دبیر انجمن شیرینی و شکلات در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فروش میلیاردها تومان شکلات و بیسکویت قاچاق در فروشگاه‌های دولتی

کدخبر: 2060203

مغازه‌ای گفت: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح پر است از کالاهای خارجی که قطعا بسیاری از آن‌ها به صورت رسمی وارد کشور نشده است.

جمشید مغازه‌ای در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » در رابطه با وضعیت تولید شکلات و بیسکویت در داخل کشور بیان داشت: چیزی در حدود 450 کارخانه فعال تولیدکننده شکلات و بیسکویت در داخل کشور وجود دارد که سال‌ها است برای این صنعت زحمات زیادی کشیدند.

وی افزود: کل تولید این صنعت بین 2200 تا 2300 هزار تن در سال است که در حال حاضر و تحت شرایط بحران و رکود الان و سال گذشته تولید به حدود یک میلیون و سیصد هزار تن رسیده است یعنی چیزی در حدود 600، 700 هزار تن ظرفیت خالی وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات تصریح کرد: از یک میلیون و 400 هزار تن تولیدی که داشته‌ایم 200 هزار تن به رقم 500 میلیون دلار از کشور به مقصد 66 کشور خارج شده است و بقیه نیز به مصرف داخلی رسیده است.

مغازه ای در رابطه با واردات کالای این صنعت گفت: واردات رسمی شیرینی و شکلات صنعتی رقم بسیار ناچیزی است و شاید در سال به 115 هزار دلار هم نرسد اما آن چیزی که در این میان به معضل بسیار بزرگی مبدل شده است واردات غیررسمی و قاچاق است که مشکل ساز شده است.

وی عنوان کرد: در این رابطه جلسات متعددی شرکت کردیم و در این رابطه حتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم صحبت کرده ایم اما تا کنون نتیجه نگرفتیم و امیدواریم در تصمیم‌گیری های جدید دولت فکری هم به حال محصولات این صنعت شود.

رییس انجمن صنایع شیرینی و شکلات اظهار داشت: میزان قاچاق شکلات مشخص نیست و به میلیاردها تومان می‌رسد و در بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر نیز این کالاها عرضه می‌شود، اما گلایه ما از این است که چرا باید چنین محصولاتی در فروشگاه های زنجیره‌ای یافت شود که زیر نظر دولت است در صورتی که آن‌ها می‌توانند به راحتی فروش آن را کنترل کرده و اجازه عرضه چنین محصولاتی را ندهند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نظارتی را در این رابطه نمی‌بینیم و اکثر فروشگاه‌های مطرح مانند اتکا، شهروند و هایپرمارکت و سپه، پر است از کالاهای خارجی که قطعا بسیاری از آن‌ها به صورت رسمی وارد کشور نشده است.

ارسال نظر: