باور مجلس به اصلاح قوانین سربازی

کدخبر: 2372536

برنامه‌ی این هفته‌ی «به وقت ایران» به بررسی موضوع مهارت آموزی سربازان پرداخت. عزیزی نماینده مجلس و سردار سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در این برنامه حضور یافتند

 

نسیم‌آنلاین: رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی و به ویژه مجلس یازدهم این باور را دارد که برای رسیدن به یک سرباز کیفی،  کارآمد و اثرگذار باید به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد. 

به گزارش روابط عمومی برنامه «به وقت ایران» ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اشکالات و ایرادات فعلی دوران سربازی گفت: اولین اشکال اساسی این است که برخی از قوانین و مقررات موجود تامین کننده نیاز فعلی سربازان و نیروهای مسلح کشور نیست و باید در حوزه قانونگذاری با نگاه به آینده ایران اسلامی نسبت به رفع اشکالات آنها تلاش کرد.

عزیزی اضافه کرد: نزدیک به 50درصد از ظرفیت نیروهای مسلح از سربازان کشور تشکیل شده است. بنابراین؛ اگر این قوانین به روز، کارآمد و اثربخش نباشد و زمینه تعالی سربازان کشور را فراهم نکند، شاهد نقص در قوانین خواهیم بود. مجلس شورای اسلامی و به ویژه مجلس یازدهم این باور را دارد که برای رسیدن به یک سرباز کیفی،  کارآمد و اثرگذار باید به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد. 

وی عدم پشتیبانی از نیروهای سرباز را یکی از اشکالات عمده در امر مقدس سربازی دانست و گفت: سرباز باید مورد پشتیبانی ارکان نظام اسلامی قرار گیرد. در این راستا مجلس یازدهم در بودجه 1400تصمیمات و اتفاقات بسیار خوبی اخذ شد. 

عزیزی در ادامه گفت: در سال 1400، 2هزار میلیارد تومان در راستای مهارت آموزی سربازان تخصیص داده شده که این رقم در سال 99 صفر بوده است. همچنین 3هزار میلیارد تومان، برای حقوق و پشتیبانی‌های سربازان پیش‌بینی شده است. که به طور میانگین هر سرباز در سال 1400، حداقل یک میلیون و 800هزار تومان و حداکثر دو میلیون و 200هزار تومان حقوق خواهد گرفت. همچنین 2هزار و700میلیارد برای سایر پشتیبانی‌ها از جمله البسه و ایاب و ذهاب به طور جداگانه در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین در ادامه خبر داد: از محل تبصره 16، نزدیک به 30 هزار میلیارد به مجموعه نیروهای مسلح برای سه موضوع مسکن، ازدواج و اشتغال اختصاص داده شد. 

عزیزی معتقد است: که خودباوری، خوداتکائی و مسئولیت‌پذیری باید در این دوران شکل بگیرد. یک جامعه با داشتن این سه ویژگی به سمت رشد و تعالی پیش خواهد رفت و دوران سربازی بستر مناسبی برای رشد این سه ویژگی در فرد است. 

عزیزی بیان کرد: بزرگترین داشته هر کشور نیروی انسانی است تا این نیروی انسانی مورد توجه و پشتیبانی قرار نگیرد، به طور طبیعی نمی تواند نقش آفرین باشد. بنابراین؛ باید از منظر قوانین، پشتیبانی و از همه جهات مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. یکی از دلایل تمرکز بر قوانین جدید سربازی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اهمیت به جایگاه و نقش نیروی انسانی است. 

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی در تاریخ 11ام مردادماه 99، مصوبه ای داشت که با توجه به نیروی انسانی و کیفی سازی همین امر دولت را مکلف کرد که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و مجموعه‌های وابسته به وزارت دفاع و مسیر مجلس شورای اسلامی قوانین مورد نیاز این امر مهم را فراهم کند. 

عزیزی با تاکید بر اینکه ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین از نکات بسیار مهم به شمار می‌آید، اذعان کرد: قوانین فعلی نتوانسته همه نیازهای قشر جوان و سرمایه اجتماعی کشور را پاسخگو باشد و نیازهای نیروهای مسلح را به طور کامل تامین کند. بنابراین؛ باید به سمت کارآمدکردن، حرفه آموزی، و با رویکرد جدید به موضوع امر مقدس سربازی نگاه کرد. تمامی این عوامل سبب شد تا کمیسیون امنیت ملی جلسات مکرر و متعددی با صاحبنظران این بخش برگزار کند. 

ارسال نظر: