معاون وزیر سابق صنعت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تمرکز بیش از حد دولت بر برجام، صادرات غیرنفتی را ۱۱ درصد کاهش داد/ واردات کالاهای اساسی در دولت یازدهم رشد کرده

کدخبر: 2001284

صافدل گفت: : متاسفانه دولت به جای توجه به مسائل مهم اقتصاد کشور مانند صادرات، بیش از حد به مسائلی مانند برجام و پسابرجام توجه می کند.

حمید صافدل رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص دلایل کاهش 11 درصدی صادرات غیر نفتی در 9 ماهه نخست امسال اظهار کرد: متاسفانه دولت به جای توجه به مسائل مهم اقتصاد کشور مانند صادرات، بیش از حد به مسائلی مانند برجام و پسابرجام توجه می کند. در حال حاضر سایر بخشهای اقتصادی هم در یک حالت انتظار برای دوران پسا تحریم قرار دارند.

وی افزود: متاسفانه صادرات در دولت یازدهم در موضع انفعال قرار گرفته است و دولتمردان می توانند، این مقوله مهم را از انفعال خارج کنند تا بخش صادرات سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی به دست بیاورد.

صافدل با اشاره به ارتباط میان کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات غیر نفتی اشاره و عنوان کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت بخشی از صادرات غیر نفتی ما که پایه نفتی دارند با کاهش ارزش پایه صادراتی رو به رو شده اند، بنابراین بخشی از دلیل کاهش صادرات غیرنفتی می تواند متاثر از شرایط کاهش قیمت نفت باشد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر بود دولت به جای اعطای وام خودرو و کالا برای ایجاد تحرک در اقتصاد کشور، در بخش صادرات طرحهای حمایتی خود را در پیش می گرفت، زیرا حمایت از صادرات هم به نفع تولید داخلی است و هم صادرات غیر نفتی را افزایش می دهد. این طرح هم می تواند عامل خروج از رکود شود و هم اثرات تورمی نگران کننده ای را به دنبال نداشته باشد.

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در خصوص مثبت شدن تراز تجاری کشور به «نسیم آنلاین» گفت: پیشی گرفتن صادرات و بر واردات و مثبت شدن تراز تجاری کشور در شرایطی ارزشمند است ، که حجم تجارت خارجی کشور افزایش یافته و یا دستکم ثابت بماند. در شرایطی که حجم تجارت خارجی کشور کم شود، پیشی گرفتن صادرات بر واردات و یا مثبت شدن تراز تجاری کشور چندان ارزشمند نیست. بنابراین مثبت شدن تراز تجاری کشور افتخاری ندارد.

صافدل در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم شعارهای دولت یازدهم، اصلی ترین شرکای تجارت ما همچنان 5 کشور هستند به نسیم آنلاین عنوان کرد: ایجاد تنوع در شرکای تجاری کشور رابطه مستقیمی با نوع مبادلات پولی و ارزی کشور با دیگر کشورها دارد. تا زمانی که سیستم مبادله پولی و بانکی ما فعال نشود، نمی توانیم قدرت مانور زیادی در بازارهای بین المللی داشته باشیم.

وی در خصوص قرار گرفتن کالاهای اساسی در صدر آمار واردات طی 9 ماهه نخست امسال بیان کرد: در دو دهه اخیر براساس نوع حمایتی که دولت از تولید داخلی داشته است میزان واردات کالاهای اساسی در کشور تغییر کرده است. میزان واردات کالاهای اساسی هم رابطه مستقیمی با میزان حمایت دولت از تولید داخلی دارد.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اگر در یک دوره چهار یا پنج ساله سیاست اصلی دولت به سمت حمایت از تولید داخلی تمایل پیدا کند، در دوره کوتاهی می توانیم شاهد کاهش چشمگیری در واردات کالاهای اساسی باشیم. در حال حاضر دولت یازدهم هیچ حمایتی از تولید داخلی نمی کند و متاسفانه آمار واردات کالاهای اساسی در این مدت همواره در مدار رشد بوده است.

ارسال نظر: