شهردار مشهد در افتتاحیه نمایشگاه تولید ایرانی:

عرضه کالای خارجی در فروشگاه‌های شهرداری مشهد مطلقاً ممنوع است

کدخبر: 2068807

شهردار مشهد گفت: شورای شهر و شهرداری مشهد در راستای اقتصادی مقاومتی قدم برمی‌دارند و ۵۰ فروشگاه شهروند یا شهرما داریم که عرضه کالای خارجی در این فروشگاه‌ها ممنوع است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سیدصولت مرتضوی امشب در مراسم افتتاح نمایشگاه "خانه ایرانی، خانواده ایرانی و تولید ایرانی" اظهار داشت: یکی از عبرت‌های عاشورا باید عبرت اقتصادی باشد؛ محاصره نه اینکه از مکه مکرمه و شعب ابی طالب شروع شد بلکه در کربلای معلی شکل تازه‌ای به خود گرفت.

وی افزود: شاید این موضوعات اشاره باشد به اینکه در جامعه اسلامی باید مسئولان و مردم و دولتمردان اتکاء به درون داشته باشند، هیچ جامعه‌ای به پیشرفت بدون سعی و تلاش نائل نمی‌شود و تعبیر امروزین این موضوع اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است؛ مقام معظم رهبری از دیرباز به مسئله اقتصاد مقاومتی اشارات متعددی داشته‌اند.

شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه اگر در دو دهه اخیر بنگریم؛ دو دغدغه اصلی مقام معظم رهبری موضوعات فرهنگی و اقتصادی است تصریح کرد: اینکه کدام یک از این دغدغه‌ها تقدم بر دیگری دارند در محل خودش باید به تحلیل پرداخت اما احساس من این است که وابستگی اقتصادی منشاء همه وابستگی‌ها است.

مرتضوی گفت: برخی اوقات جوامع بین‌الملل وابستگی اقتصادی سبب تسلیم شدنشان به صاحبان ثروت می‌شود و نمونه آن را چند وقت قبل شاهد بودیم که سازمان ملل بیانیه نقض حقوق بشر علیه عربستان صادر کرد و دولت عربستان اعلام کرد کمک‌های خود را قطع می‌کنیم و در اوج ناباوری این مصوبه نقض شد.

وی تصریح کرد: وابستگی اقتصادی سبب وابستگی سیاسی و فرهنگی می‌شود و بر این باور هستم که حتی سبب وابستگی امنیتی می‌شود و فرهنگ و اقتصاد و امنیت و سیاست کشورها برخی اوقات دستخوش ناملایمات اقتصادی می‌شود؛ بنابراین به زعم ما باید تمام توش و توان خود را صرف نجات از وابستگی کنیم و یکی از مولفه‌های مهم نجات از وابستگی توجه به وابستگی اقتصادی است.

مرتضوی افزود: برای این مهم شاهد مثال‌های متعددی داریم؛ هر جا دست روی زانوی خود گذاشتیم و به دانش جوانان و محصولات داخلی توجه کردیم توفیق یافتیم و نمونه آن در صنعت دفاعی است.

وی بیان کرد: افرادی که دوران جنگ را تجربه کرده‌اند به نیکی دریافته‌اند که در دوران دفاع مقدس کمترین امکانات را حتی نداشتیم و بعضاً در مقام مثل می‌گفتند از سیم خاردار هم استفاده نظامی می‌کنید و حتی آن را در اختیار ما نمی‌گذاشتند اما جوانان مملکت مجاهدانه قیام کردند و به فناوری‌های پیشرفته جهان دست یافتند و سانتریفیوژ و آب سنگین ساختند و اورانیوم را تا 20 درصد غنی کردند و موشک بالستیک و سازه فراسنگین و ماهواره و ماهواره بر ساختند و موجود زنده به فضا فرستادند.

شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه باید در تمامی مایحتاج زندگی به دانش بومی و محصولات داخلی اتکاء کنیم تاکید کرد: نمایشگاه تولید ایرانی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است؛ خیلی برای ما آزاردهنده است که تولید کننده داخلی جنسش را با برند خارجی عرضه کند و این یک قصه پرغصه است.

مرتضوی بیان کرد: بر همه ما فرض است که از محصولات تولید داخل استفاده کنیم و البته بر تولیدکنندگان نیز فرض است که بر کیفیت تولیدات خود بیفزایند؛ موضوع اقتصاد مقاومتی و مخاطب آن همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند ملت و دولت است.

وی تاکید کرد: دولت بدون همکاری مردم نمی‌تواند توفیقی در چارچوب اقتصاد مقاومتی داشته باشد و مردم نیز اگر حمایت اجرایی نداشته باشند نمی‌توانند به مولفه تولید داخلی دست پیدا کنند و همه باید دست در دست یکدیگر بگذاریم تا بتوانیم در راستای رسیدن به رشد اقتصادی مناسب، تعادل در ضریب جینی، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی قدم برداریم.

مرتضوی با اشاره به اینکه ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالا است عنوان کرد: گرچه بغضی اوقات ممکن است مخاطراتی از جانب کشورها از سوی همسایگان شکل بگیرد اما مرزهای جغرافیایی ما بستر مناسبی برای صادرات غیرنفتی است و لازمه این مهم ایجاد اعتماد در میان کشورها است و باید بتوانیم به تولیدات خود توجه کنیم.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری مشهد در راستای اقتصادی مقاومتی قدم برمی‌دارند و 50 فروشگاه شهروند یا شهرما داریم که عرضه کالای خارجی در این فروشگاه‌ها ممنوع است و چیزی از فروش فروشندگان نیز کاسته نشده و در اجرای پروژه‌ها نیز تاکید شده از محصولات داخلی استفاده شود و شرکت بهره برداری قطار شهری نیز بسیاری از نیازهای خود را از طریق دانشگاه فردوسی تامین می‌کند.

ارسال نظر: