آقای کارگردان؛ هنوز ساعت همان پنج عصر است

کدخبر: 2376007

هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری در دادسرای فرهنگ و رسانه به نفع روزنامه‌نگاری که فیلمنامه فیلم درخت گردو از گزارش‌های او برداشت شده بود، رای داد

نسیم آنلاین: نتیجه‌ی بررسی شکایت یکی از روزنامه‌نگاران از سازندگان فیلم درخت گردو اعلام شد. ​​​​​​​هیأت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری در دادسرای فرهنگ و رسانه با پذیرش گزارش‌های زهرا کشوری، خبرنگار محیط زیست در روزنامه به عنوان یک اثر، تاثیرگذاری این اثر بر فیلمنامه‌ی یکی از فیلم‌های سینمایی را تایید کرد.

درخت گردو یکی از فیلم‌هایی بود که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر درخشید. محمدحسین مهدویان، کارگردان این فیلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد. ابراهیم امینی و حسین حسنی هم نویسنده‌ی این اثر بودند. داستان این فیلم در مورد قادر مولان پور، یکی از اهالی استان آذربایجان غربی است که در بمباران شیمیایی سردشت کل اعضای خانواده‌اش را از دست داد.

سال 93 گزارشی از زندگی قادر مولان پور با عنوان «هنوز ساعت همان پنج عصر است» و به قلم زهرا کشوری منتشر شد. گزارشی که بعدها در سال 98، سوژه‌ی اصلی فیلمنامه و حتی بخش‌های از دیالوگ‌های فیلم درخت گردو از آن برداشته شد. عدم اشاره به این اثر در شناسنامه کار باعث طرح شکایت توسط نویسنده‌ی این گزارش بر علیه عوامل این فیلم و پیگیری قضائی آن شد.

در مراحل میانی این پرونده یک بار قرار منع تعقیب صادر شد اما تلاش این خبرنگار برای به ثمر رسیدن این دادخواهی بالاخره به نتیجه رسید. با صدور این حکم، مسیر پیگیری قضائی و دفاع از مالکیت معنوی گزارش‌های مکتوب روزنامه نگار بیش از پیش روشن شد.

*عکس از خبرگزاری مهر

ارسال نظر: