عضو اتاق بازرگانی: نهاوندیان در مسائل اقتصادی به روحانی خط می‌دهد

کدخبر: 1030526

حریری در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: نهاوندیان و نیلی مجالی برای تاثیرگذاری وزرای اقتصادی کابینه نمی‌دهند/همین که ۴ وزیر روحانی قبول کردند رکود وجود دارد مثبت است/ ناهماهنگی در قوه مجریه خطرناک است

مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در تحلیل نامه 4 وزیر به روحانی در خصوص رکود در اقتصاد کشور اظهار کرد: ما به عنوان بخش خصوصی بیش از یک سال است که موضوع رکود را فریاد می زنیم و حتی آن زمان که رئیس جمهور خروج از رکود را اعلام کردند، بنده اعلام کردم که از نظر عدد و رقم این مسئله درست است اما واقعیت اقتصاد ما چیز دیگری است.

وی افزود: آن زمان چند بنگاه بزرگ بورسی از رکود خارج شده بودند و بقیه بنگاهها همچنان در رکود بودند، ولی ما به دولت یازدهم اعلام می کردیم که رکود در سطح بنگاههای خرد و متوسط که بخش خصوصی در آن حاکمیت دارد و در بازار به شدت ملموس است.

سال گذشته به دولت گفته بودیم که رکود وجود دارد، اما کسی توجهی نکرد

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: بعد از اعلام رئیس جمهور در خصوص خروج از رکود، گفتیم که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و همان زمان هشدار انبارهای انباشته شده از کالا را دادیم، اما کسی توجهی نکرد.

حریری با اشاره به نامه 4 تن از وزرا به رئیس جمهور به نسیم بیان کرد: این که چهار تن از وزرا بالاخره قبول کردند که در اقتصاد کشور رکود وجود دارد، نکته مثبتی است. در حال حاضر رکود در نقطه ای است که احتمال بحران اجتماعی و اقتصادی برای مملکت وجود دارد. اما سوال اینجاست که اگر رکود است پس چه کسی مسئول حل این مشکل است؟

چرا مسئولین خودشان در مقام منتقد قرار گرفته اند؟

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر باب جدیدی در کشور باز شده که مسئولین خودشان در موضع منتقد قرار می گیرند، اما انتقاد حق مردم است نه مسئولین. اگر وضع اقتصاد خراب است مردم باید این را بگویند و مسئولین باید آن را درست کنند. اما متاسفانه مسئولین خودشان منتقد سیاستهای حاکم شده اند.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اختلافات در تیم اقتصادی دولت یازدهم تصریح کرد: اگر به سوابق افرادی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارند نگاه کنیم ، متوجه می شویم که اختلاف دیدگاه اقتصادی در افرادی که پیرامون آقای رئیس جمهور در کابینه و نهاد ریاست جمهوری هستند با وزرا وجود دارد. نگاهها و مکاتب مختلفی در میان افراد حاضر در دفتر رئیس جمهور و وزرای کابینه وجود دارد که باعث می شود برای حل مشکلات مختلف اقتصادی راه حل های متفاوتی را ارائه دهند. اما مشخص نیست چرا آنها با یک دیگر هماهنگ نمی شوند!

چرا نهاوندیان در مسائل اقتصادی دخالت می کند؟

حریری با انتقاد از دخالت نهاوندیان در مسائل اقتصادی به نسیم عنوان کرد: نکته جالب اینجاست که آقای نهاوندیان با این که رئیس دفتر هستند و سمتی به عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور ندارند، در مسائل اقتصادی به رئیس جمهور خط می دهند. به نظر می رسد ایشان و آقای نیلی مجالی برای تاثیر گذاری وزرای اقتصادی کابینه را در مسائل اقتصادی نمی دهند که این خود ریشه اختلافات کنونی است.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه در دولت پیشامدی مثبت است، ولی ناهماهنگی در قوه مجریه خطرناک است. اختلاف سلیقه در دولت می تواند باعث پیشرفت کشور شود زیرا انسانهایی با فکر و سلیقه مختلف در دولت وجود دارند و مشکلات اقتصادی را از جنبه های مختلف بررسی می کنند، اما دولت باید یک ستاد فرماندهی اقتصادی داشته باشد که یک فرمان از آن خارج شود و همه موافقان و مخالفان آن را اجرا کنند.

حریری با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت عنوان کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم، دولت یک اقتصاد بدهکار متورم با رشد منفی را تحویل گرفت و با کاهش قیمت نفت بدشانسی هم آورد، زیرا اگر این کاهش قیمت اتفاق نمی افتاد شاید با پول ناشی از فروش نفت برخی از این مشکلات اقتصادی را سر و سامان داد.

بهتر است به جای فشار برای ارزان کردن خوراک پتروشیمی ها دولت را کوچک کنیم

وی گفت: البته کاهش قیمت نفت در حال حاضر اتفاق بدی است اما ما اگر بتوانیم از آینده درس بگیریم، می تواند مطلوب باشد. به جای فشار به وزارت نفت برای اختصاص خوراک ارزان به پتروشیمی های وابسته به وزارت دفاع و یا رفاه خوراک ، بهتر است دولت را کوچک کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: نمی شود که دولت مدام سنگین تر و بزرگ تر شود بعد بگوید نمی توانم خرجم را تامین کنم. تا وقتی اقتصاد ما شفاف نشود این بلایا بر سر اقتصاد ما می آید، امروز این چهار وزیر به خاطر شرکتهای بورسی این فریاد را کشیدند، چند ماه قبل بحث بانکها داغ بود. این که ما همواره یک مسئله داغ در اقتصادمان داریم که درباره آن صحبت کنیم به دلیل عدم شفافیت در اقتصادمان است.

وزرا تازه یادشان افتاده که در رکود هستیم!

حریری به دلایل انتقادات وزرا از مشکلات بورس پرداخت و گفت: به دلیل این که دخالت بنگاههای خصولتی در اقتصاد مانند شستا و تامین اجتماعی نقش پررنگی دارد، وزرایی که متصدی این بنگاهها هستند در حال حاضر که بورس سقوط می کند، یادشان افتاده که رکود داریم. شش ماه پیش که ما می گفتیم رکود وجود دارد چون بنگاههای کوچک و متوسط به دولت ارتباط نداشت می گفتند رکودی وجود ندارد.

وی با بیان این که رشد اقتصادی در سال جاری منفی است عنوان کرد: سند رشد منفی اقتصاد ایران در سال جاری گزارش صندوق بین المللی پول است که اطلاعات خود را از مراجع اقتصادی داخل ایران مانند بانک مرکزی می گیرد. یک زمانی ما دچار نرخ رشد منفی 6 درصد بودیم و تا نیمه دوم سال 93 به صفر رساندیم و از آن به بعد شرایط جهانی مانند افت قیمت جهانی نفت روی اقتصاد ما تاثیر گذاشت، زیرا ما کشوری هستیم که اقتصادمان مبتنی بر منابع زیر زمینی خام مانند نفت و گاز و به تبع آن پتروشیمی و میعانات نفتی است.

عضو اتاق بازرگانی افزود: از طرف دیگر مواد اولیه دیگری مانند سنگ آهن و مس با کاهش قیمت رو به رو شد، بنابراین آمار صادرات ما به حدود 20 درصد کاهش یافت که این مسائل به اقتصاد کشور فشار می آورد. علاوه بر این طبقه متوسط شهری و حقوق بگیر کشور از نیمه دوم سال 90 دچار فرسودگی شده اند که قدرت خریدشان نزدیک به صفر شده است.

قرار بود بعد از برجام کالاها ارزان شود

حریری در خصوص تاثیر انتظارات مردم از برجام و کاهش قدرت خرید جامعه بیان کرد: این انتظار وجود داشت که بعد از برجام کالاها ارزان شود، که همین مسئله منجر به رکود شد، ولی حتی اگر کالاها ارزان شود، در حال حاضر بازهم مردم پول ندارند جنس بخرند.

ارسال نظر: