رئیس اتحادیه‌ تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی: قیمت لبنیات بالاست، مردم نمی‌توانند بخرند

کدخبر: 1019171

محمدرضا اسماعیلی افزود: شیر دامداران ایرانی روی دستشان مانده است و به دلیل عدم صرفه اقتصادی در حال ترک و رها کردن تولید هستند/ واردات لبنیات واقعیت ندارد

به گزارش «نسیم»، محمدرضا اسماعیلی، رئیس اتحادیه‌ تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در مورد احتمال واردات مواد لبنی به کشور برای تعدیل قیمت ها گفت: در حال حاضر شیر و محصولات لبنی ، دامداران ایرانی روی دستشان مانده است و به دلیل عدم صرفه اقتصادی در حال ترک و رها کردن تولید هستند.

وی افزود: استعداد افزایش تولید شیر و مواد لبنی در کشور وجود دارد و نیازی به واردات این محصولات از سایر کشورها وجود ندارد، بلکه ما قصد داریم تکنولوژی های به روز را از کشورهای پیشرفته وارد کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: برای تعدیل یا عدم افزایش قیمت این محصولات باید هزینه تمام شده این محصولات در کشور کاهش یابد. افزایش هزینه هایی مانند: مالیات بر ارزش افزوده، بسته بندی، هزینه های حمل و نقل و... در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده می شود و این هزینه ها روی دوش است.

وی در باره پایین بودن مصرف سرانه شیر در ایران خاطرنشان کرد: در پایان برنامه پنجم پیش بینی شده بود که سرانه مصرف از ۸۰ به ۱۶۰ لیتر افزایش یابد اما متاسفانه نه تنها این پیش بینی محقق نشد بلکه سرانه مصرف نسبت به سال ۸۹ هم کاهش یافت.

وی در مورد افزایش مجدد قیمت لبنیات گفت: ما به شدت با این موضوع مخالفیم از طرفی اگر قیمت ها به این صورت باقی مانده و کمکی از طرف دولت صورت نگیرد مطمین باشید از تولیدکننده علوفه و شیر تا مصرف کننده این محصولات آسیب جدی خواهند دید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی با اشاره به فواید مصرف شیر ادامه داد: حتی ما پیشنهاد کرده ایم بودجه ای تحت عنوان پیشگیری و بهداشت به هزینه های تولید شیر و لبنیات اختصاص یابد. چراکه در آینده به دلیل مصرف پایین لبنیات در کشور شاهد بیماری های مفاصل ، لثه و دندان و.. خواهیم بود.

وی در مورد صادرات فرآورده های لبنی با وجود مصرف سرانه پایین در ایران گفت: در بازار ایران تقاضا بیش از این مقدار وجود ندارد وگرنه هیچ گونه محصول لبنی صادر نخواهد شد و محصولات صادراتی به دلیل عدم فروش در بازار ایران به سایر کشورها صادر می شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر چه مصرف سرانه مردم با کمبود مواجه است اما این کمبود به دلیل عدم تولید نیست چراکه ظرفیت تولیدکنندگان ما بیش از این هاست. در واقع سرانه مصرف ما استاندارد نیست در غیر این صورت نه تنها باید جلوی صادرات را بگیریم بلکه برای تامین نیاز کشورباید میزان تولید مان را به شدت افزایش دهیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بزرگترین دلیل مصرف پایین لبنیات در ایران، قیمت بالای این محصولات است که متاسفانه با بالا رفتن هزینه آن ، این محصول به سرعت از سبد غذایی خانوار حذف می شود.

منبع: تراز

ارسال نظر: