه تصویر سیاه از وضعیت جامعه ایران، تکیه‌اش بر ایجاد اختلاف و ناامیدی در جامعه ایرانی است. مسئله‌ای که به خوبی در اظهارنظرهای عوامل این فیم در جشنواره مشاهده کرد. 

ارسال نظر:
  • محسن علی ابادی

    متاسفانه در کشورهای اروپایی وغرب تحت عنوان ازادی بیان و.... هرچه بخواهند علیه ایران اسلامی میگویند ومیسازند و اغلب فیلمهایی این چنین باشند در جشنواره های انها به اصطلاح خودشان برنده جایزه میشوند.
    انها اگر واقعا ازادی بیان و... دارند چرا کسی حتی جرات ندارد از هولوکاست حرف بزند؟ ساخت فیلم و تحقیق در ان مورد هم که اصلا امکان نداره چرا؟ واقعااینه ازادی؟ خدالعنت کند ان افرادی که خودرا ایرانی میدانند اما برای منافع امریکا و اسرائیل غاصب هر تهمتی را به ایران و مردم نجیب ان میزنند.