رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:

حضور شهردار منطقه در هنگام حسابرسی‌ها موجب شناساندن حساسیت‌های شورا می‌شود

کدخبر: 2054922

علیرضا دبیر گفت: یکی از دلایلی که تأکید برای حضور شهردار منطقه در هنگام حسابرسی‌ها داشتیم آشنایی با حساسیت‌های شورا است و دیگر اینکه اگر ابهامی وجود داشته باشد با پرسش و پاسخ رو در رو رفع شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان ارائه گزارش حسابرس شورا از حسابرسی مناطق 9 و 21 گفت: یکی از مواردی که حسابرس در سالهای قبل به صورت مشترک به آن اشاره داشته و در سالهای اخیر مورد اصلاح قرار گرفته است مربوط به نحوه واگذاری پروژه های مشارکتی و قدرالسهم های شهرداری است.

وی در ادامه افزود: بر اساس این گزارش‌ها تبصره‌های بودجه از سال 93تا 95 اصلاح شد و در تبصره 17 بند ح- تاکید شده است که واگذاری قدر السهم پروژه‌های مشارکتی منوط به این است که 20 درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته باشد و ارزش گذاری برای واگذاری با فرض نرخ گذاری در زمان پایان پروژه خواهد بود.

دبیر در ادامه ارائه گزارش حسابرسی از منطقه 9 اظهار داشت: در بند رسیدگی به حسابهای دریافتی عملیاتی مشخص شده است که از وزارت مسکن و شهرسازی مانده مطالباتی به ارزش 288میلیون ریال بابت عوارض صدور پروانه ساختمانی با توجه به مصوبه ابلاغی شورا مصوب سال 86جهت تخفیف‌های اعمال شده در جهت بافت‌های فرسوده موجود در بافت‌های منطقه از سالهای قبل تا کنون است و با توجه به افزایش مطالبات و عدم تسویه آنها اظهار نظر حسابرس شورا امکان پذیر نیست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه اظهار داشت: همچنین در این گزارش آمده است که شهرداری منطقه در سال 86 اقدام به واگذاری 33 دستگاه آپارتمان به سازمان نوسازی شهر تهران کرده است. که در سالهای 89 و 90 املاک مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته‌اند و در دفاتر منطقه ثبت شده‌اند و تا زمان بررسی در سال 92 حساب‌ها وصول شده و نحوه تسویه آنها نیز مشخص نشده است.

دبیر در ادامه به گزارش حسابرسی از منطقه 21 اشاره کرد و افزود: در این گزارش نکته ابهامی در خصوص سرانجام مشارکت سازمان سرمایه گذاری‌ها و مشارکت‌های مردمی شهر تهران با شرکت سام اکسون در خصوص احداث پروژه قطعات خودرو وجود دارد.

جمال بافرانی شهردار منطقه 21 که در جلسه حضور داشت از رفع مشکلات در این زمینه خبر داد و گفت: در هفته‌های گذشته مشکلات پیش رو رفع شده و پروژه در حال انجام است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه یادآور شد: همچنین منطقه با عقد قرار دادهایی با تعدادی از موسسات و شرکتها انجام هرگونه عملیات جاری و عمرانی در سطح منطقه را با پرداخت درصدی به عنوان حق مدیریت پیمان به این شرکتها واگذار کرده است. از صورت وضعیت‌های ارسالی توسط این شرکتها تنها 3 درصد مالیات تکلیفی نسبت به درصد حق کارگزاری اعمال شده است و سایر کسورات قانونی کسر نگردیده است که کنترل رعایت مفاد آیین نامه معاملات شهرداری تهران در خصوص انتخاب پیمانکاران توسط اشخاص حقوقی وابسته به شهرداری برای اجرای عملیات پروژه‌ها امکان پذیر نبوده است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و معاون امور مناطق شهرداری تهران برای بررسی کارشناسی موضوع قراردادهای مشارکتی شهرداری تهران خبر داد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: یکی از نتایج حسابرسی‌ها این بود که در قانون بودجه اختیارات شهرداران مناطق و سازمان سرمایه گذاری محدود شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال گفت: هرگونه تخلفی که در جریان حسابرسی مشخص شود به صورت رسمی به شهردار تهران اعلام می‌شود تا بر اساس موضوعات قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهند و اگر این اتفاق رخ ندهد شورا مستقیما رسیدگی قانونی به تخلفات را پیگیری می‌کند.

چمران ادامه داد: اختلافات آماری نیز بر همین مبنا به شهردار تهران اعلام می‌شود تا موضوعات شناسایی شده و گزارش آن به شورای شهر تهران ارائه شود.

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورا اظهار داشت: با بیان اینکه اطلاعات ارائه شده توسط حسابرس به لحاظ مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردار است بر لزوم پیگیری شورای شهر تهران بر اساس این گزارش تاکید کرد.

احمد حکیمی پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صراحت قانون در خصوص گزارشات ارائه شده در صحن اظهار داشت شورای شهر می تواند در پایان این گزارش اقدامات مورد پیگری خود را بر اساس گزارش ارائه شده اعلام کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت حضور مسئولان مالی مناطق نیز در جریان ارائه این گزارش تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به محدودیت زمانی در صحن، کمیسیون برنامه و بودجه می‌تواند در زمان بررسی و تهیه گزارش‌های حسابرسی این افراد را برای پاسخگویی به جلسات خود دعوت کند.

دبیر،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه این جلسه بر ضرورت ارتباط مستقیم میان شهردار و ذیحسابان مناطق تاکید کرد و گفت: اگر این ارتباط برقرار شود دیگر بسیاری از اتفاقات در مناطق رخ نمی‌دهد ضمن اینکه وضعیت امروز شهرداری تهران نسبت به سال 92 خیلی خوب شده واست و حتی قابل مقایسه با آن زمان نیست.

اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان این دستور جلسه بر ضرورت داشتن دید اقتصادی و به کار بردن مدل مالی روشن برای موضوعات سرمایه گذاری مشارکتی تاکید کرد.

ارسال نظر: