گزارش «نسیم آنلاین» از پشت صحنه برنامه خندوانه

روز خندوانه‌ای خبرنگاران/ وقتی از لبونیوز رونمایی شد!

کدخبر: 2052692

برنامه تلویزیونی خندوانه در برنامه یکشنبه شب خود به مناسبت روز خبرنگار میزبان خبرنگاران و اهالی رسانه ها بود. همچنین روزنامه "لبو نیوز" جناب خان نیز در این برنامه رونمایی شد.

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»؛روزبه ملاعبدالله قمصری - برنامه خندوانه به مناسبت فرارسیدن 17 مردادماه سالروز شهادت "شهید صارمی" و روز خبرنگار میزبان جمعی زیادی از اهالی مطبوعات و خبرنگاران خبرگزاری های مختلف از تهران و شهرستان ها بود.

سوله برنامه تلویزیونی "خندوانه" در حوالی میدان فتح و بعد از میدان آزادی قرار داشت. اگر مختصات دقیق آن را هم بخواهید این سوله نبش فتح 27 قرار گرفته بود. زمانی که وارد سوله شدیم تعدادی از کارکنان شرکت ایرانسل برنامه های موبایلی را بر روی گوشی های افرادی که فراد سوله می شدند انتقال می دادند.

در انتهای سوله نیز محلی برای انتظار و استراحت شرکت کنندگان در برنامه درنظر گرفته شده بود. همچنین قسمت ابتدایی سوله به استودیوی اجرای برنامه خندوانه بود و قسمت انتهای سوله نیز محلی را برای قراردادن وسائل شرکت کنندگان و چک کردن پوشش آنها اختصاص پیدا کرده بود.

عقربه های ساعت از 15:30 گذشت و بنابر اعلام یکی از دست اندرکاران برنامه، شرکت کنندگان مراحل ثبت نام و چک کردن لباس های خود را انجام دادند و سپس در چند صف آماده ورود به استودیوی ضبط برنامه شدند. نحوه چینش شرکت کنندگان نیز بر اساس رنگ لباس آنها بود. ضمن اینکه بخشی از استودیو را نیز برای خانواده ها درنظر گرفته بودند.

بنابر اعلام دست اندرکاران اجرایی برنامه "خندوانه" ضبط برنامه از ساعت 17 قرار بود آغاز شود و به همین منظور هم شرکت کنندگان از ساعت 17 به داخل استودیو هدایت شدند تا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و بر اساس رنگ لباس و شاخصه های دیگر بر روی سکوهای استودیو برنامه قرار بگیرند.

امین اصلانی یکی از مسئولان اجرایی برنامه بود که پس از اینکه شرکت کنندگان در استودیو و بر روی سکوها استقرار پیدا کردند اقدام به تمرین بخش های ابتدایی برنامه شامل گفتن هماهنگ "به نام خدا"، "سلام"، "اینجا خندوانه است" و "بریم بیایم" با آنها کرد.

پس از پایان راهنمایی ها و اموزش های اولیه برای هماهنگی در پیشبرد برنامه رامبد جوان به روی صحنه آمد و با شرکت کنندگان در برنامه صحبت کرد. او در صحبت هایی کوتاه که همراه با خوش آمد با شرکت کنندگان بود ضمن خوش آمد به شرکت کنندگان در این برنامه گفت "خندوانه" وظیفه ای برای برگزاری مراسم روز خبرنگار ندارد و اگر این برنامه را به خبرنگاران اختصاص داده از روی دوستی و از دل این کار را انجام داده است.

رامبد جوان قبل از آغاز ضبط برنامه روبه خبرنگاران کرد و گفت در یک بخشی که اعلام می کنم شرکت کنندگان باید همه همزمان با سر دادن شعاری به سمت دوربین روز خبرنگار را تبریک بگویند.

سپس در حدود ساعت 18 بود که ضبط برنامه "خندوانه" آغاز شد. در بخش ابتدایی برنامه همانند سایر قسمت های قبل شاهد برگزاری مراسم قرعه کشی بودیم. بر این اساس جوایز آن هم شامل گرفتن عکس سلفی با جناب خان، گرفتن عکس سلفی با رامبد جوان، دو میلیون ریال پول نقد و 100 گیگ اینترنت رایگان به همراه یک عدد سیمکارت ایرانسل بود.

در بخش دیگر برنامه خندوانه کمدین مطرح کشور به نام "عباس جمشیدی" به روی صحنه آمد به اقدام به اجرای برنامه کرد. سپس در بخش دیگر برنامه رامبد جوان از خبرنگاران درخواست کرد تا مسائل و مشکلات حرفه خود را بیان کنند. متاسفانه بخش های قابل توجهی از این صحبت ها حذف شد و شب گذشته از شبکه نسیم پخش نشد.

نکته مهم این بود که ضبط برنامه به صورت پیوسته نبود و بعد از برداشت چیزی حدود 10 الی 15 دقیقه از برنامه کار ضبط متوقف می شد تا دستندرکاران برنامه ضمن بازبینی صحنه های برداشت شده کمی هم استراحت کنند. این روند ضبط و متوقف کردن فیلمبرداری تا انتهای ضبط برنامه ادامه داشت.

برنامه "خندوانه" در بخش دیگر خود میزبان "سید فرید قاسمی" پژوهشگر و روزنامه نگار برجسته و پیش کسوت کشور بود. این استاد روزنامه نگاری پیرامون حرفه و وضعیت خبرنگاری در ایران صحبت هایی کرد و گفت: یک روزنامه نگار نباید یک بازیکن باشد بلکه باید داور باشد. ما به آنهایی که حتاکانه واژه ها را در روزنامه ها و مجلات خود می آورند روزنامه نگار نمی گوییم.

این پژوهشگر و رونامه نگار در ادامه صحبت های خود روزنامه نگاران را نخستین نگهبانان زبان فارسی دانست و ابراز تاسف کرد که در سال های اخیر افراد ناسالمی وارد این عرصه شده اند. اما در 180 سال اخیر میلیون ها نفر در ایران به روزنامه نگاری مشغول بوده اند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در تاریخ کشور حلقه های فقوده فراوانی داریم که روزنامه هایی که در این سالها منتشر شده است می توانند این حلقه های مفقوده را پر کنند. البته متاسفانه آنچنان که باید و شاید خدمات روزنامه نگاران در کشور جدی گرفته نمی شود.

وی اضافه کرد: نباید تعداد اندکی از روزنامه نگارنماهایی که به لحاظ آماری یک در صد هزار در میان روزنامه نگاران هستند ذهنیت و دید ما را نسبت به این قشر عزیز و زحمتکش تغییر بدهد. زیرا آن عده را واقعا نمی توان رونامه نگار دانست.

این روزنامه نگار رسانه را میعادگاه عاشقانه دانست و یادآور شد: روزنامه نگار واقعی با کار و حرفه خود عشق بازی می کند. روزنامه نگاران امروز کشور ما در حقیقت عاقلان عاشق هستند.

قاسمی افزود: با وجود تمامی مشکلات و مسائلی که روزنامه نگاران در کشور با آن وبرو هستند این قشر زحمتکش سعی کردند تا در برابر این مشکلات از خود استقامت نشان بدهند. اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که مشکلات و مسائلی در سر راه روزنامه نگارن کشور پدید آمده است.

در بخش دیگر برنامه وقت استراحتی برای شرکت کنندگان درنظر گرفته شده بود و بعد از آن شرکت کنندگان وارد استودیو شدند و نوبت به برداشت صحنه های مربوط به جناب خان رسید. سپس "محمد بحرانی" صداپیشه جناب خان وارد استودیو شد و "رامبد جوان" با او پیرامون چگونگی اجرای بخش جناب خان وارد گفتگو شد.

در بخش دیگر برنامه ارتباط زنده ای با "حمید معصومی نژاد" خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم پایتخت ایتالیا برقرار شد و گپ و گفتی با او انجام شد. نکته جالب در این ارتباط زنده پخش کردن سر و ته تصویر او بود. او در این برنامه اشاره کرد که به لحاظ پوشش مردم آنجا سختی های فراوانی برای ارسال خبرهای تصویری دارد.

سپس در بخشی هماهنگ نشده با رامبد جوان ارتباط زنده دیگری با "علی علوی" خبرنگار دیگر واحد مرکزی خبر در فرانسه برقرار شد و ضمن اینکه روز خبرنگار به او تبریک گفته شد و او هم متقابلا این روز را تبریک گفت گفگتگوی کوچک و جالبی با او انجام شد.

در این بخش از برنامه شرکت کننده خانمی که برنده گرفتن عکس سلفی با جناب خان شده بود در کنار او ظاهر شد و جایزه خود که گرفتن عکس سلفی بود را گرفت.

در این برنامه جناب خان نیز با خبرنگاران و شغل آنها شوخی کرده و از روزنامه "لبو نیوز"رونمایی کرده است. البته در این بخش کنایه های فراوانی توسط رامبد جوان و جناب خان به یکی از نشریات شده بود که بخش اعظم آن از تلویزیون پخش نشد.

در بخش بعدی برنامه شرکت کنندگان به همراه رامبد جوان شعار انتهایی برنامه که "شاد باشید" را سر دادند و با دوربین خداحافظی کردند.

در بخش بعدی برنامه "رامبد جوان" اعلام کرد که باید یکی دو بخش دیگر هم برداشت شود. البته به دلیل طولانی شدن روند ضبط برنامه شرکت کنندگان کم طاقت شده بودند و گاها اعتراض های یرا هم انجام می دادند که رامبد جوان با انها صحبت کرد. یکی از این بخش ها اجرای موسیقی توسط "فریدون معتمدی" بود. او در این بخش به اجرای موسیقی و خوانندگی پرداخت.

در بخش انتهایی برنامه نیز یکی دو تن از خبرنگاران خبرگزاری های کشور به روی صحنه آمدند و به بیان خاطره گویی از حرفه خبرنگاری خود پرداختند. یکی از این خبرنگاران برای خبرگزاری مهر بود که خاطرات خود از اتفاق های جالب روی داده در محل کار را بیان کرد.

در بخشی از برنامه در آیتمی جالب یکی از شرکت کنندگان گیلانی به صورت نمادین کتاب های متنوعی را پیرامون فرهنگ و ادب گیلان به همراه خود آورد که رامبد جوان تعدادی از این کتاب ها را انتخاب کرد و برای مطالعه آنها را برداشت.

در بخش دیگری از برنامه شب گذشته خندوانه تعدادی از شرکت کنندگان هدایایی که برای رامبد جوان و برنامه هندوانه تدارک دیده بودند را به او اهداء کردند.

در پایان هم "رامبد جوان" با تمامی شرکت کنندگان در برنامه روز خبرنگار "خندوانه" عکس یادگاری گرفت. البته به دلیل اینکه تعداد شرکت کنندگان فراوان بود او با هر بخش اقدام به گرفتن عکس یادگاری می کرد که پس از پایان این عکاسی ها ضبط برنامه هم به پایان رسید.

ارسال نظر: