انتقاد رئیس سه دهه اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» از مدیریت جلال‌پور بر اتاق بازرگانی:

جلال‌پور با حمایت دولت رئیس اتاق شد/ افکار نهاوندیان درست نیست/ جلال‌پور کسانی را به اروپا می‌برد که دولت می‌خواهد

کدخبر: 2023531

رئیس اسبق اتاق بازرگانی گفت: سفرهای هیات تجاری به اروپا بعد از برجام هیچ فایده‌ای نداشته است زیرا آقای جلال‌پور افراد مورد نظر دولت را به این سفرها می‌برد.

علینقی خاموشی رئیس اسبق اتاق بازرگانی که سه دهه این عنوان را در اختیار داشت، در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص عملکرد رئیس فعلی اتاق بازرگانی اظهار کرد: رئیس اتاق برای این که بتواند به درستی نمایندگی بخش خصوصی را بر عهده بگیرد، باید قانون اتاق را اجرا کند و در چارچوب قانون اتاق حرکت کند. این یعنی کسانی که به عنوان اعضای پارلمان بخش خصوصی انتخاب می شوند، باید در چارچوب قانون اتاق انتخاب شوند و صلاحیت آن را داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که " قانون اتاق بازرگانی همه چیز را در زمینه اداره پارلمان بخش خصوصی تعیین کرده است " تصریح کرد: وقتی می بینیم که در حال حاضر اتاق بازرگانی به معنای واقعی کلمه منافع بخش خصوصی را پیگیری نمی کند و در خدمت دولت است به این دلیل است که از قانون اتاق منحرف شده است.

اتاق بازرگانی بیش از حد به دولت وابسته است

رئیس اسبق اتاق بازرگانی با انتقاد از مدیریت جلال پور بر اتاق بازرگانی ایران به «نسیم آنلاین» گفت: در حال حاضر ریشه همه نارسایی ها انحراف مدیریت فعلی اتاق بازرگانی از قانون اتاق است، زیرا افراد با وظایف مشخص قانونی در اتاق بازرگانی حاکم نیستند. در حال حاضر اتاق بازرگانی بیش از حد به دولت وابسته است و اداره آن با انحراف از آن قانون صورت می گیرد.

خاموشی افزود: زمانی که رهبری معظم انقلاب اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند تاکید داشتند تا بخش خصوصی به جای بخش دولتی کارها را به دست بگیرد. این یعنی در امور دیگر غیر از اتاق بازرگانی هم کار به دست بخش خصوصی سپرده شود. با این دیدگاه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید جایگاه ویژه ای داشته باشد.

اتاق بازرگانی فعلی پر از افراد دولتی است

وی با اشاره به حضور پرشمار افراد دولتی در اتاق بازرگانی بیان کرد: شما ببنید در همین دوره اتاق بازرگانی که جایگاه نمایندگان بخش خصوصی است، چند نفر دولتی وجود دارد؟ وقتی این همه فرد دولتی و وابسته به دولت در دورن اتاق بازرگانی فعلی وجود دارد یعنی اتاق بازرگانی از قانون خودش منحرف شده است.

رئیس اسبق اتاق بازرگانی به حضور محمد نهاوندیان رئیس پیشین اتاق بازرگانی در دفتر رئیس جمهور اشاره و به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: این که امروز رئیس دفتر رئیس جمهور شخصی است که رئیس اتاق بازرگانی بوده است هم خطاست. شما می بینید از زمانی که ایشان به دفتر رئیس جمهور رفته اند وضع بخش خصوصی هیچ تغییری نکرده و ایشان هیچ تلاشی برای کمک به بخش خصوصی نمی کنند. در واقع افکار آقای نهاوندیان افکار درستی نیست و ملاحظه می کنید بر خلاف تصورات برخی از فعالان اقتصادی ایشان حامی بخش خصوصی نیست.

جلال پور با حمایت دولت رئیس اتاق بازرگانی شد

خاموشی در خصوص نقش دولت در حضور جلال پور بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران گفت: آقای جلال پور آدم بسیار خوبی است و من به افراد کاری ندارم و به مجموعه فعلی اتاق بازرگانی نگاه می کنم، اما ایشان با حمایت دولت رئیس اتاق بازرگانی شدند و اتاق را به سمت دولتی شدن سوق می دهند. وقتی آقای جلال پور این طور مورد حمایت دولت باشند، اتاق جرات انتقاد کردن از دولت را نخواهد داشت.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف اتاق بازرگانی در دوران پسابرجام خاطرنشان کرد: در دوران پسابرجام اتاق بازرگانی هیچ نقشی در اقتصاد کشور نداشته است. این همه هیات تجاری به کشورمان آمد و چند هیات تجاری هم از سوی اتاق بازرگانی به اروپا رفت ولی وقتی به نتیجه نگاه می کنیم می بینیم که هیچ اتفاقی نیفتاده و قراردادی منعقد نشده است. در حال حاضر همه چیز در حد تفاهمنامه باقی مانده است.

جلال پور کسانی را اروپا می برد که دولت می خواهد

رئیس اسبق اتاق بازرگانی تصریح کرد: اکنون آقای جلال پور افتخار می کنند که 300 نفر را در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه به اروپا برده، در حالی که به نظر من می توانستند 500 نفر را با خود ببرند. اما متاسفانه کسانی به همراه آقای جلال پور به اروپا می روند که دولت به حضور آنها تمایل داشته باشد.

خاموشی گفت: بازدهی این سفرها را می توان از نتایج آنها فهمید. در حال حاضر میبینیم که صدای همه از بی نتیجه بودن سفر هیات های تجاری به ایران و تجار ایرانی به اروپا در آمده است. نمی خواهم بگویم که این سفرها نمایشی بوده ولی اگر انصاف داشته باشیم می بینیم که این سفرها نتیجه نداشته است.

وی بیان کرد: حضور هیات تجاری 300 نفره از بازرگانان کشور در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه می توانست فرصت ارزشمندی باشد، ولی در حال حاضر می بینید که از این فرصت استفاده نشده است. باید دلیل بی نتیجه بودن سفرهای هیات تجاری به خوبی ریشه یابی شود.

رئیس اسبق اتاق بازرگانی اظهار کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی نماینده واقعی بخش خصوصی نیست، زیرا در راستای هدف اصلی خود حرکت نمی کند و توصیه می کنم که آنها به قانون اتاق عمل کنند. اتاق بازرگانی در حال حاضر از قانون خود منحرف شده است.

ارسال نظر: