رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

۵۶۵۹ پروژه عمرانی دهیاری‌ها با ۴۸۷ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد

کدخبر: 2058390

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از افتتاح ۵۶۵۹ پروژه عمرانی توسط دهیاری‌ها در هفته دولت سال جاری با صرف اعتباری بالغ بر۴ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال (بیش از ۴۸۷ میلیارد تومان) در مناطق روستایی کشور خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هوشنگ خندان دل به صدور مجوز تاسیس 32 هزار و 954 دهیاری در کشور تا ابتدای شهریور ماه 95 اشاره کرد و گفت: به موجب قانون شوراها و اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مصوب هیات وزیران در سال 1380، این نهاد وظیفه اجرای طرح های عمرانی و خدماتی را در روستاهای کشور بر عهده دارد که با صرف اعتبارات ملی، استانی و محلی انجام می شود.

وی افزود: پروژ‌ه‌هایی که توسط دهیاریها در هفته دولت سال جاری به بهره برداری می‌رسد به لحاظ نوع شامل بهسازی معابر، احداث ساختمان دهیاری و شورای اسلامی روستا، بوستان‌های روستایی، بهداشت محیط و مدیریت پسماند، اماکن ورزشی و فرهنگی، ساماندهی آرامستان و... است و به طور میانگین برای هر پروژه 860 میلیون ریال هزینه شده است.

خندان دل با اشاره به اینکه مطابق بند 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها، این نهاد وظیفه فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها و میدان‌ها را به عهده دارد، گفت: بهسازی معابر از مهمترین اقدامات دهیاری‌ها می‌باشد که طیف وسیعی از پروژه‌های خرد مقیاس مانند احداث پل، آسفالت معابر، روشنایی معابر و ... را در بر می‌گیرد و در هفته دولت امسال بیشترین تعداد پروژه‌هایی که به بهره برداری می‌رسد مربوط به بهسازی معابر روستائی با 3553 پروژه، معادل 63 درصد کل پروژه‌ها،‌ است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه وجود بوستان و فضای سبز در روستاها باعث ایجاد روحیه، طراوت، نشاط و سبب افزایش جذابیت‌های بصری در محیط‌های روستایی می‌شود و ایجاد مکانی برای گذراندن اوقات فراغت ساکنین، مسافران و بازی کودکان از کارکردهای دیگر این فضاها می‌باشد، گفت: در هفته دولت 580 پروژه که در این قالب احداث و ساماندهی شده، به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه به منظور انجام وظایف دهیاری و لزوم پاسخگویی و رسیدگی به امور اداری اهالی روستا از قبیل صدور پروانه ساختمان، هدایت ساخت و ساز و سایر امور محوله، دهیاری نیاز به محلی مناسب برای استقرار دارد گفت: 547 پروژه ها مربوط به احداث ساختمانها و تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های مختلف اداری شامل ساختمان دهیاری و دفتر شورای اسلامی روستا در هفته دولت به بهره برداری می‌‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه وفق بند 29 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مبنی بر ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن‌ها، دهیاری‌ها وظیفه ساماندهی گورستان در روستاها را بر عهده دارند، گفت: به منظور ایجاد شرایط بهداشتی در زمینه دفن اموات و جلوگیری از بروز آلودگی‌های ناشی از آن، دهیاری‌ها پروژه‌هایی را در قالب احداث غسالخانه و ساماندهی گورستان اجرا نموده اند که 228 پروژه در این موضوع در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

خندان دل در ادامه با اشاره به بندهای یک و 14 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مبنی بر بهبود وضع زیست محیطی روستا و نیز مفاد مندرج در قانون مدیریت پسماند، که به موجب آن دهیاریها ملزم به ارتقاء سطح بهداشت محیط، جمع آوری، حمل و دفن پسماند روستا می‌باشند، اظهار کرد: در هفته دولت سال جاری 226 پروژه در قالب ساماندهی سیستم مدیریت پسماند، محل دفن پسماند و ساماندهی فاضلاب روستایی به بهره برداری می رسد.

خندان دل همچنین گفت: در راستای ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها و لزوم توجه به ارتقاء سطح سلامت روحی و بهبود وضعیت گذران اوقات فراغت روستائیان و وفق بند 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، همکاری با دستگاه‌های مرتبط در زمینه ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها بر عهده دهیاری‌هاست که این وظیفه شامل همکاری در احداث سالن‌های ورزشی، کتابخانه، خانه‌های قرآن و ... می‌باشد و در هفته دولت سال جاری 173 پروژه که در این زمینه ساماندهی، تکمیل و احداث شده اند، افتتاح می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه دهیاری ها موظف به ایجاد زمینه های لازم جهت تامین امکانات و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در روستاها هستند و به موجب آئین نامه اجرایی ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دهیاری به عنوان مرکز مدیریت بحران روستا معرفی و وظایفی را در این راستا بر عهده دارد، از افتتاح و بهره برداری 137 پروژه در زمینه ایمنی و آتش نشانی در روستاهای کشور شامل احداث پایگاه‌های آتش نشانی، احداث دیوار حایل و سیل بند در هفته دولت خبر داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر پروژه های فوق، 215 پروژه نیز در هفته دولت در سایر زمینه های مرتبط با وظایف دهیاری‌ها به بهره برداری می رسد.

خندان دل همچنین گفت: پیش‌نویس لایحه دهیاری‌ها که با هدف رفع خلأهای قانونی و انسجام‌بخشی به نهاد دهیاری تهیه شده، هم‌اکنون در حال نهائی شدن در کمیسیون‌های دولت برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور در خاتمه از خدمات شبانه روزی دهیاران تقدیر و تشکر نمود و گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" مزین شده است، از دهیاران پرتلاش انتظار داریم با همت و کوشش خالصانه و بی‌وقفه و با استفاده از ظرفیت نهاد دهیاری گام‌های بلند و اساسی در راستای تحقق توسعة پایدار در روستاها بردارند.

ارسال نظر: