بازار روغن نباتی در سیطره واردات

کدخبر: 1017894

دبیر انجمن صنایع روغن در گفتگو با «نسیم»: بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه تهیه روغن از واردات تأمین می‌شود/ برای رقابت واحدهای کوچک‌تر در بازار نیاز به قوانین جدیدی است/ زمان آن فرا رسیده تا دولت به تعهدات خود در قبال صنعت روغن عمل کند

محمد قبله دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در گفتگو با «نسیم» و در پاسخ به این که آیا در رابطه با افزایش قیمت کالاهای صنعتی موافقتی از سوی دولت صورت گرفته یا خیر، گفت: موضوع ما مربوط به افزایش قیمت کالا نیست بلکه مانند صنایع لبنیات هستیم که نرخ تضمینی شیر بر روی قیمت کالاهایش اثر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: قرار بر این شد تا ما دانه‌های روغنی را به نرخ تضمینی خریداری کنیم و بعد ما به التفاوتی که به وجود می‌آید و زیان حاصل از خرید و فروش را از محل واردات روغن خام تأمین کنیم.

قبله ادامه داد: درهمان اسفندماه سال 93 وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار به ما این تعهد را دادند که مقداری از این زیان را جبران کنند.

وی بیان داشت: مسئولیت خرید دانه با این که بر عهده صنعت روغن نباتی نبود اما به ما واگذار شد و در قبال آن دولت تعهد داد که در عوض این اقدام به ما اجازه افزایش قیمت بدهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به این که ما 47 هزار تن خرید دانه داشته و پرداختی‌هایمان نیز به حدود 42 هزار تن پرداختی رسیده ، زمان آن است که دولت به تعهدش عمل کرده و افزایش قیمتی را اعمال کنیم.

وی در رابطه با درگیر کردن بیشتر فعالیت بخش خصوصی و اثرات آن گفت: از زمانی که دولت در صنعت روغن تنها نقش حاکمیتی خود را بازی می‌کند، اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

قبله افزود: به طور مثال هر سال دولت 900 هزار تن روغن وارد کشور می‌کرد اما در سال 93 حتی یک کیلوگرم روغن وارد کشور نشد و کمبودی هم صورت نگرفت و حتی قیمتی هم بالا و پایین نشد، این‌ها می‌تواند نتایج خوبی باشد.

وی در رابطه با سؤالی مبنی بر حذف برخی شرکت‌های کوچک و قدرت گرفتن شرکت‌های بزرگ در بازار گفت: مسلما باید فضای رقابتی مناسب تری را برای واحدهای کوچک تر نیز فراهم کرد، در این زمان به قوانینی نیاز است که در چنین شرایطی که صنعت مستقل از حمایت‌های دولتی است این واحدهای کوچک حذف نشوند.

دبیر انجمن روغن نباتی تصریح کرد: این فضا در بازار اقتصادی ما کمتر است به طوری که هر کس که نقدینگی بیشتری دارد با بازی دادن آن سهم بیشتری را می‌خواهد کسب کند و بقیه را حذف نماید.

وی در ادامه در رابطه با رسیدن به مرحله خودکفایی در زمینه روغن و تأمین مواد اولیه آن به نسیم اظهار داشت: به هیچ عنوان در این زمینه به خودکفایی نرسیده‌ایم و بیش از 90 درصد مواد اولیه تهیه روغن از واردات تأمین می‌شود، صنعت روغن نباتی ماده اولیه‌اش روغن خام است، و روغن خام نیز از دانه روغنی به وجود می‌آید.

وی تأکید کرد: ما سالانه باید 1 میلیون و 400 هزار تن روغن نباتی تولید کنیم که برای تولید این مقدار حداکثر روغن خامی که از داخل می‌توانیم تهیه نماییم به صد هزار تن هم نمی‌رسد.

قبله گفت: در دوران تحریم از آن جهت که روغن کالای اساسی بود دولت تلاش داشت تا مشکلی از لحاظ تأمین کالا به وجود نیاید اما به دلیل این که در آن زمان ما چند نرخی ارز و بحث نوع انتقال ارز را داشتیم، بازار روغن بیشتر وارد حاشیه شد تا اصل تولید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در دوران پساتحریم تجارت روغن در مسیری قرار بگیرد که مختص واحدهای تولیدی است و از حاشیه بیرون بیاید.

ارسال نظر: