گزارش «نسیم آنلاین» از آخرین رویدادها در تسویه بدهی شهرداری تهران به بانک شهر

فروش یا واگذاری شهروند؛ جیب به جیب کردن است

کدخبر: 2032267

با وجود اینکه در دور سوم شورای شهر تهران فروش شرکت شهروند به بخش خصوصی مورد تأکید قرار گرفت اما این موضوع هرگز عملیاتی نشد؛ حال شهرداری تهران به دنبال فروش این شرکت است، اگر چه به گفته معاون شهردار فروشی مطرح نیست و تنها بخشی از سهام آن به بانک شهر واگذار خواهد شد بانکی که عمده سهام آن متعلق به شهرداری است و این کار یعنی جیب به جیب کردن شهرداری تهران است.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: چند صباحی است که موضوع انتقال سهام و یا فروش شرکت شهروند نقل قول محافل رسانه‌ای شده است موضوعی که در ابتدا کتمان شد اما این روز‌ها مسئولین شهری آن را تایید می‌کنند. در این ارتباط رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به خبرنگار ما می‌گوید: شورای شهر سال‌های گذشته مصوبه فروش شهروند را تایید کرد اما این موضوع که شائبه‌های سیاسی پشت آن بود عملیاتی نشد و در ‌‌نهایت در چند ماه گذشته این مصوبه اصلاح شد و شهروند از لیست فروش خارج شد.

وی می‌افزاید: در هر صورت شهرداری تهران اگر قصد واگذاری، تها‌تر یا فروش شرکت شهروند یا مجموعه هزار و یک شب و نمایشگاه شهر آفتاب را داشته باشد در هر صورت برای هر اقدامی می‌بایست فرایند لازم را طی کند در غیر این صورت خارج از این مسیر شورا نمی‌پذیرد و توصیه داریم موضوع در شورا طرح شود تا با جمع‌بندی منطقی نسبت به فروش شهروند تصمیم‌گیری شود.

به گفته وی: خارج از این مسیر شهرداری تهران به بن بست خواهد رسید و شورای شهر با جدیت با شهرداری برخورد خواهد کرد.

در همین ارتباط مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران ضمن بی‌اطلاعی از این مسئله در خصوص لزوم واگذاری شرکت شهروند به بانک شهر گفت: واگذاری شرکت شهروند به بانک شهر در صورت بررسی جوانب و اطلاع به شورای شهر مورد پذیرش خواهدبود در سال گذشته بخش عمده‌ای از طلب پیمانکاران توسط بانک شهر پرداخت شده است، بدون شک این اقدام دوگانگی نیست.

وی می‌افزاید: تعامل میان بانک شهر با مجموعه شهرداری تهران وجود دارد و معتقدم باید شهرداری تهران با واگذاری برخی از مسئولیت‌های به بخش خصوصی خود را چابک کند.

اما ناصر امانی معاون شهردار در ارتباط با این موضوع با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت شهروند به هیچ عنوان مطرح نیست، می‌افزاید: این موضوع تنها در حد ایده است که توسط رسانه‌ها بزرگنمایی شده، بدون شک اگر بنا باشد این اقدام صورت گیرد فروش شهروند مطرح نخواهد شد و تنها بخشی از سهام آن به بانک شهر واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از سهامداران اصلی بانک شهر است می‌افزاید: در این میان آنچه که صورت می‌گیرد جیب به جیب کردن است چرا که شرکت شهروند و بانک شهر هر دو متعلق به شهرداری تهران است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس الزام شورای شهر شهرداری باید شرکت شهروند را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد اما از آنجا که شرایط این شرکت از نظر املاک و برند خاص بود و بخش خصوصی همواره دنبال سود خود می‌باشد تاکید کرده واگذاری این شرکت به بخش خصوصی منتفی شد.

وی گفت: بانک شهر می‌تواند مجموعه شهروند را ملی کند و خارج از شهر تهران شعب فروشگاه شهروند را دایر کند تا سود بیشتری عائد این شرکت شود.

امانی درباره میزان بدهی شرکت شهروند گفت: اطلاع دقیقی از میزان بدهی این شرکت ندارم اما این را می‌دانم که شرکت شهروند در سال ۹۴ از زیان خارج شده است و حتی به سود نیز رسیده است.

ارسال نظر: