به کارگردانی شهاب اسفندیاری

"تمدن‌های زنده به گور" به شبکه مستند می‌آیند

کدخبر: 2059639

مجموعه مستند "تمدن های زنده به گور" به کارگردانی شهاب اسفندیاری از روز شنبه ۱۳ شهریور هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، مجموعه مستند «تمدن های زنده به گور» به کارگردانی شهاب اسفندیاری به معرفی آثار باستانی و تمدنی بومیان آمریکای جنوبی پرداخته و چگونگی نابودی آنها توسط استعمارگران اروپایی را به تصویر می کشد.

شهاب اسفندیاری که پیش از این تجربه ساخت مجموعه مستند «جهانشهری ها» را در منطقه آمریکای جنوبی داشته است درباره دلیل پرداختن به تمدن های بومی این منطقه توضیح داد: تاریخ را غالبا فاتحان روایت کرده اند. فاتحان اروپایی قاره آمریکا نیز همواره برای ما چنین گفته اند که آنها این قاره را کشف کردند و پیش از آنها هیچ نشانه ای از فرهنگ و تمدن انسانی در این قاره نبود. حقیقت این است که قاره آمریکای جنوبی مهد تمدن هایی با قدمت ۵ هزار سال است؛ تمدن هایی که مردم ما کمتر در مورد آنها چیزی شنیده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر افزود: چهار سال قبل که برای ساخت مجموعه «جهانشهری ها» به آمریکای جنوبی رفتم، از دیدن برخی از آثار باستانی و تمدنی سرخ پوستان شگفت زده شدم. متاسفانه اروپایی ها حتی ذهن های ما را هم استعمار کرده اند و ذهنیت های نادرست نسبت به دیگر مردمان جهان برای ما ایجاد کرده اند. به همین دلیل است که معمولا به دیده تحقیر به مردم آمریکای جنوبی می نگریم. از این رو تصمیم گرفتم برای آگاهی بخشی و ایجاد شناخت دقیق تری از تاریخ و فرهنگ مردم مظلوم این منطقه، یک روایت متفاوت از تمدن های باستانی بومیان آمریکای جنوبی در قالب مستند ارائه کنم.

اسفندیاری که تحقیق و نویسندگی گفتار متن این مجموعه را نیز بر عهده داشته است، دلیل دیگر اهمیت تاریخ تمدن های آمریکای جنوبی را سرنوشت غم انگیز و عبرت آموز آنها در مواجهه با اروپاییان دانست و گفت: امپراطوری اینکا که بزرگترین امپراطوری بومیان قاره آمریکا بود و بر سرزمین وسیعی با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر حکمرانی می کرد، در اثر نفوذ یک گروه چند صد نفره از مهاجمان اسپانیایی به سرکردگی فرانسیسکو پیسارو و به دلیل مرعوب شدن و اعتماد برخی سران و بزرگان اینکا نسبت به غربی ها، دچار تفرقه، اختلاف داخلی و در نهایت فروپاشی شد. آتاوالپا آخرین پادشاه اینکا، چند تن طلا و نقره به پیسارو باج داده بود تا او به اسپانیا بازگردد و دست از سر آنها بردارد اما پیسارو طلاها و نقره ها را گرفت و دستور داد سر از بدن آتاوالپا جدا کنند.

در این مجموعه ۱۶ قسمتی از ۱۲ بنای باستانی و مرکز میراث فرهنگی در کشور پرو تصویربرداری شده و با ۸ نفر از استادان تاریخ و باستان شناسی این کشور گفتگو شده است. مجری این برنامه «مارتین پورتیلو» مدرس تاریخ و پژوهشگر پرویی است که مدتی در ایران زندگی و تحصیل کرده و زبان فارسی آموخته است.

در این مجموعه با نظام اجتماعی و سیاسی این تمدن ها، باورها و آیین های دینی و مذهبی، دستاوردهای علمی در حوزه ستاره شناسی و پزشکی، سیستم های پیشرفته کشاورزی و آبیاری و هنر معماری و شهرسازی، سفالگری و موسیقی در این تمدن ها آشنا می شویم.

گفتار متن این مجموعه با صدای محمدحسین محمودیان است که گوینده بسیاری از مستندهای «روایت فتح» بوده است.

عوامل این مجموعه عبارتند از مجری کارشناس: مارتین پورتیلو، تصویر و صدا: شهریار نیکان، تدوین صدا و تصویر: وفا راطبی، مشاور پروژه: احسان راطبی، تحقیق، نگارش، تهیه کننده و کارگردان: شهاب اسفندیاری.

ارسال نظر: