علی سلیمانی: انتقاد از یک شوخی را به مساله‌ای سیاسی تبدیل نکنیم

کدخبر: 1037881

بازیگر آذری‌زبان سینما در خصوص حواشی برنامه "فیتیله" به «نسیم»، گفت: حتی رهبر معظم انقلاب هم از شوخی سازنده استقبال کرده‌اند اما نباید شوخی به تمسخر اقوام تبدیل شود/ ایرادات را با امر به معروف و نهی از منکر رفع کنیم

علی سلیمانی از آن دسته بازیگران آذری است که تقریبا در تمامی نقشهای خاطره انگیزش رگه هایی از طنز و چاشنی کمدی را داشته است. این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره حواشی پیش آمده برای "فتیله"ایها در جریان یکی از برنامه هایشان به «نسیم» گفت: این خوب نیست که یک شوخی این همه برخورد افراطی را موجب شود و شرایطی را پیش بیاورد که دیگر از شوخی کردن هم بترسیم.

* سعی کنیم انتقاد از یک شوخی ساده را به فرآیند سیاسی بدل نکنیم وی ادامه داد: ما آذری ها خودمان هم با یکدیگر شوخی می کنیم همان طور که لرها، کردها و تمام اقوام دیگر ایرانی نیز با یکدیگر شوخی می کنند پس نباید یک شوخی سیاسی را در پروسه ای عجیب و غریب به چالش کشید. سلیمانی که بازیش در "بی پولی" یکی از خاطره انگیزترین کارهایش است افزود: نه فقط در ایران که در همه جای دنیا شوخی وجود دارد و حتی در کشوری مثل اسپانیا مردمان شمال اسپانیا با مردمان جنوب اسپانیا شوخی می کنند و هیچ وقت هم این شوخیهای به فرآیند سیاسی بدل نمی شود. ما هم سعی کنیم انتقاد از یک شوخی ساده را به فرآیند سیاسی بدل نکنیم.

* حتی مقام معظم رهبری از شوخیهای سازنده و مفید استقبال کرده اند علی سلیمانی که زاده سرنسر از توابع سراب استان آذربایجان شرقی است با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در استفاده از شوخیهای مفرح و اخلاقی در رسانه ملی به نسیم گفت: شوخیهای اخلاقی خیلی هم خوب است و حتی مقام معظم رهبری از شوخیهای سازنده و مفید استقبال کرده اند. به جز ایشان مقامات مختلف نظام نیز بارها درباره توجه به شوخی در رسانه های مختلف توصیه های خاص خود را داشته اند و از آن استقبال کرده اند.

وی ادامه داد: مقوله ای که قابل نقد است تمسخر است. نباید اجازه دهیم که کمدی سازی هایمان به سمت تمسخر و تحقیر برود که این مسأله هم با توصیه های بزرگترها و نصیحتهای پدرانه قابل رفع است.

*ایرادات را با امر به معروف برطرف کنیم بازیگر سریالهایی چون "وضعیت سفید" و "داستان یک شهر" خاطرنشان ساخت: امر به معروف را برای همین مواقع گذاشته اند. باید به هم احترام بگذاریم و به جای اینکه به هم بخندیم با هم بخندیم و اگر کسی تحقیر کرد هم قبل از هر کاری امر به معروف کنیم.

* مدیران امر به معروف را هم به صورت خصوصی طرح کنند نه آشکارا و عیان این بازیگر با انتقاد از مسئولانی که به برخی از گافها دامن می زنند به «نسیم» گفت: واقعا باعث تاسف است مدیران ما به جای اینکه پدرانه و مشفقانه مسائل را حل کنند به آنها دامن می زنند و این اصلا خوب نیست. مدیران امر به معروف را هم به صورت خصوصی طرح کنند نه آشکارا و عیان.

بازیگر آثاری خاطره انگیز و متفاوت از سینمای ایران نظیر "قارچ سمی"، "سفر به چزابه" و "سگ کشی" با اشاره دوباره به شوخیهای اقوام با همدیگر بیان داشت: لرها میان خودشان با هم شوخی می کنند و ترکها هم همین طور. دیگر اقوام هم هر کدام با یکدیگر شوخی می کنند تا شاد باشند و این خیلی هم خوب است.

وی ادامه داد: در میان بازیگران آذری یکی از شوخ ترین ها من هستم و اصلا معروف هستم به جوک ساختن و لطیفه گویی برای آذری ها. البته همیشه هم جوکهای محترمانه می سازم و نقل می کنم و بازتابش را هم خوب می دانم و دیگران هم اگر می توانند با رعایت اخلاق لطیفه بگویند حتی با ذکر نام من استقبال می کنم.

*برخی به دنبال ایجاد تفرقه میان ایرانیان هستند علی سلیمانی با تأکید بر اینکه مدیران هر چه زودتر با مدیریت اوضاع، شرایط سوء استفاده از وضعیت پیش آمده را بگیرند به نسیم گفت: الان برخی از آنها که به دنبال ایجاد تفرقه میان ایرانیان هستند فضایی را ایجاد کرده اند که هیچ کس با دیگری شوخی نکند تا احتمالا حجم عبوث بودن برنامه های تلویزیونی بیشتر شود. مدیران وظیفه دارند در چنین شرایطی به درستی به مدریت اوضاع بپردازند و بدون اینکه ماجرا را رسانه ای کنند اشکالات و ایرادات را برطرف نمایند.

این بازیگر در پایان گفته هایش باز هم اظهار داشت: همه مردمان با یکدیگر شوخی می کنند و این مسأله هیچ ایرادی هم ندارد. شوخی خیلی هم خوب است اما مسخره کردن خوب نیست.

ارسال نظر: