تاکید مسجدجامعی بر احیای بافت تاریخی جنوب تهران

کدخبر: 1012860

عضو شورای شهر تهران در بازدید از محلات خیابان تختی با اشاره به باغچه بزرگی که قرار بود زمانی بورس طلا شود، گفت: این موضوع در کمیسیون عمران بررسی خواهد شد/ این محله جهان پهلوان تختی و شهید تندگویان را تقدیم کشور کرده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»،‌ اگر چه هنوز جمعیتی در کوچه‌های پس‌کوچه‌های این خیابان زندگی می‌کنند اما ساکنان آن به صراحت اعلام می‌کنند که نگران تردد فرزندانمان در محدوده به خصوص در زمان غروب هستیم.

در پشت خیابان اصلی تختی، آپارتمان‌های بزرگ امروزی قد علم کرده‌اند، آپارتمان‌هایی که عمر چندانی ندارد. خانه‌های قدیمی و ویلایی که برای حفظ مردم این محله جای خود را به آپارتمانهای برزگ داده است. یکی از ساکنان این محله در این باره می‌گوید: محله تختی محله‌ای قدیمی زیبایی است اما اگر بخواهیم این محله را زنده نگه داریم باید به ساکنان اجازه ساخت و ساز بدهند تا زنده بماند.

هنوز در گوشه و کنار این محله،‌ بافت‌های سنتی و قدیمی حاکم است،‌بازارچه ای که بر سر آن سقاخانه وجود دارد و ورودی قدیمی خود را حفظ کرده است. با این حال مردم در بازدید یکی از اعضای شورای شهر تهران مشکلات خود را درباره محله‌شان عنوان کردند.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران عصر دیروز در ادامه بازدیدهای محلی خود از محلات شهر تهران به خیابان تختی رفت. وی از از بوستان گل محمدی که بخشی از دیوار یخچال هنوز در آن باقی بود،‌دیدن کرد و گفت: خوشبختانه شهرداری در اقدامی این دیوار را به عنوان میراث حفظ کرده است. در گذشته در این محدوده حدود 10 یخچال وجود داشت که پدر مرحوم تختی نیز از فروشندگان یخ بود.

در این محله منزل شهید محمد جواد تندگویان وجود دارد خانه ای با وجود تخریب آن هنوز در گوشه و کنار آثاری از شهید تندگویان دیده می‌شود. مسجدجامعی به همراه خواهر شهید از این خانه دیدن کرد. بر اساس گفته خواهر این شهید خانه تخریب و با همان سبک و الگوی قدیمی برای کاربری فرهنگی بازسازی خواهد شد.

منزل پدری جهان پهلوان تختی نیز در این محله قرار دارد. خانه‌ای که دیگر شکل و شمایل گذشته را ندارد و به خانه مدرن امروزی تبدیل شده است. احمد مسجد جامعی در بازدید از این محله درباره خواسته‌های مردم از مشکلات صحبت کرد و گفت:‌ ساکنان قدیمی این خیابان می‌گفتند زمانی در این محل فروشگاه‌های آهن بود به همین دلیل محله امنیت داشت اما به دلیل جمع آوری این صنف محله کم کم خالی شد.

وی با اشاره به اینکه باغچه‌ای که پیش از انقلاب خریداری شده است امروز معضل دیگری برای ساکنان شده است، تاکید کرد:‌ این مکان قرار بود به بورس طلا تبدیل شود اما نشده است و محلی برای حیوانات موذی مثل موش و گربه و سگ های ولگرد اشاره کرد که سلامت را به خطر می اندازد و فضاهای ناامنی را برای شهروندان به وجود می آورند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساکنان انتظار دارند که این باغچه بزرگ ساماندهی شود،‌افزود:‌ بر اساس اظهار نظر ساکنان برای این زمین که حدو 7 هکتار است معامله‌ای نیز صورت گرفته است البته این مساله از طریق کمیسیون عمران شورای شهر تهران پیگیری خواهد شد.

وی همچنین از جایگزینی صنف خرمافروشان به جای زغال فروش ها در این محله خبر داد و گفت:‌ به گفته کسبه این محله‌ در ایران بیش از 3000 نوع خرما داریم و تنها 100 نوع از آن عرضه می شود.

وی همچنین از بازارچه محلی در خیابان تختی دیدن کرد و خواستار مرمت آن شد.

در این محله «حمام حاج قاسم» با سبقت 200 سال و «مسجد قندی» با بیش از یک قرن سابقه نیز وجود دارد.

ارسال نظر: