عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم:

برنامه ششم توسعه با تضییع حقوق شهرها دستاورد مالی خوبی برای دولت دارد

کدخبر: 2056186

هاشم زائی با انتقاد از تدوین برنامه ششم توسعه با نگاه اغماض‌آمیز به شهرهایی همچون تهران گفت: در این برنامه شاهد هستیم که بر اساس پیشنهاد دولت، مالیات بر ارزش افزوده شهرها دریافت و واریز به خزانه دولتی می‌شود، اما مساله مهم این است زمانی که این پول به خزانه می‌رود با توجه به اولویت‌های تخصیص دولت، بی‌شک شاهد خواهیم بود که حق شهرداری‌ها ضایع شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عبدالرضا هاشم زائی با تاکید بر اینکه حق شهرداری‌ها در ارتباط با ارزش افزوده می بایست همچون روال سابق کماکان به صورت مستقیم پرداخت شود، تصریح کرد: اقدامی خلاف روال کنونی تنها به ضرر شهرها خواهد بود، حتی اگر دستاورد مالی خوبی برای دولت که این روزها دچار مشکلات مالی است، داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی با یادآوری اینکه ممکن است با تصویب این پیشنهاد دولت، زمانیکه خزانه درآمدهایش به وقوع بپیوندد، در خصوص تخصیص بودجه به شهرها مشکلی وجود نداشته باشد، ادامه داد: اما تجربه مجلس نشان داده درآمدهایی که سالانه برای واریز به خزانه دولت پیش‌بینی می‌شود، در بیشتر مواقع محقق نمی‌شود و همیشه کمتر از میزان در نظر گرفته شده به خزانه واریز می‌شود. در اینجاست که دولت مجبور می‌شود از مالیات‌های واریز شده به خزانه برداشت کند.

وی با بیان که از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است، برداشت احتمالی دولت از مالیات‌های بر ارزش افزوده که از محل شهرها به خزانه واریز می‌شود برای تخصیص به سایر امور است، گفت: تصویب ماده 4 برنامه ششم توسعه و سایر مواردی که منجر به تضعیف مدیریت شهرها می‌شود تنها اقدامی در مسیر تصییع حقوق شهرها و به ویژه پایتخت است.

هاشم زائی با انتقاد از اینکه مدیریت یکپارچه شهری در کشور ایران واژه‌ای غریب است که هنوز در جایگاه صحیح قرار نگرفته و تحقق نیافته است، خاطر نشان کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا و به ویژه کلان شهرهای مادر، مدیریت تمامی خدمات شهر حتی خدماتی که توسط سایر نهادها همچون پلیس، سازمان های آب و برق و غیره ارائه می‌شود، توسط شهرداران اداره می شود حال آنکه شاهد تحقق این مهم در شهرهای ایران و به ویژه پایتخت نیستیم.

این نماینده مجلس دهم با یادآوری اینکه در کشورهای توسعه یافته شهرداران روسای شهرها به حساب می آیند که وظیفه مدیریت یکپارچه شهرها را عهده دار هستند، بیان کرد: در حالی شاهد هستیم که این مساله مهم در ایران رعایت نمی شود که همچنان بسیاری از خدمات و وظایف توسط دولت ها و وزارت خانه ها به سازمان ها و نهادهای ذیربط محول می شود، معضلی که سبب شده در زمان وقوع بسیاری از حوادث ارائه خدمات با اختلال و بی برنامگی همراه شود. معضلی که ریشه اصلی آن در نبود مدیریت یکپارچه شهری است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: از همین رو به شخصه به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس دهم به شدت به دنبال تحقق مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهری همچون تهران که مسئولیت پایتختی را نیز عهده دار است، هستم.

ارسال نظر: