عدم نظارت دولت یازدهم روی واردات کاشی و سرامیک بلای جان تولید کنندگان شد

واردات صنعت کاشی و سرامیک را به خاک سیاه نشاند/ ۳۰۰ میلیون متر کاشی در انبارها خاک می‌خورد

کدخبر: 2061324

صنعت تولید کاشی و سرامیک ایران در حالی با رکودی قابل توجه دست و پنجه نرم می‌کند و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری دچار وقفه در تولید می‌شوند که به گفته کارشناسان، حجم بالای واردات قانونی و غیرقانونی کاشی و سرامیک، بازار را تسخیر کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه جام جم نوشت صنعت تولید کاشی و سرامیک ایران در حالی با رکودی قابل توجه دست و پنجه نرم می‌کند و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری دچار وقفه در تولید می‌شوند که به گفته کارشناسان، حجم بالای واردات قانونی و غیرقانونی کاشی و سرامیک، بازار را تسخیر کرده است.

روند افزایشی واردات محصولات کاشی و سرامیک خارجی از کشورهای مختلف بخصوص چین در حالی است که جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیمه دوم مرداد با تائید بحرانی شدن شرایط رکود در صنعت سرامیک گفت: هم‌اکنون نزدیک به 800 میلیون مترمربع محصولات تولیدشده کارخانه‌های مختلف صنعت کاشی و سرامیک به دلیل نبود بازار فروش در انبارها زمینگیر شده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و کارشناسان صنفی بر این باورند که سیاست‌های اشتباه و بی‌تفاوتی‌های موجود نسبت به حمایت از محصولات داخلی باعث شده تا حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این زمینه زمینگیر شده و گروه کثیری از کارگران این واحدهای تولیدی در خطر بیکاری قرار گیرند.

ظرفیت مازاد تولید

فریدون احمدی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تائید بروز رکود قابل توجه در صنعت تولید کاشی و سرامیک به خبرنگار ما گفت: رکود موجود در صنعت تولید کاشی و سرامیک مربوط به یک یا دو ماه گذشته نیست، بلکه تقریبا دو سال است که این صنعت به دلیل کاهش تقاضا در بازار درگیر معضلی به نام رکود شده است.

احمدی افزود: مهم‌ترین دلیل بروز چنین شرایطی که باعث نگرانی فعالان صنفی و همچنین مسئولان شده، کم‌توجهی به آمار در صنعت تولید کاشی و سرامیک بوده است به این ترتیب که متاسفانه با توجه به مجوزهای صادرشده برای احداث کارخانه کاشی و سرامیک، اکنون با مازاد تولید قابل توجهی در بازار مواجه هستیم. براساس آمارهای منتشرشده در سال 1393 متوسط بازدهی این صنعت 58 درصد بوده که در سال بعد از آن بازدهی تولید کاشی و سرامیک به رقمی معادل 43 درصد رسیده است، بنابراین شرایط و مشکلات موجود در این صنعت باعث شده که امروز دور از ذهن نباشد، اگر بگوییم بازدهی تولید در صنعت یادشده کمتر از 35 درصد شده است. وی معتقد است از آنجا که طرح‌های عمرانی از حرکت ایستاده‌اند و صنعت ساخت‌وساز در رکودی طولانی گرفتار شده، امروز مازاد تولیدی که از آن یاد کرده‌ایم بر مشکلات صنعت و شاغلانش افزوده است و تنها دو راهکار مقابلمان قرار دارد. این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر واقعا به دنبال خروج صنعت تولید سرامیک از رکود هستیم، ابتدا باید برای بازارهای خارجی برنامه‌ریزی داشته باشیم و پس از آن نسبت به ساماندهی ظرفیت‌های تولیدی گام برداریم، چون در خوشبینانه‌ترین حالت ظرفیت نصب شده دو برابر نیاز بازار داخلی کشورمان است.

تقاضای وارداتی‌ها همچنان باقی است

نایب‌رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فرهنگ‌سازی مناسب برای رقابت سالم میان تولیدات داخلی و خارجی افزود: لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که خریداران به دنبال تهیه نیازهای خود از میان محصولات ایرانی باشند و شاهد ورود محصولات بی‌کیفیت نیز نباشیم.

کم‌اظهاری در واردات

در همین حال، کامران وکیل، دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به از دست رفتن برخی بازارهای سنتی ایران مثل عراق گفت: با توجه به ظرفیت نصب شده تولید کاشی و سرامیک در ایران، کشورمان توانایی تولید یک میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک را به صورت روزانه دارد که در نگاه اول بسیار جذاب و قابل قبول است، اما سؤال اینجاست که این ظرفیت با چه پشتوانه‌ای ایجاد شده است؟

به اعتقاد وی، امروز معضل اصلی صنعت تولید سرامیک، اصل موضوع واردات نیست، چون قوانین کنترلی در این زمینه وجود دارد اما نکته مهم و جالب توجه برای مسئولان این است که بسیاری از واردکنندگان و سودجویان که فقط به منافع خود فکر می‌کنند، رانت‌های قابل توجهی در اختیار دارند. به‌عنوان مثال کم‌اظهاری یا استفاده از تعرفه‌های مشابه عاملی در افزایش واردات و غیرقابل بررسی بودن آن شده است.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تصریح کرد: همین روند باعث شده تا امکان دستیابی به آمار دقیق و برنامه‌ریزی برای کنترل آن در اختیار مسئولان نباشد به صورتی که ممکن است طی یک ماه تنها چند صد کیلوگرم واردات قانونی سرامیک و کاشی داشته باشیم درحالی‌که حجم بالای واردات سرامیک با استفاده از ردیف تعرفه واردات شیشه صورت گرفته که سود بازرگانی کمتری دارد.

هیچ نیازی به واردات نیست

بهنام عزیززاده، مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با تاکید بر این‌که از دو سال پیش به مسئولان نسبت به بروز بحران در تولید کاشی و سرامیک هشدار داده شده بود به جام‌جم توضیح داد: در بهترین شرایط اقتصادی نیاز بازار داخلی ایران 360 میلیون مترمربع از محصولات یادشده است و اکنون ظرفیت نصب شده 700 میلیون مترمربع است و این موضوع طبیعی بود که در همان دوره رونق نیز دچار مازاد تولید بودیم و امروز که با معضل رکود ساخت‌وساز مواجه شده‌ایم، مشکلات بیشتر خودنمایی می‌کند.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، میزان کاشی دپو شده داخل انبارها را تقریبا 300 میلیون مترمربع اعلام کرد و گفت:گرچه عامل اصلی این حجم کالای انبار شده، واردات نیست اما همه یقین داریم که با توجه به ظرفیت و توان تولیدی کاشی و سرامیک ایران، اصلا نیازی به واردات حتی یک مترمربع کاشی و سرامیک نیست. وی با رد این ادعا که کاشی تولید ایران گران است، تاکید کرد: با توجه به فناوری نصب شده در کارخانجات کشورمان همه متقاضیان کالای باکیفیت ایران اذعان می‌کنند محصولات صادراتی ایران ارزان‌ترین محصولات در جهان است.

ارسال نظر: