عضو اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف: فرش خارجی با مجوز گمرک غیرقانونی وارد کشور می‌شود

کدخبر: 1001663

بختیاری در گفتگو با «نسیم» افزود: فرش فروشان به دلیل وضعیت نامناسب بازار داخلی، ساختمان‌ساز شده‌اند/ در هندوستان بافندگان کشورمان با پشم و طرح‌های ایرانی، فرش هندی تولید می‌کنند

حمید بختیاری، از اعضا تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: بازار فرش ایران در حال نابود شدن است، البته درست‌تر این است که بگویم بازار فرش ایران از بین رفته و دیگر از آن چیزی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: فرش ایرانی بازار جهانی خود را از دست داده است، دلیلش نیز حمایت نکردن دولت و همچنین نبود تشویق صادراتی است. موضوع بافندگان و مواد اولیه نیز مشکلات دیگری است که در این صنعت با آن روبه رو هستیم، به طوری که پشم کردستان به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود و بافندگان نیز از کشور رفته و در کشورهای دیگری مانند هند مشغول به کار هستند.

وی تأکید کرد: پشم از ایران، طرح از ایران، بافنده نیز ایرانی اما محصول در کشوری مانند هند تولید می‌شود، هر چند که کیفیتش مانند ایران نیست اما آن چنان تفاوت زیادی هم ندارد.

بختیاری افزود: در دوران تحریم دیگر کشورها مثل هند و پاکستان بازارهای جهانی را در دست گرفتند و در حال حاضر حتی اگر تحریم هم برداشته شود با این وضعیت بازار معلول فرش داخلی به سختی می‌توانیم بازارهای گذشته را پس بگیریم.

وی با یادآوری این که ورود فرش به داخل ایران غیرقانونی است، به نسیم گفت: فرش چیزی نیست که به راحتی صورت قاچاق وارد کشور شود پس چگونه ممکن است توسط گمرک و با مجوز و روابطی خاص فرش‌های تولید شده کشورهای دیگر وارد بازار داخلی می‌شود؟ همین موارد است که دیگر تولیدکننده داخلی رغبتی برای تولید ندارد و در پی آن صادرات نیز مختل می‌شود.

وی اضافه کرد: فرش دستباف نیز که تکلیفش مشخص است زیرا رفته رفته به دلیل قیمت بالای آن به کالایی هنری تبدیل شده است که تنها مشتریان خاص خود را دارد. از طرفی هزینه‌های گمرک هم از زمانی که بار باید به فرودگاه امام خمینی برود بسیار بالاتر رفته است. از جمله گاهی حتی این هزینه‌ها ده برابر نیز شده است.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان فرش در پایان خاطرنشان کرد: زمانی یک سوم جمعیت ایران از فرش امرار معاش می کردند اما امروزه فرش فروشان به دلیل وضعیت نامناسبی که حاکم است، ترجیح می‌دهند که به جای فعالیت در زمینه فرش به ساختمان سازی، واردات ماشین و یا وارد کردن مواد اولیه رو آوردند.

ارسال نظر: