آیا وزارت صنعت از تخلف نمایندگی‌های مجاز واردات خودرو با خبر است؟

کدخبر: 1006039

طبق بخشنامه اعلامی، سود واردکنندگان رسمی برای اعمال کنترل بر کیفیت خودروهای وارداتی ثبت‌سفارش ۱۰ درصد تعیین شده در حالیکه هم اکنون نمایندگی‌های رسمی بیش از ۴۰ درصد سود از محل واردات خودرو به دست می‌آورند

به گزارش «نسیم»، اوایل بهمن ماه سال گذشته، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت با هدف اعمال قانون حمایت ازمصرف کنندگان مصوب 1388 و کنترل برکیفیت خودروهای وارداتی و رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی این وزارتخانه امر واردات خودرو را به 30 نمایندگی رسمی واردات خودرو محول کرد.

براین اساس ضوابطی هم برای تعیین قیمت فروش انواع خودروهای وارداتی برای وارد کنندگان رسمی و نمایندگی ها جهت اطلاع عموم اعلام شدکه شامل ارزش Cif خودرو، حقوق ورودی ،مالیات بر ارزش افزوده ، عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی ،اسقاط خودرو های فرسوده ،عوارض وزارت راه و شهرسازی و هزینه های انبارداری ،ثبت سفارش ،بازرسی فنی و استاندارد است.

براساس این اطلاعیه قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران عبارتست از مبلغ تمام شده مذبور به علاوه هفت درصد مبلغ قیمت تمام شده سود نمایندگی ها وواردکنندگان و سه درصد ارزش Cif خودرو بابت گارانتی و وارارانتی و ارائه خدمات پس از فروش.

مطابق بخشنامه ای که اجرای آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، سود وارد کنندگان رسمی 10 درصد برای اعمال کنترل بر کیفیت خودروهای وارداتی ثبت سفارش تعییین شده که در تمامی مراحل باید توسط نمایندگی های مجاز انجام پذیرد، در حالیکه هم اکنون بر اساس رویه اعلامی وزیر صنعت،نمایندگی های رسمی بیش از 40 درصد سود واردات خودروبه دست می آورند .

در عین حال، بسیاری از موارد و ثبت سفارش و واردات توسط نمایندگی صورت نمی گیرد و این نمایندگی ها اقدام به خرید خودرو از سایر اشخاص وارد کننده کرده و نقش بنگاه های معاملات ماشین را ایفا می کنند.

در تبلیغات برخی از نمایندگی ها نظیر "ا. تویا" خرید ازغیرنمایندگی ، به خسارت دیدن مشتری از این اقدام یاد شده در حالیکه در بسیاری از موارد این شرکت ، اقدام به خرید از اشخاص وارد کننده و فروش به خریدارانی که به نمایندگی ها اعتماد دارند کرده که گهگاه این امر با قیمتی بیش از 10 درصد نرخ بازار صورت می پذیرد که تا اکنون پاسخی از طرف مدیریت شرکت درخصوص این تخلفات به مشتری ارائه نشده است.

بنابرآمار منتشر شده گمرک در سال گذشته 102 هزار دستگاه خودرو به ارزش 2 میلیارد و 128 میلیون دلار واردکشور شده که با احتساب حداقل 40 درصد سود برای وارد کنندگان درکنار اجحاف بزرگ به خریداران و انتفاع درآمد های میلیاردی، جا دارد از وزارت صنعت، معدن تجارت این سوال پرسیده شود آیا به عملکرد واردکنندگان و ضرر و زیان عدم نظارت بر این نمایندگی ها آگاهی دارند؟

مجتبی فتحی- کارشناس واردات و صادرات

ارسال نظر: