عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری تشریح کرد:

نرخ باروری در شهر تهران ۱.۶ است

کدخبر: 2003236

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری با اعلام خبر تصویب تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران در شورای اسلامی شهر تهران، دراین باره گفت: وضعیت نرخ باروری در شهر تهران عدد ۱.۶ را نشان می‌داد که عدد نامطلوبی از نظر نرخ رشد جمعیت است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه آباد درباره مصوبه الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران گفت: ما با کاهش قابل توجه رشد جمعیت در استان تهران و یک استان دیگر کشور مواجه بودیم، به طوری که این نرخ خیلی پایین تر از متوسط نرخ باروری کشور بود.

رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حالی وضعیت نرخ باروری، عدد نامطلوبی از نظر نرخ رشد جمعیت است که به دلیل جاذبه های شهر تهران برای مردم شهرهای دیگر کشور، تهران با مهاجرت های زیادی رو به رو بود و در نتیجه نرخ باروری تهران پایین بود اما نرخ رشد جمعیت ساکن در شهر تهران بالا بود.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری همچنین اعلام کرد: بررسی ها در شهر تهران نشان می دهد در مناطقی که توانایی مالی بالاتری دارند و با بحران شغل و درآمد مواجه نیستند، جامعه از نرخ جمعیت بسیار پایینی برخوردار بوده، به طوری که نرخ باروری و فرزندآوری آنان کمتر از متوسط شهر تهران است.

آباد افزود: رفتارهای باروری در شهر تهران ناشی از مسئله معیشتی و اقتصادی نیست بلکه مسئله فرهنگی است و گروه اجتماعی که درآمد و سطح سواد بالایی دارند، متاسفانه از نرخ تولید مثل پایین تری برخوردار هستند.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری با بیان اینکه موضوع جمعیت نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورها یک موضوع استراتژیک است، خاطرنشان کرد: تمام کشورها ازاینکه جمعیت به سمت سالمندی سوق پیداکند، امتناع می کنند وهمیشه تلاش دارند هرم سنی را به شکلی نگه دارند که جمعیت جوان و جمعیت فعال و پویای آنها زیاد باشد، به طوری که در واژه شناسی جمعیت دراین باره می گوییم که هرم سنی با کمر پهن و قطور نشان می دهد این جامعه جوان و فعال و پویا است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشور ما به دلیل شرایطی که در دهه شصت داشت با نرخ جمعیت 9/3 مواجه شد، اظهار کرد: این نرخ نشان می دهد رشد جمعیت آن سال ها بالاتر از خط جانشینی که باید 1/2 باشد، بوده است.

آباد افزود: در آن سال ها کشور در حال جنگ بود و به دلیل مسایل سیاسی و فرهنگی، مردم تلاش می کردند که نرخ باروری را در سطح بالایی قرار دهند تا جایگزین کسانی شوند که به جبهه می رفتند و در نهایت با بالا رفتن سن جانشینی، سیاست های کنترلی و بازدارنده در دستور کار برنامه ریزان کشور قرار گرفت.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری گفت: متاسفانه عدد جمعیتی که باید در سال 90 محقق می شد به دلیل شرایط آن روز کشور 20 سال زودتر یعنی در سال 70 محقق شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد که با صراحت بدنه نظام را به سمت فاصله گرفتن از سیاست های کنترلی و حرکت به سوی سیاست های توسعه ای و تزاید جمعیت سوق داده بودند، گفت: در این راستا همه سازمان ها همانند وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی متناسب با ماموریت های خود، سیاست های تشویقی برای خانواده هایی که دارای فرزند بیشتر بودند را در نظر گرفتند.

آباد گفت: شورای شهر برنامه توسعه جمعیت را با مصوبه الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران، دنبال کرد. به طوری که ستاد مدیریت جمعیت به دنبال آن است که تهران افزایش نرخ رشد باروری داشته باشد اما از روند مهاجرت های روستا به شهر و توسعه حومه شهر تهران، جلوگیری بعمل آید.

وی با اشاره به مباحثی که از سوی برخی اعضای شورای شهر درباره جهت گیری کمیتی یا کیفیتی جمعیت در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: هم کمیت و هم کیفیت در فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح بوده است و شورای شهر نیز در این مصوبه به دنبال جمعیت شاداب، توانمند ، پویا است.

آباد تصریح کرد : افزایش نرخ رشد جمعیت در تزاید و مغایر با جمعیت کیفی نیست چرا که جمعیت جوان توانمندی، قابلیت و شادابی لازم را برای حرکت دادن کشوردر مسیر توسعه دارد.

وی با بیان اینکه عده ای کمبود منابع زیست محیطی و کمبود منابع اقتصادی کشور را بهانه قرار می دهند، خاطرنشان کرد: مطالعات در تمام دنیا نشان می دهد جامعه سالمند، جامعه ای کاملا مصرف کننده است و اگر در شرایطی جامعه جوان رو به کاهش برود با پدیده سالمندی مواجه می شویم که این خطر با توجه به شرایط اقتصادی و بحران هایی که با آن مواجهیم، بدین معنا است که بحران ها سخت تر و سنگین تر خواهد بود .

ارسال نظر: