رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی:

"قیر" ۳۰ درصد گران شد/ دولت یازدهم عمده بازارهای صادرات قیر را از بین برد

کدخبر: 2071365

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: تغییرات نرخ خوراک باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت فرآورده قیر شد که در نتیجه این امر صادرات این محصول ۷ درصد کاهش یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین » حسن تاجیک رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در خصوص تغییرات اخیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: یکی از اولین محصولات صادراتی که توسط بخش خصوصی انجام شده است، فرآورده قیر به شمار می آید که قرار بود هرگونه تغییرات قیمتی براساس فرمول‌های از پیش تعیین شده توسط بخش خصوصی تعیین شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده صادرات محصولات باید 15 درصد افزایش می یافت اما با افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت فرآورده ها این امر محقق نشد.

تاجیک افزود: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی باعث کاهش صادرات 5 تا 7 درصدی و از دست دادن بازار های صادراتی این فرآورده شده است که تداوم این امر مشکلات گسترده‌ای را در تولید به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: تصمیمات اخیر وزارت نفت سبب ایجاد نوسانات جدی در بازار و از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است.

وی یادآور شد: افزایش قیمت فرآورده و آزادسازی نرخ ارز به صورت همزمان خسارات جبران ناپذیری را به بخش خصوصی تحمیل خواهد کرد.

تاجیک در پایان تأکید کرد: بازگشت به بازارهای صادراتی و افزایش تولید در گرو تعامل وزارت نفت با بخش خصوصی است و همچنین در تعیین قیمت فرآورده‌ها باید ازنظرات دو وزارتخانه صنعت، معدن تجارت و اقتصاد امور دارایی استفاده کرد.

ارسال نظر: