هنر انقلاب چندبار باید از سوی آفریده گزیده شود؟

کدخبر: 1004001

تنها بخشی از سابقه و عملکرد آفریده کافیست تا یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی برای همیشه از فعالیت در فضای فرهنگی و هنری منع شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نابغه فرهنگی که کارنامه او طی مدت مدیریتش بر چند نهاد مهم هنری سیاهه ای شرم آور از آثار مسئله دار غیراخلاقی و ضد انقلابی را تشکیل می دهد عوض پاسخگویی و محاکمه قضایی به جهت خسران به بیت المال و استفاده وارونه از منابع مالی فرهنگی چندی است سر از یکی از مراکز هنری و فرهنگی درآورده و در حالتی پارادوکسیکال بر یکی دیگر از صندلیهای فرهنگی نظام اسلامی تکیه زده است تا باز هم شاهد محصولاتی باشیم که با مشابه های ضد فرهنگی و ملی برابری می کند.

چند وقت پیش و با موج جدید مدیریتی صداوسیما که با حضور محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید رسانه ملی کلید خورد، امیر تاجیک مدیر تازه منصوب شده شبکه مستند سیما، با تشکیل یک اتاق فکر برای این شبکه از محمد آفریده برای حضور در آن دعوت به عمل آورده است و ظاهرا همه مراحل تولید و تصمیم‌گیری ساخت مستند باید از فیلتر ایشان رد شود .

تنها بخشی از سابقه و عملکرد آفریده کافیست تا یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی برای همیشه از فعالیت در فضای فرهنگی و هنری منع شود چرا که به جز آثاری که به واسطه مدیریت وی ساخته شده و همه آنها درخوش بینانه ترین حالت نقض غرض محسوب می شوند بستر منفی آموزشی که در مقطع مدیریتی وی برای جوانان از همه جا بی خبر ایجاد شده نیز از عملکردهای شوم او محسوب می شود.

بی تردید گستره فرهنگی و هنری کشور به ضایعه قحط الرجال دچار نشده که افراد بدسابقه ای چون آفریده در کمال امنیت اقدام به فعالیتهای ضدفرهنگی کنند و همیشه هم نهاد یا سازمانی باشد که جلوی او فرش قرمز باز کند.

انتصاب آفریده ها معنایی جز دهن کجی به انبوه جوانانی که در عرصه گفتمان فرهنگی انقلاب به فعالیتی مستمر و مفید می پردازند؛ ندارد و جولان افرادی از این دست در عرصه فرهنگ کشور امیدها برای رسیدن به شرایط فرهنگی تراز جامعه اسلامی را به یأس تبدیل می کند و رواست که بگوییم ما را به خیر تو امیدی نیست پس لطفا شر مرسان.

مدیر جوان شبکه مستند با انتصاب محمد آفریده قرار است کدام گره از سینمای مستند کشور را باز کند در حالی که امثال آفریده ها خود گره کور عرصه فرهنگ و هنر کشور هستند.

تهیه کننده فیلم موهن «یک خانواده محترم» که با بودجه «سیما فیلم» ساخته شده در آخرین اظهار نظرش درباره این فیلم حتی از عملکرد خود و کارگردان دفاع کرده و حاضر نشده نسبت به استفاده از بیت المال در جهت وهن جامعه ایرانی عذرخواهی کند و با تکیه زدن بر کرسی اتاق فکر شبکه مستند به او و کارنامه سیاهش ادای دین هم می شود.

محمد آفریده که در بازه زمانی مدیریت بر مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند باید به تربیت نسل جوان فیلمسازی همت می گماشت که در خدمت ارزشها و هنجارهای جامعه ایرانی قرار بگیرند کاملا برخلاف کارویژه ای که موظف به فعالیت در آن بوده عمل کرده و همان کاری را کرده که از دشمن انتظار می رود و جالب است که برای تولید آثار ضد منافع ملی از کیسه بیت المال آنهم درشرایطی که کشور در تحریم ظالمانه اقتصادی به سر می برد هزینه کرده است.

خیانت محمد آفریده به فرهنگ و هنر این مرز و بوم مسئله ای پنهان نیست و آثاری که با پشتیبانی مستقیم او تهیه شده سند روشنی برای اثبات این ادعا است و معلوم نیست چرا رسانه ملی اصرار بر استفاده از فردی دارد که سند خیانت او واضح و روشن است.

انتظار می رود که شبکه مستند هر چه سریعتر نسبت به برکناری این چهره مشکوک فرهنگی اقدام نماید تا اولا حسن نیت خود را نسبت به رسالتی که بر عهده دارد اثبات کند و ثانیا خیال دلسوزان و دغدغه مندان امر فرهنگ کشور را از قرار گرفتن عناصر بی صلاحیت و بی کفایت در گلوگاههای فرهنگی کشور آسوده سازد.

برخی از اثار تولید شده که ارتباط مستقیم با دوره مدیریت محمد آفریده پیدا می کند و هر کدام از آنها به نحوی در تعارض با موازین شرعی، اخلاقی و گاه حتی برخلاف موازین و مصالح ملی تعریف می شود فیلمهای «ازدواج موقت»، مستند «خاطرات نی‌آوران» اثر «هادی آفریده» (برادرزاده وی)، «یادداشت بر زمین» (علی‌محمد قاسمی)، «آتشکار» (محسن امیریوسفی)، مستندهای کوتاهی مانند «ماده۶۱» (توقیف شده)، «هفت زن فیلمساز نابینا»، «آرایشگر بغداد» (توقیف‌ شده)، «پرو آخر» (توقیف شده)، «الفبای سیاست» (توقیف شده)، «فرشتگان آلوده صورت» و ... . هستند و تردید نباید کرد که ادامه فعالیت این فرد در عرصه مدیریتی فرهنگ و هنر کشور زمینه ساز ابتلائات شوم دیگری خواهد بود که برای کشور جز خسران و تباهی به بار نخواهد آورد.

ارسال نظر: