ممنوعیت دستفروشی در ۴۸ نقطه از شهر تهران/ ساماندهی ۵۰ نقطه برای بساط‌گستران شب عید

کدخبر: 2089442

سرویس اجتماعی - مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران گفت: از ۱۰ اسفند اطلاع‌رسانی درباره ممنوعیت فعالیت دستفروشان در ۴۸ نقطه از شهر تهران اعلام و از ۱۵ اسفند عملیات اجرایی طرح ساماندهی دستفروشان آغاز می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابوالقاسم چیذری مدیرعامل شهربان شهرداری تهران امروز در نشستی خبری به شرح عملکرد این شرکت جهت ساماندهی بساط‌گستران در شهر تهران پرداخت.

وی در سخنان خود به نیروهای انسانی شهربان اشاره کرد و گفت: از 2 سال پیش که در این مجموعه مشغول به کار شدم، شرایطی را ایجاد کردیم که تمامی نیروهای شهربان از گزینش‌های سه‌گانه حراست، بازرسی و گزینش ما عبور کنند و علاوه بر آن از نیروی انتظامی و پلیس پیشگیری در خصوص نیروهای‌مان استعلام کردیم تا سوءپیشینه‌ای نداشته باشند.

وی همچنین از قطع همکاری با 350 نیروی شهربان تهران به علت عدم تایید در گزینش‌های سه‌گانه و اقدامات انجام شده خبر داد.

چیذری افزود: هر هفته نیز حدود 2 هزار نیروی ما مورد آموزش قرار می‌گیرند و مباحثی از جمله کنترل خشم، مدیریت تنش و مهارت‌های ارتباطی در طی این آموزش‌ها به نیروهایمان ارائه می‌شود. همچنین آموزش‌هایی هم در مباحث اعتقادی و اخلاقی برای همکاران‌مان داریم و ماهانه نیز از آنها در این خصوص آزمون گرفته می‌شود.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران یکی دیگر از اقدامات این مجموعه برای برخورد با نیروهای متخلف را برپایی کمیته انضباطی دانست که با حضور 7 نفر و با نگاه کارشناسانه ابعاد تخلف بررسی و آرا و نتایج آن در این کمیته صادر می‌شود تا مهملی بازدارنده برای افراد خاطی باشد.

چیذری در خصوص برخی اقدامات کمیته انضباطی گفت: براساس احکام صادر شده این کمیته انضباطی 80 نفر اخراج شده که از این میان 50 نفر به علت اهمال و عدم توان در مواجهه با مشکل و 30 نفر به علت تبانی حکم برایشان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران قانونا تکلیفی برای ساماندهی دستفروشان ندارد و فقط ساماندهی مشاغل خانگی با در اختیار قرار دادن زمین‌هایی برای بازارچه‌ها در قانون به شهرداری تکلیف شده است گفت: اما براساس توجه و درک صحیح که از مسائل اجتماعی و اقتصادی داشته‌ایم تلاش کرده‌ایم که برای دست‌فروشان ساماندهی ایجاد شود چرا که عدم ساماندهی دستفروشان مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد می‌کند و همچنین در حوزه انتظامی و امنیتی نیز برای شهر تهران مشکلاتی را در پی دارد.

چیذری گفت: شهر ما ظرفیت این همه دستفروش را ندارد و دلیل افزایش این همه دستفروش در تهران مشکلات و ناکارآمدی اقتصادی و اشتغال است.

وی با تاکید بر اینکه شلوغ‌ترین ماه‌های سال برای دستفروشی ماه‌های مرداد و شهریور و بهمن و اسفند است، به برخی اقدامات دستفروشان جهت تصاحب فضای دستفروشی برای خود و اصطلاحا زنبیل‌گذاری برای دستفروشی اشاهر کرد.

در ادامه مدیرعامل شهربان شهرداری تهران به عملکرد این مجموعه در 10 ماه اخیر سال 95 پرداخت و گفت: در 10 ماه ابتدایی سال 95، 635 هزار ماموریت داشته‌ایم که 320 هزار آن در حوزه سدمعبر و رفع آن بوده است و 50 درصد دیگر در حوزه حریم و شهربان بوده است. با این وجود در این 320 هزار ماموریت، به تعداد انگشتان یک دست درگیری داشته‌ایم و شرایطی ایجاد شده که تبدیل به نارضایتی و بحران نشود و این به نوعی برای مجموعه ما یک افتخار است.

وی بیشترین تخلف کارکنان شهربان را در ابتدا اهمال و بی‌توجهی به سدمعبر و در رتبه دوم تبانی با بساط‌گستران دانست.

چیذری با تاکید بر اینکه شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه‌های 1888 و 137 گزارشات خود را به شهربان شهر ارائه نمایند گفت: برخی بساط‌گستران به برخی تخلفات در پوشش دستفروشی اقدام می‌کنند و از جمله فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی که برخی از این متخلفان به مراجع انتظامی معرفی شده‌اند.

وی در ادامه فروش مواد غذایی غیربهداشتی را نیز یکی از اقداماتی دانست که در دستفروشی صورت می‌گیرد و با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت دارای ضابط قضایی برای برخورد با این گونه افراد می‌باشد از مکاتبه با وزارت بهداشت و عدم برخورد جدی در این خصوص توسط نیروهای وزارت بهداشت خبر داد.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران برق‌دزدی از تیرهای برق برای بساط‌گستری نیز یکی از اقدامات این افراد دانست و تاکید کرد که با وزارت نیرو نیز در این خصوص مکاتبه شده تا جهت جمع‌آوری رفع برق‌‌دزدی‌ها اقدام شود که در این خصوص اقدامی لازم انجام نشده است.

چیذری با اشاره به حضور برخی وانت‌ها و سد معبر ایجاد شده از پلیس راهور نیز خواستار شد که به تخلفات اینگونه خودروها رسیدگی و آنها جریمه شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ضرورت ساماندهی دستفروشان پرداخت.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران با تاکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که در صورت ساماندهی گسترده دستفروشان تعداد دستفروشان افزایش یافته و شهری که 14 میلیون شهروند در روز و 8 میلیون شهروند در شب دارد می‌تواند تا 20 میلیون شهروند را شاهد باشد.

چیذری ایجاد کلونی‌هایی از فیوج و کولی‌ها در اطراف شهر تهران را متاثر از گسترش بساط‌گستری در تهران و تکدی‌گری دانست.

وی در ادامه از جلسه برگزارشده در هفته گذشته در استانداری تهران خبر داد که در این جلسه 50 نقطه تهران برای ساماندهی دستفروشان به تصویب رسیده است.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران گفت: در این جلسه 50 نقطه برای ساماندهی دستفروشان به تصویب رسید و ما استانداری را متقاعد کردیم که اگر این 50 نقطه در طول سال تداوم داشته باشد نه تنها ظرفیت این نقاط تکمیل می‌شود بلکه توسعه نیز می‌یابد و لذا استانداری تنها مجوز تداوم 25 نقطه از این تعداد مکان انتخاب شده برای دستفروشی را در سال بعد و با شرایط خاص و برنامه‌ریزی و ساماندهی به تصویب رساند.

در ادامه جلسه چیذری به برخی مناطق ممنوع اعلام شده برای دستفروشی پرداخت و گفت: 48 نقطه دستفروشی ممنوع در تهران اعلام شده است و تلاش شده است مناطقی که برای طرح ساماندهی دستفروشان اعلام شده به این 48 نقطه دستفروشی ممنوع نزدیک باشد تا موضوع ساماندهی دستفروشان به صورت مناسب‌تری محقق شود.

وی اطلاع‌رسانی در خصوص مناطق دستفروشی ممنوع و همچنین ساماندهی دستفروشان را از 10 اسفند اعلام کرد و ادامه داد: از 15 اسفند هم طرح ساماندهی بساط‌گستران در تهران انجام می‌شود.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران در خصوص مقابله با بساط‌گستران در 48 نقطه دستفروشی ممنوع از اخذ حکم از دادستانی برای مقابله با این افراد متخلف خبر داد و گفت: از دادستانی حکم گرفته‌ایم مبنی بر جلب دستفروشان متخلف. البته این حکم مشروط بر ساماندهی بساط‌گستران و خطاب به نیروی انتظامی و شهرداری صادر شده است و کسانی که در مناطق ممنوع اقدام به دستفروشی کنند توسط نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود و تلاش می‌شود به مناطق ساماندهی شده برای بساط‌گستری هدایت شود.

ارسال نظر: