رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران:

خوشایندی تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان بیش از تحصیل است/ بحران افزایش نخبگان بی‌سواد

کدخبر: 2072044

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسئولین باید بررسی کنند چرا مدارس از توان ایجاد عوامل انگیزشی برخوردار نیستند و خوشایندی تعطیلی مدارس برای دانش آموزان بیش از تحصیل است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران درآستانه روز دانش آموز با حضور در دبستان هیئت امنایی مولوی و در حاشیه ی این مراسم ضمن گرامیداشت این روز به بیان چالش های نظام آموزشی کشور پرداخت و اظهارداشت: بازده علمی دانش آموزان امروز قابل مقایسه با گذشته نیست و این درحالی است که کاهش تعداد فرزندان در خانواده و افزایش سطح تحصیلی والدین از عوامل موثر در ارتقاء توان علمی جامعه دانش آموزی کشور محسوب می شود.

وی به حضور پرشور و اشتیاق دانش آموزان در مدارس و بی علاقگی و انفعال آنها در کوتاهترین زمان ممکن اشاره کرد و افزود: اینکه چرا مدرسه از توان ایجاد عوامل انگیزشی برخوردار نبوده و خوشایندی تعطیلی مدارس برای دانش آموزان بیش از تحصیل است باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران از عدم جذابیت کتابها و محتوای آموزشی دانش آموزان به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش انگیزه ی آنان یاد کرد و گفت: از سویی دیگر مدارس ما فاقد جاذبه های لازم است و این درحالی است که بهره گیری صحیح از فضای مدارس و ایجاد امکانات تفریحی در آن ، توام با افزایش رغبت تحصیل در دانش آموزان امکان تفریح سالم را برایشان فراهم خواهد ساخت.

راستگو با بیان اینکه درکشورهای توسعه یافته جذب نخبگان علمی در مدارس ضمن تربیت نیروی انسانی نخبه برخورداری معلمین از درجه و تراز نخست جامعه و رفاه اجتماعی را موجب شده اظهارداشت: ضعف دیگری که در نظام آموزشی عنوان می شود میانگین پایین روزها و ساعت آموزشی مدارس کشور از استاندار جهانی است اما باید پرسید در صورت افزایش این میزان با توجه به تعداد ناکافی نخبگان آموزشی زمان به بطالت نخواهد رفت.

وی ضعف دیگر در نظام آموزش و پرورش را بودجه و اعتبار بسیار ناچیز آن نسبت به دیگر وزارتخانه ها دانست و افزود: متاسفانه در کشور صرف اعتبار در حوزه آموزش و پرورش هزینه تلقی شده حال آنکه این امر سرمایه گذاری است که اعتلای کشور و برخورداری از نیروی انسانی سالم و با سواد مهمترین نتیجه و رهاورد آن خواهد بود.

تربیت نیروی انسانی سالم و باسواد سیاست پیشگیرانه ی مغفول مانده در کشور است

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فراهم سازی شرایط تحصیل رایگان از وظایف دولتهاست تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی سالم و باسواد سیاست پیشگیرانه ی مغفول مانده در کشور است چراکه در نظام آموزشی یا به دنبال کاهش هزینه فرآیند آموزشی بوده ایم و یا به دنبال انتفاع از آن.

راستگو از سرانه پایین آموزشی مدارس و تعداد فراتر از استاندارد دانش آموزان در کلاسهای درسی به عنوان ضعف دیگر نظام آموزشی یاد کرد و افزود: قطعا در این فضا نمی توان انتظار داشت معلم بتواند نقش آموزشی خود را به خوبی ایفا کند ضمن اینکه عدم برخورداری مدارس از امکانات آموزشی لازم را نیز باید به این موضوع اضافه کرد.

وی در ادامه نظام نمره دهی به دانش آموزان را نامناسب خواند وتصریح کرد: ارزشیابی معلمین براساس نمره دانش آموزان، افزایش نمره دهی و غیرواقعی بودن نمرات را به دنبال داشته که این مسئله سبب عدم اطلاع صحیح والدین از وضعیت تحصیلی فرزندان،برنامه ریزی براساس آن و در نتیجه برخورد با نتیجه ای مغایر با تصوراتشان شده است.

بحران افزایش نخبگان بی سواد

رییس ستاد توان افزایی وحمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران افزود: قطعا این دانش آموزان نظام نمره دهی کاذب را نمی توان به عنوان نیروی انسانی برخوردار از دانش لازم دانست و تداوم این رویه در مدارس و دانشگاهها تنها سبب بحران افزایش نخبگان بی سواد در کشور می شود.

راستگو با بیان اینکه عدم برخورداری فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه از دانش کافی و واقعی بازارکار و فرآیند اشتغال و تولید را نیز با بحران موجب مواجه خواهد ساخت افزود: تحصیل در رشته های فنی و کاردانش نیز امروز با توجه به جو ایجاد شده و عدم اطلاع رسانی مناسب، مختص دانش آموزان تنبل و ضعیف عنوان می شود و در نتیجه با گرایش تنها این گروه از دانش آموزان به حوزه فنی و حرفه ای چرخ صنعت به گروهی سپرده می شود که از کمترین دانش لازم برخوردار است.

وی در پایان با این عنوان که عدم توجه به نیاز دانش آموز و معلم و از سویی برنامه ریزی غیر کارشناسی مشکلات امروز نظام آموزشی را موجب شده اظهارداشت: تازمانیکه سیاستگذاران این نظام مهمترین وظیفه خود را ایجاد شیوه و نظام جدید بدانند نمی توان به نتیجه ی بهتری امیدوار بود.

ارسال نظر: