اشتباه محاسباتی در محاسبه ترافیک یا فرصت تجاری برای یک مجتمع خاص!

کدخبر: 943059

گزارش «نسیم» از فروشگاهی که عامل ترافیک در غرب تهران شد؛ چرا ترافیک ناشی از افتتاح مجتمع تجاری و سینمایی "کوروش" محاسبه نشده بود؟/ ۱۶۰۰ پارکینگ برای فروشگاهی با ده‌ها هزار مراجعه کننده

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مجتمع تجاری و سینمایی کوروش در منطقه 5 تهران که با داشتن 14 سالن سینمایی به ظرفیت 2500 صندلی، بزرگترین پردیس سینمایی کشور محسوب می‌شود در حالیکه قرار بود به دلیل ایجاد دسترسی آسان شهروندان به فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سینماها عاملی برای رفاه شهروندان شود حالا با ترافیک سنگین خود در بزرگراه ستاری به مخل آسایش مردم تبدیل شده است.

این فروشگاه که در سایت آن ادعا شده متعلق به شرکت ماجد الفیصل است، علاوه بر سینما و هایبر استار دارای مراکز شهربازی، رستوران، کافی شاپ و مجموعه‌های دیگر است که تعداد زیادی از مردم را به خود جلب می‌کند و همین جلب مردم به این مجتمع باعث ایجاد ترافیک در منطقه شد. ترافیک ناشی از افتتاح این مجتمع تجاری به حدی باعث اختلال در شبکه معابر منطقه شده بود که در نهایت کمیته شبکه معابر حمل و نقل ترافیک شهر تهران تصمیم گرفت تا با یک طرفه کردن خیابان پیامبر و انسداد دسترسی به بزرگراه ستاری از مسیر خیابان پیامبر بخشی از مشکل ترافیکی این منطقه را برطرف کند اما آیا مشکل با این تصمیم برطرف می‌شود؟

• مجتمع کوروش عامل ترافیک منطقه

قائم مقام ترافیکی شهرداری منطقه 5 تهران در توضیح علت یک طرفه شدن خیابان پیامبر به «نسیم» گفت: یک طرفه شدن خیابان پیامبر بر اساس تصمیم کمیته شبکه معابر حمل و نقل ترافیک شهر تهران اتخاذ شده و بر این اساس، این خیابان یک طرف می‌ماند. ولی نجاتی توضیح داد: مسیر جایگزین دسترسی این خیابان به بزرگراه ستاری نیز از انتهای خیابان پیامبر، بزرگراه حکیم و بزرگراه ستاری تعیین شده است. اگرچه نجاتی توضیح نداد که چگونه یک مسیر چند کیلومتری جایگزین یک مسیر چند صد متری شده است، اما اذعان کرد که علت این تصمیم، ترافیک ناشی از بهره‌برداری از مجتمع تجاری کوروش بوده است. نجاتی اضافه کرد: البته این تنها طرح منطقه برای حل مشکل ترافیک ناشی از این فروشگاه نیست و به زودی با طرحی که به طور کامل اجرایی می‌شود، تاثیرات خوبی را در منطقه شاهد خواهیم بود. این مسئول شهرداری منطقه 5 در پاسخ به اینکه آیا قبل از ساخت این مجتمع برای ترافیک آن مطالعه شده بود، تاکید کرد: مطالعات ترافیکی در زمان ساخت این مجتمع صورت گرفته بود و آن مطالعه نیز همچنان ادامه دارد اما در آن زمان اینگونه صلاح دیده شد تا به مجتمع مجوز داده شود.

وی افزود: اکنون نیز مسئولان شهرداری صلاح دیده‌اند که با انسداد یک خیابان برای حل مشکل ترافیکی منطقه اقدام کنند. در حالیکه این مسئول شهرداری از انجام مطالعات برای ساخت این فروشگاه خبر می‌دهد اما دیگر مسئولان شهری با وی همنظر نیستند. اقبال شاکری و ابوالفضل قناعتی دو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با رد اظهارات این مسئول شهرداری معتقدند که برای ساخت این مجتمع هیچ‌گونه مطالعه‌ای صورت نگرفته است.

• ترافیک ناشی از این مجتمع از ابتدا مشخص بود

اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در خصوص ساخت و ساز این فروشگاه‌ها توضیح داد: این فروشگاه‌های بزرگ که به صورت متمرکز در یک نقطه خاص در نقاط مختلف شهر وجود دارند بدون مطالعات ترافیکی ساخته شده‌اند و برای آنها سرانه مورد نیاز از جمله پارکینگ یا تعریف نشده است یا به حد کفایت وجود ندارد. شاکری در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری در زمان صدور پروانه تجاری به این مسائل توجه نکرده است گفت: متأسفانه به این مسئله ترافیک هیچ توجهی نشده است در حقیقت شهرداری مرجع صدور پروانه به صورت نقطه‌ای درخواست را بررسی می‌کند نه سیستماتیک از این رو شاهد آن هستیم که فروشگاه‌های بزرگ همچون مجموعه کوروش در خیابان ستاری برای مردم مشکل ساز شده است این مسائل در کمیسیون حمل و نقل شورا در حال بررسی است به اعتقاد من باید در صدور پروانه‌های تجاری علاوه بر مطالعات ترافیکی و پارکینگی به میزان ظرفیت پذیرش نیز توجه شود فقط صرف دادن تراکم کافی نیست و این به ضرر مردم است. در همین ارتباط ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با تأیید صحبت‌های همکار خود به «نسیم» گفت: مجموعه کوروش نمونه عینی است که شورای شهر را نسبت به پروژه‌هایی از این دست حساس کرده است هم‌اکنون در کمیسیون عمران شورای شهر پروژه نمایشگاه شهر آفتاب در حال بررسی است تا در خصوص معابر و مسیرهای منتهی به آن بررسی شود که آیا تمهیدات ترافیکی برای آن لحاظ شده است یا نه همچنین برای مجموعه تپه‌های عباس آباد نیز که به زودی به یک نمایشگاه بزرگ فرهنگی تبدیل می‌شود آیا زیرساخت‌های ترافیکی آن لحاظ شده است یا نه.

وی می‌افزاید: سؤال اصلی این است که در برنامه‌ریزی باید رفاه مردم لحاظ شود و تنها نباید به دنبال ساخت مجتمع‌های تجاری بزرگ بود قطعاً در دوره چهارم شورا نسبت به ساخت و ساز و صدور پروانه برای مجتمع‌های بزرگ تجاری دقت لازم از جمله داشتن پیوست اجتماعی مدنظر و به هیچ وجه نمی‌توانیم به نبود پیوست ترافیکی، اجتماعی این پروژه‌ها اغماض کنیم.

• راهور مخالف ساخت مجتمع "کوروش" بود

جانشین رئیس پلیس راهور تهران نیز ضمن گلایه از ترافیک ناشی از این فروشگاه و تعداد اندک پارکینگ های آن، گفت: شهرداری از ابتدا نباید مجوز مجتمع "کوروش" را صادر می‌کرد زیرا مراجعات به فروشگاه زیاد و محل تردد و پارک خودرو بسیار اندک است. سرهنگ حسن عابدی اظهار داشت: علیرغم مشکلات اهالی محل مجبور به انسداد مقطعی ورودی خیابان پیامبر به ستاری هستیم و راهکار دیگری به نظر نرسیده است وی با بیان اینکه از زمان راه اندازی این فروشگاه تعداد زیادی نیروهای ما جهت تسهیل در عبور و مرور شهروندان در این محل های اطراف فروشگاه کوروش هستند، اضافه کرد فعلا تصمیمی جامع در این رابطه در نظر گرفته نشده است و راهکاری نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شاکری در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری در زمان صدور پروانه تجاری به این مسائل توجه نکرده است گفت: متأسفانه به این مسئله ترافیک هیچ توجهی نشده است در حقیقت شهرداری مرجع صدور پروانه به صورت نقطه‌ای درخواست را بررسی می‌کند نه سیستماتیک از این رو شاهد آن هستیم که فروشگاه‌های بزرگ همچون مجموعه کوروش در خیابان ستاری برای مردم مشکل ساز شده است این مسائل در کمیسیون حمل و نقل شورا در حال بررسی است به اعتقاد من باید در صدور پروانه‌های تجاری علاوه بر مطالعات ترافیکی و پارکینگی به میزان ظرفیت پذیرش نیز توجه شود فقط صرف دادن تراکم کافی نیست و این به ضرر مردم است.

در همین ارتباط ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با تأیید صحبت‌های همکار خود به «نسیم» گفت: مجموعه کوروش نمونه عینی است که شورای شهر را نسبت به پروژه‌هایی از این دست حساس کرده است هم‌اکنون در کمیسیون عمران شورای شهر پروژه نمایشگاه شهر آفتاب در حال بررسی است تا در خصوص معابر و مسیرهای منتهی به آن بررسی شود که آیا تمهیدات ترافیکی برای آن لحاظ شده است یا نه همچنین برای مجموعه تپه‌های عباس آباد نیز که به زودی به یک نمایشگاه بزرگ فرهنگی تبدیل می‌شود آیا زیرساخت‌های ترافیکی آن لحاظ شده است یا نه.

........................................

گزارش از الهه ابراهیمی و فائزه نجارزادگان

ارسال نظر: