کلاه اتمی غربی بر سر آفریقایی‌ها به شبکه افق رفت

کدخبر: 2023004

دومین قسمت مستند "آفریقای اتمی" با موضوع فریب‌کاری کشورهای غربی در استخراج اورانیوم از کشورهای آفریقایی، امروز از شبکه افق پخش شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، آفریقا قاره ای است ثروتمند از نظر طبیعی، یکی از مواد معدنی گران قیمتی که در این قاره یافت می شود، اورانیوم است یعنی فلزی که در دنیای امروز تجارت اورانیوم و فرآورده های آن بسیار سودآور است و شرکت های مختلف چند ملیتی، در این زمینه فعالیت می کنند.

با این حال آفریقایی ها و کشورهایی که این معادن به وفور در آنها وجود دارد، بهره چندانی از آن نمی برند؛ زیرا کشورهای غربی و شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی هستند که از طریق استثمار نیروی انسانی برای استخراج این ماده، با کمترین صرف هزینه بیشترین سود را از منابع اتمی آفریقا می برند.

در این میان آفریقا قاره ای با بیش از 900 میلیون نفر جمعیت و منابع سرشار معدنی، همچنان جزو مناطق فقیر و محروم جهان محسوب می شود.

«آفریقای اتمی» مستندی است که به بررسی این مسئله و نیز قضایای پشت پرده استخراج گسترده اورانیوم می پردازد.

دومین قسمت این مستند به کشورهای غربی کهبه مردم و دولت نیجریه قول دادند پس از استخراج اورانیوم، ثروت هنگفتی نصیب آنها می شود ولی این چنین نشد و این وعده، فریبی بیش نبود، پرداخته شده است.

دومین قسمت «آفریقای اتمی» فیلمی از مارسل کلونباخ، چهارشنبه 25 فروردین ساعت 6.30 صبح از شبکه افق پخش شد.

بازپخش این برنامه هم برای ساعت های 11، 14 و 16.30 همان روز در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر: